Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Foredrag om årsaken til den franske revolusjonen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et foredrag om årsaken(e) til den franske revolusjonen neste uke. Hva bør jeg ta med? Jeg har tenkt litt på dette med påvirkning fra den amerikanske revolusjonen, men har ikke funnet ut så mye mer. Det skal ikke være så langt, bare 5 minutter.

Takker :)

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har et foredrag om årsaken(e) til den franske revolusjonen neste uke. Hva bør jeg ta med? Jeg har tenkt litt på dette med påvirkning fra den amerikanske revolusjonen, men har ikke funnet ut så mye mer. Det skal ikke være så langt, bare 5 minutter.

Takker  :)

8157085[/snapback]

Ærlig talt, dette finner du vel gjennom pensumboka di, evt litt googling!

Fikk toppkarakter på en oppgave om FR, men husker ikke noe særlig. Jeg er en av dem som kan lære meg hva som helst, men glemmer det så fort jeg ikke har bruk for det lenger.

Lenke til kommentar

Wiki, baby ;)

Det kan være flere grunner til utbruddet av revolusjonen:

- Hat mot det kongelige eneveldet.

- Folket mislikte det middelalderaktige samfunnet, der noen få, men mektige adelsmenn regjerte over store gårdsbruk, der mange fattige bønder måtte betale leie og skatt til herskapet. Inndelingen av gårdene kunne minne om føydalsamfunnet i middelalderen.

- Opplysningstidens idealer ble utbredt blant folket.

- Folket sultet mens kongen brukte penger på ting som for eksempel krigføring i Amerika og skaffet Frankrike en stor utenlandsgjeld.

- Religiøs intoleranse.

- Det at kongen ikke greide å løse landets problemer.

- Folket var den største økonomiske kilde til staten, noe som var negativt.

Ellers så kan du jo kikke i den nydelige historie-delen av Samfunn (:

Lenke til kommentar
Hei

Takker  :)

8157085[/snapback]

Kan være lurt å ta med dette perspektiv:

Dessverre var det ikke de føydaltidens fattigbønder som endelig lykkedes i et opprør. Nei, bondeopprør betydde nok nok noe, men ble altså stadig slått ned.

Men føydalstidens adelsskap ble møtt med den nye tid, handelsstandens framvekst. Kongen, han som utstedte adelstitler, hans enevelde var på vikende front.

Det var de nye rike, kjøpmenne ,som snart skulle erobre den politiske makt i samfunnet.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Jeg har da kommet opp i eksamen muntlig historie og trakk revolusjoner.

Jeg skal sammenligne amerikanske og franske revolusjoner, min problemstilling er:

" Drøfte hva som førte til den franske og amerikanske revolusjon og på hvilken måte den amerikanske revolusjon påvirket den franske " Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar

Jeg har da kommet opp i eksamen muntlig historie og trakk revolusjoner.

Jeg skal sammenligne amerikanske og franske revolusjoner, min problemstilling er:

" Drøfte hva som førte til den franske og amerikanske revolusjon og på hvilken måte den amerikanske revolusjon påvirket den franske " Noen som kan hjelpe??

Jeg kom også opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...