knegg Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) ein server holder oppe ein eller fleire nettstader som F.eks. Google. Når ein søker på internett trenger man ein database å hente data frå. Det er PC servera som står og går. Servera brukar som regel ein egen LINUX for at serveren skal klare å hente fram riktig data. stemmer dette? det er mitt svar på ka ein server gjer, og ka har operativsystem der å gjere Endret 14. mars 2007 av knegg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 ein server holder oppe ein eller fleire nettstader som F.eks. Google. Når ein søker på internett trenger man ein database å hente data frå. Det er PC servera som står og går.Servera brukar som regel ein egen LINUX for at serveren skal klare å hente fram riktig data. stemmer dette? det er mitt svar på ka ein server gjer, og ka har operativsystem der å gjere 8156739[/snapback] Delvis. Delen med at det som regel er LINUX er kanskje litt vagt. En server kan brukes til vesentlig mye mer enn bare å holde en nettside oppe, men dette ligger kanskje utenfor skopet ditt? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Tror vi data-fanatikere bør holde taletøyet i selene Vedkommende er nok bare ute etter veldig vag beskrivelse, ikke et par tusen sider med dokumentasjon. On-Topic: Greit nok, men linux er vel et alternativ til en server men ikke et must. Servere gjør det programvaren på de tilbyr som en tjeneste, det kan være mail, en sms du sender fra telefonen din, nettbank osv. En server "serverer" en tjeneste, det "er" og kan være en vanlig data med f.eks apache som er en veldig kjent webserver. "webserver" er altså et program, og ikke en fysisk data. Laptopen min jeg bruker på skolen, fungerer også som en webserver. =) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Som en skoleoppgave kan du fint si at Linux er mest populært å bruke på servere. Dette blir da en påstand som er din, og som du er nødt å argumentere for. Dette kan være fordi det er mer stabilt/driftsikkert, det kan være rimeligere å anskaffe og kanskje valget tas mht. kompetanse. Det nytter uansett ikke å skrive kun det som står i første post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå