Gå til innhold

Lage rack kabinett - blande stål og aluminium?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg et simpelt rack kabinett (2U). Har litt metall plater, vinkler etc. liggende, og tenkte å bruke noe av det. Men så kom jeg til å tenke på at jeg har hørt at aluminium og stål ikke går så greit sammen... Gjelder dette når det ikke er noe særlig luftfuktighet involvert også?

Jeg tenkte å lage bunnplate av 2mm stålplate, og sidene/toppen i aluminium. For så å skru det sammen ved hjelp av noen vinkler i stål.

Er dette bare tull, skal jeg heller lage hele skiten av stål? Blir så mye mere jobb å skjære hull o.l. i stål...

Om jeg lagde hele konstruksjonen av alu må jeg vel bruke aluskruer i tillegg? Eller kan jeg bruke "vanlige" PC skruer rett i aluminium?

Ble visst mange spørsmål over samme tema :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så lenge det er tørt er det ingen problem. men bruk stål til bærekonstruksjonen i tilfelle. aluminium er veldig mjukt

8157386[/snapback]

Er du sikker på dette? Har du noen erfaring eller kilde - eller er dette bare noe du anntar? Mener ikke å betvile din påstand, men jeg vil være helt sikker på dette... :)

Lenke til kommentar

eg har ingen erfaringar eller kilder desverre, men

vi som elektrikerar har samme problemet med kobber. vi må bruke spesielle overgangshylser ved overgang mellom aluminium og kobber. dette er fordi ei kobling alltid kan bli utsett for fuktigheit eller gassar som fører til korrosjon i aluminiumen. hadde det vore helt sikkert at det ikkje blei fuktig eller gassar rundt hadde det ikkje vore problem, men det kan vi aldri vere sikre på, derfor har vi ikkje lov å koble kobber og aluminium direkte ilag.

Lenke til kommentar
wikipedia er vår venn. tok ei runde og dette står det om galvanisk korrosjongalvanisk korrosjon (oversett til norsk):

galvanisk korrosjon oppstår når to ulike metall kjem i kontakt med kverandre i en elektrolytt, som for eksempel salt vatn.

8161424[/snapback]

Takker! Om jeg bare visste at det het "galvanisk korrosjon" ;)

OK, da tar jeg munnen full og sier at det ALDRI kommer fuktighet i nærheten av kabinettet mitt. Skal ikke ha vannkjøling, og klarer vel å la vær å søle øl/kaffe på det da det skal stå i rackskapet i kjellern (som er en tørr kjeller, helt utenfor flomfare). Jeg tolker dette slik at luftfuktighet kommer til å skade kabinettet over tid, men det holder vel lenge nok tenker jeg :)

Lenke til kommentar
alle kan jo ikkje vete alt :)

en anna ting er og at i aluminiumskabinett blir det ikkje brukt strømforsyningar, skruar og andre komponentar som er laga av eller har innkapsling av aluminium. det er for det meste stål alt sammen.

8161633[/snapback]

Javel? Tenkte kankje de skruene var syrefaste (jeg kan se se at de ikke er av alu, har et 3.5" eksternt HDD kabinett i alu liggende ved siden av meg). Det finnes ikke noe man kan spraye på for å lage en beskyttende hinne da, for sikkerhets skyld? Klarlakk?

Lenke til kommentar

det går jo, men som med all lakk o.l vil den bli slitt vekk, så det har ingenting for seg.

du kan jo lage et sekskanthol i aluplata og feste i en mutter som er overflatebehandla. så kand u skru i den. men det blir mykje arbeid for ingen ting.

det skal nok gå bra uansett.

Lenke til kommentar
det går jo, men som med all lakk o.l vil den bli slitt vekk, så det har ingenting for seg.

du kan jo lage et sekskanthol i aluplata og feste i en mutter som er overflatebehandla. så kand u skru i den. men det blir mykje arbeid for ingen ting.

det skal nok gå bra uansett.

8162900[/snapback]

OK, jeg er overbevist om at dette blir bra :) Takker så mye for informasjonen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...