elfranger2 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Har dette hovedkortet, og har for tiden en 160GB SATA disk på SATA1, som fungerer utmerket. Jeg har imidlertid kjøpt en 320GB SATA disk og satte denne på SATA2 på hovedkortet. No go. Koblet så fra 160GB disken og satte 320GB'en på der, no go. Virker som kontrolleren ikke klarer å detektere disken. Kan dette være noe så teit som at biosen ikke støtter så store disker? Trodde vi var forbi sånt for lenge siden... Uansett, trenger innspill. Endret 15. mars 2007 av elfranger2 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Er ingen grense som skal hindre det. Ser du ikke disken i BIOS? Eller har du bare det vanlige 'problemet' at den ikke dukker opp i 'Min Datamaskin'? Har sett at det er mange som ikke vet at nye disker må initialiseres med en partisjon. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) du finner altså ikke disken i bios? eller hvis du mener i windows vet jeg dette kan skje hvis man har winXP uten SP. Endret 14. mars 2007 av SirAmp Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Se om du kan jumpere om disken til SATA1 disk, dette burde kanskje hjelpe. Lenke til kommentar
elfranger2 Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Stemmer, disken dukker ikke opp i bios. Det er en raid kontrolle denne SATA kontrolleren da... Dersom jeg kan jumpre den til SATA1, hvorfor finner bios den ikke når den er på SATA2? Hva er default på nye disker? Den finner den jo ikke verken på SATA1 eller SATA2... Kan disken være defekt? helt ny... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Litt misforståelse med SATA1 / SATA2 her. Den nye disken er antagelig en 3Gb/s (aka SATA-2) hastighet, og den har sikkert en jumper som kan sette hastigheten til 1.5Gb/s (aka SATA-1). Det er en del kontrollere som ikke takler 3 Gb/s. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 ...mens SATA1 og SATA2 på hovedkortet bare er nummeret på porten, og det har ellers ikke noen betydning. Lenke til kommentar
elfranger2 Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Da var det løst. Hjalp å sette på en jumper som satte disken til 150MB/s modus. Tusen takk alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå