Gå til innhold

Hente data fra disk som er mistet i gulvet?

Anbefalte innlegg

Har en bekjent som har mistet en ekstern USB disk med bilder i gulvet. Det er en Western Digital WD800U. Får den opp i diskbehandleren men den sier at den ikke er formatert. Vet den har vært tilkoblet en mac. Tipper det var FAT32 på disken da den ikke har blitt formatert av den som eide den.

Siden XP melder at disken ikke har noe filsystem så lurer jeg på hva man bør gjøre for å forsøke å aksessere dataen på den. Ser for meg at jeg må gjøre en deepscan av disken og forsøke å hente ut data til en annen disk.. Noen som har erfaring med hvilke verktøy som bør brukes. Det er lenge siden jeg har forsøkt å gjøre dette selv og da gjorde jeg det på en NTFS disk som var feilformatert DVS den hadde et filsystem.

Bør jo finnes et eller annet verktøy som kopierer bit for bit fra denne disken over til et image på en annen disk slik at man kan forsøke å redde dataene der. Det er JPEG bilder som skal hentes ut.

Tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Får slenge inn en update på denne tråden. Kjører nå getDataback for FAT. Første gang kjøret den vel i en 5-6 dager før PC heime sa takk for seg og rebootet. Har den nå koblet opp på en skikkelig HP DL380 server på jobben med DualCPU'er og masse ram :cool:

Tar fortsatt ganske lan tid å lese fra disken. Ser ut som den klarer ca 5% i døgnet så jeg må nok regne ca 20 dager før den har lest hele disken. Før XP tryna hjemme meldte den at den hadde funnet ca 2500 filer og 30 kataloger.

Det er vistnok noen tusen digitalbilder på denne disken tilhørende en fotograf. Oppdaterer når disken er lest ferdig men som dere skjønner kan dette ta sin tid.

Lenke til kommentar

Sikker på at Macen ikke tok seg den frihet å formatere til et OSX format ting?

Hmm... minner meg på om at jeg bør ta backup av tingene mine (noe som jeg bare er litt for lite flink til). Dersom fyren er proff/seriøs-hobby fotograf bør man ha backup, gi han et tips om det til neste gang.

Er det mulig å få den til å redde filer underveis med scanningen? Ser for meg at disken får en unødvendig stor belastning om den må stå på i ca 20 dager for å lese alle filene + ekstra tid for å recovre dem.

Edit:

Angående Disk images er de veldig ofte avhengig av at partisjonstabellene er intakte sinden imagene ofte er kopier av partisjoner og ikke en fysisk speiling av hver eneste byte på disken (finnes sikkert som du nevner programmer som gjør det på denne måten, men ikke som jeg har sett).

Lykke til!

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...