Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hvordan overleve disse "almenne" fagene


Anbefalte innlegg

Ja... Tenker på fag som Historie, norsk skriftlig/muntlig/nynorsk, geografi osv

Problemet er at jeg ikke klarer å lære noe der, husker aldri en dritt av hva jeg gjør, mens realfagene får jeg 5-er mer eller mindre, mens ligger på 2-3 i de fleste andre.

Sånn når jeg leser til en prøve leser jeg bare masse ord og så får jeg spm om "Hva er føydalsamfunnet" (Historie) og jeg ender med og svare noe svææææært kort og veldig enkelt. ganske enkelt fordi jeg ikke kan huske og ha lest om det uansett hvor mange oppgaver jeg gjør, hvor mye jeg leser, hvor lenge jeg sitter.

Har på en måte skjønt at jeg ikke er ment for å klare disse mongo(i min mening)fagene, mens mamma forventer 4 eller 5 fordi hun mener at jeg var så gooood på ung. skolen, noe som plager meg egentlig, men jeg ikke får henne til å forstå.

Og så den muntlige biten da... Føler meg så dum hver gang jeg sier noe i timen, ganske enkelt fordi det jeg skjønner har visst alle andre skjønt lenge før meg. Og når det kommer til analysering av tekster så ser jeg kun det rent overfladiske (vi har veldig mye analysering mener jeg) og vil derfor virke negativt på karakteren jegi kke har mulighet til å oppnå :( .

 

Rotete post av en elendig norskelev... :blush:

 

Så hva kan jeg gjøre for å bedre karakteren min i disse fagene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, jeg er i trådstarters situasjon også.

 

Jeg slapper litt av i norsk ass, det er stress.

Tar heller et tak til nesteår i tredje klasse når det faktisk teller...

men men, det er ikke så smart

 

er glad i realfag da, det går bra der

8156991[/snapback]

synd at eldre historie, geografi, samfunnslære (går greit), TYSK!! teller i år da :( . Noe som vil føre til et ikke altfor populært i hjemmet fordi jeg tilbringer (litt for) mye tid på pcen og de mener det går utover lekselesinga. Men jeg prøver å overbevise men får slengt "les mer" tilbake :(

Jaja, ble mer en sytetråd enn en jegvilhasvar-tråd :)

Lenke til kommentar
Ja... Tenker på fag som Historie, norsk skriftlig/muntlig/nynorsk, geografi osv

Problemet er at jeg ikke klarer å lære noe der, husker aldri en dritt av hva jeg gjør, mens realfagene får jeg 5-er mer eller mindre, mens ligger på 2-3 i de fleste andre.

 

Det du forsøker å si er vel følgende:

Fag med konkrete problemstillinger og svar er enkle.

 

Fag hvor bred forståelse av menneskelige bedrifter, gjerne med åpning for egne tolkninger og et ørlite krav om å "kna" informasjonen selv og tenke litt over det ... er vanskelig.

 

Matte, fysikk, kjemi, osv er kalkulerende fag. Ting er som de er og forstår du reglene som ligger til grunn og årsakssammenhengende går det fint.

 

Dette er kun min mening, men det virker for meg som om du hviler på laurbærne i realfagene og rett og slett ikke gidder å anstrenge deg i de øvrige. Dette er sikkert litt fordi du innerst inne forventer at de andre fagene skal være like "lette" eller konkrete.

 

De er de ikke. Å kalle dem "mongofag" fordi du ikke gidder å anstrenge deg lover ikke godt.

 

Sånn når jeg leser til en prøve leser jeg bare masse ord og så får jeg spm om "Hva er føydalsamfunnet" (Historie) og jeg ender med og svare noe svææææært kort og veldig enkelt. ganske enkelt fordi jeg ikke kan huske og ha lest om det uansett hvor mange oppgaver jeg gjør, hvor mye jeg leser, hvor lenge jeg sitter.

Har på en måte skjønt at jeg ikke er ment for å klare disse mongo(i min mening)fagene, mens mamma forventer 4 eller 5 fordi hun mener at jeg var så gooood på ung. skolen, noe som plager meg egentlig, men jeg ikke får henne til å forstå.

 

Disse fagene er abstrakte i den forstand at de ikke har ett soleklart svar eller for den saks skyld én tilnærmingsvinkel. Det finnes ingen årsakslover for menneskelige handlinger; de kan være styrt eller ledet av alt mulig rart. Derfor kan de ikke "pugges" på som realfag. Du må forstå handlingen, ikke lete etter underliggende regelmessigheter du kan henge informasjonen på.

 

Og så den muntlige biten da... Føler meg så dum hver gang jeg sier noe i timen, ganske enkelt fordi det jeg skjønner har visst alle andre skjønt lenge før meg. Og når det kommer til analysering av tekster så ser jeg kun det rent overfladiske (vi har veldig mye analysering mener jeg) og vil derfor virke negativt på karakteren jegi kke har mulighet til å oppnå :( .

Rotete post av en elendig norskelev... :blush:

Så hva kan jeg gjøre for å bedre karakteren min i disse fagene?

8156393[/snapback]

 

Hvis abstrakt tenkemåte ikke ligger for deg i det hele tatt håper jeg du er virkelig flink i realfagene.

 

Anstreng deg. Jobb hardt. Les sekundærlitteratur fra et analyseperspektiv om du ikke forstår hva som er krevet av deg i f.eks norsk.

 

Din hjerne er sikkert veldig analytisk og mindre abstrakt. Du må rett og slett bare trene deg opp i det abstrakte. Det kan være vanskelig, men husk at hvis du vil inn på realfagsstudier vil de kreve gode karakterer jevnt over, med mindre du er et matematisk geni.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

ser ut som jeg satser på å være et matematisk geni.

 

Men idag hadde vi muntlig historiehøring om tredveårskrigen og flink som jeg var hadde jeg gjort leksene, men alt jeg hadde var jo tydeligvis uvesentlig og mer eller mindre feil :( .

 

Da klarer jeg tydeligvis ikke å tenke selv og trekke slutninger. Hurra.... :(

Lenke til kommentar

Selvfølgelig klarer du å tenke selv og trekke slutninger.

 

Mange vil misunne deg realfagshjernen din, for de fagene krever vanligvis MYE jobbing for å få gode karakterer. Tenk heller at den tiden andre bruker på realfag-realfag og atter realfag, kan du bruke på de andre fagene.

 

I motsetning til Flippant, mener jeg at disse fagene er mye mer puggefag i forhold til matte, fysikk og kjemi. I realfag bruker man mesteparten av tiden på å forstå formlene og hvordan naturen fungerer, samtidig med at du må trene/pugge å anvende kunnskapen i praksis.

 

Nettopp fordi det ikke finnes noen regelmessighet, må du rett og slett pugge hver situasjon.

 

Det du kan prøve er å se for deg årsakssammenhengene. Tenk: Først skjedde det--> så skjedde det --> som igjen førte til at...

Slik gjorde jeg det i historie i alle fall. Rett og slett pugg. Men les aktivt, spør deg selv etter hver side. Prøv å fortelle det videre inni deg, eller til familien. Se for deg sammenhengene.

 

Noe annet som kan hjelpe er å skrive/svare på oppgaver. Det fører til en form for aktiv læring som gjør at du tenker og vurderer samtidig med at du leter frem kunnskapene og bruker dem der og da. Gjør gamle prøver, spør lærerene dine om de kan lage noen "prøver" eller gi deg de gamle. Eventuelt kan du søke på nettet etter tidligere eksamensoppgaver.

Endret av AndrusMaximus
Lenke til kommentar
Sånn når jeg leser til en prøve leser jeg bare masse ord og så får jeg spm om "Hva er føydalsamfunnet" (Historie) og jeg ender med og svare noe svææææært kort og veldig enkelt. ganske enkelt fordi jeg ikke kan huske og ha lest om det uansett hvor mange oppgaver jeg gjør, hvor mye jeg leser, hvor lenge jeg sitter.

Her er problemet. Du leser for mye, og skriver for lite.

 

Når du har lest et (del)kapittel, så bla frem til begynnelsen, og gå gjennom stoffet på nytt, mens du noterer stikkord og skriver korte sammendrag om det viktigste.

 

Ja, dette tar tid og kan være tragisk kjedelig, men sjansen for å faktisk lære vil jeg tro øker betydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...