Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

har lærere lov til å gi opplysninger om andre?


papirvann

Anbefalte innlegg

foreldrene mine og lærerne mener at jeg har skiftet oppførsel i det siste. kanskje jeg har dte, men nå har lærern min(tror jeg) fortalt faren min drit om en jeg kjenner. at han ikke er "guds beste barn" og annen skit som ikke skal nevnes her.

 

har hun lov til å si slikt? fy faen jeg er så jævla sur nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bra for læreren å sitte å spre rykter om andre elever, du kan jo spørre henne selv hvorfor hun gjør det? Be elev det var snakk om å si til læreren at han ikke liker at hun snakker stygt om han. Får han ikke en grunn kan du vel fortelle en annen lærer at hun snakker stygt om en elev.

 

Alt kommer an på hvor alvorlig det er.

Lenke til kommentar

Og si noen ikke er guds beste barn er ikke ulovlig, ondt og lite gjennomtenkt muligens, men ikke ulovlig.

 

Men det å spre karakterer og privat info som evt sykdommer, problemer i familien osv, det kan få læreren i vansker. Men som oftest dysser skolen det bare ned uansett, og prøver å gjøre en "ikke sak" av det.

Lenke til kommentar

hvis læreren har "lekket ut" sensitv info om denne personen, så er det ulovlig.

Læreren har taushetsplikt, og har ikke noen ting med å snakke om elever til utenforståendes.

Hvis læreren sier til fardin at du ikke burde henge med han, fordi han har dårlig inflytelse på deg, er det ingenting galt med, men hvis han begynner å legge ut om div ting vedkommende kan ha gjort (ulovlige ting, som skolen veit om) så har læreren brutt taushetsplikten sin, og kan i værste fall miste jobben.

 

Men kan du fortelle hvor grove anklagene han kom med var? eller hva slags ting hvar det læreren sa?

Lenke til kommentar
hvis læreren har "lekket ut" sensitv info om denne personen, så er det ulovlig.

Læreren har taushetsplikt, og har ikke noen ting med å snakke om elever til utenforståendes.

Hvis læreren sier til fardin at du ikke burde henge med han, fordi han har dårlig inflytelse på deg, er det ingenting galt med, men hvis han begynner å legge ut om div ting vedkommende kan ha gjort (ulovlige ting, som skolen veit om) så har læreren brutt taushetsplikten sin, og kan i værste fall miste jobben.

 

Men kan du fortelle hvor grove anklagene han kom med var? eller hva slags ting hvar det læreren sa?

8159209[/snapback]

jeg kan jo ikke legge ut her hva hun kanskje har sagt. jeg er ikke 100% sikker på om det var fra henne, men det var hun han snakket med i går så. det noen dritrykter som går om han som ikke skal diskuteres om er sanne her.

Lenke til kommentar
jeg kan jo ikke legge ut her hva hun kanskje har sagt. jeg er ikke 100% sikker på om det var fra henne, men det var hun han snakket med i går så. det noen dritrykter som går om han som ikke skal diskuteres om er sanne her.

8159890[/snapback]

jeg forklarte meg nok litt dårlig, men det jeg ville vite, var om det var noe "personlig". At vedkommende har div sykiske problemer elns... det har ikke læreren lov til å gå ut med. Jeg vil ikke at du skal gå ut med det i detalj hva som ble sagt, men hva det handler om ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...