aleh Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hvor lang tid bruker Partition Magic 8.0 til å resize en partisjon? Her er det en partisjon som skal krympes fra 28 til 12 GiB dvs. med 16 GiB. Har noen erfaring med dette? Trenger sånn ca. tid. Som kjent må en restarte for å resize en partisjon. Feilen jeg gjorde var å restarte i safe mode (av noen andre grunner) og nå har den stoppet ved loadingen av "Mup.sys". Hardisken jobber for fullt og har jobbet nå i circa en halv time. Sitter på en Pentium M 1.83 Ghz laptop, 5400 disk. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) kjem an på kor mykje data den må flytte. er den tom er det kun snakk om sekund. ligg det mykje data på partisjonen der den skal krympast må alt det flyttast til den delen av partisjonen som fortsatt skal vere der, og det kan ta tid. edit: så det er vanskelig å gi et svar på kor lang tid det skal ta. Endret 14. mars 2007 av Semikolon Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 som Semikolon sier så kommer det alt an på hva den skal flytte på og hvor mye som ligger på partisjonen. Men nå skal det faktisk sies at Partition Magic ikke er det mest stabile programmet i verden, så hadde jeg vært deg ville jeg faktisk satsa på noe annet program. Er jo opp til deg da, men. Jeg ville iallefall anbefalt enten Acronis DiskDirector eller Gparted. Har selv slutta med Partition Magic nettop i frykt for å få stor krasj ved partisjonering og styring med harddisker. Er ikke så morsomt å misste masse arbeid man holder på med/har holdt på med. Da er det viktig å bruke et partisjoneringsprogram som duger. Om Gparted og Acronis DiskDirector duger får være opp til hver enkelt, men jeg godkjenner begge programmene, da jeg også har brukt dem begge. Begge programmene kan forresten Resize, Slette, Opprette, formatere og convertere partisjoner osv. Begge programmene støtter det meste av filsystemer. Lykke til. PS: Gparted koster penger og Acronis DiskDirector koster penger. Velg selv. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 acronis har eg og kun hatt gode erfaringar med. om partitionmagic er som andre nortonprodukt vil eg iallefall ikkje anbefale det. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Partition Magic har jeg ikke prøvd etter at Symantec kjøpte dem opp, men jeg opplevde iallefall mye krasj ved bruk av Partition Magic 6.0, 7.0 og 8.0 Dessutten er jo Acronis DiskDirector slik at du kan boote den fra cd Det er en fordel for meg iallefall. Lenke til kommentar
aleh Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Ja jeg var skeptisk til Partition Magic også. Har bare hatt dårlig erfaring med den, men satset på at det gikk bra denne gangen. Det løsnet etter en time circa. og den klarte å resize partisjonen. Tror likevel jeg bruker en av de programmene dere anbefalte neste gang. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Thread hijack, sorry. Kan jeg partisjonere disken min på denne laptopen uten å formatere? Altså, få en partisjon med alle filene, og en tom partisjon? Dere skjønner, jeg vil installere Linux med DualBoot, og da må jeg ha en ext2/3-partisjon. Hva anbefales? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 du må formatere nye partisjonar du opprettat for at dei skal få et filsystem. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ja, men kan jeg beholde filene på den gamle? For eksempel: Jeg har C: og vil dele den i C: og D:. Kan jeg beholde filene i C: og bruke D: som Linux-partisjon? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ja, det skal kunne gå an. Bare kjør defragmentering først så sparer du fort mye tid og risiko for feil. Men i stede for å lage en D:, la dette området være tomt og la Linux så styre partisjoneringa (evt. styr det selv via installasjonsveilederen til Linux). Husk backup av viktige filer før du begynner krympinga av C:, alltid lurt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå