Gå til innhold

Minolta objektiv+filter til natur.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+149837134
Vurderer en hel hau for tiden, og en vidvinkel er en av tingene. Hva trenger jeg da? Skulle gjerne gjort det veldig billig. Har for øyeblikket kit ibjektivet som går ned til 18mm. Trenger jeg lavere? Hvilke filtere trenger jeg? Cir POL? ND?

8155987[/snapback]

Du kan få tatt mange fine naturbilder med kit-zoomen. Men hvis du vil øke billedkvaliteten noe så vurder et objektiv med fast brennvidde. Brennvidden må styres av hva slags naturbilder du tar. Selv er jeg veldig fornøyd med Minolta 28/2,0 til landskap og litt all round. Skarphet og farger er meget bra for dette objektivet. Jeg bruker også Tamron 90/2,8 macro til en del naturbilder. Mest blomster, men også solnedganger kan bli bra med denne brennvidden. Ønsker du supervidvinkel, så kikk på Sigma 10-20 eller Tamron 11-18. Bruker selv 11-18 en del, og er fornøyd. Dette objektivet veier ikke så mye, og blir lett med på tur. En test av 11-18: http://www.bobatkins.com/photography/revie...8_review_0.html

Det finnes flere tester av både 11-18 og 10-20; se i andre tråder. Et alternativ til å ta landskapsbilder med supervidvinkel er å sette sammen 2 eller flere bilder tatt med større brennvidder.

Men fortsatt er det nok sånn at fotografen er den viktigste årsaken til bildekvaliteten...

Lenke til kommentar

Men fortsatt er det nok sånn at fotografen er den viktigste årsaken til bildekvaliteten...

8157899[/snapback]

Joda, men jeg forstår MBM godt - det er mye man kan gjøre med en supervidvinkel. Skulle gjerne hatt en selv. Jeg har imidlertid ikke sett disse til under 3-4000.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Satser på at 18mm holder. Men hva trenger jeg av filtre da? Vil gjerne få gode, og interresante farger...

8159774[/snapback]

Du trenger helt sikkert et cirPOL-filter. Det burde holde i 1. omgang

Lenke til kommentar

Om du jobber med HDR-bildene digitalt kan du lekent få til det de gjør med GND-filtre, men det krever jo en del øving, prøving og feiling (og stativ). Jeg er slik selv. Har kun tålmodighet til å prøve å ta bildet 2 ganger, men hjemme foran skjermen kan jeg redigere det i 3 timer uten å se på det som sløst tid.

Lenke til kommentar

Jeg har følgende objektiver liggende :

- Minolta AF 50 F1.4

- Minolta AF 75-300 F4.5-5.6

Filtre :

- Hoya 49mm 81A

- Tiffen 49mm Sky (1A)

- Hama 49 PL Circular M49

- Hoya 52mm Skylight (1B)

- Hoya 55mm Y(K2)

- Digital 55mm PL

- Vivitar 55mm PL

Vil helst selge alt samlet ..Kom med bud : [email protected]

Minoltaen (5D) min røk og jeg har fått EOS400d i gave ..

Endret av Noman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Jeg har følgende objektiver liggende :

- Minolta AF 50 F1.4

- Minolta AF 75-300 F4.5-5.6

Filtre :

- Hoya 49mm 81A

- Tiffen 49mm Sky (1A)

- Hama 49 PL Circular M49

- Hoya 52mm Skylight (1B)

- Hoya 55mm Y(K2)

- Digital 55mm PL

- Vivitar 55mm PL

Vil helst selge alt samlet ..Kom med bud : [email protected]

Minoltaen (5D) min røk og jeg har fått EOS400d i gave ..

8170915[/snapback]

Foreslår at du legger ut dette på en kjøp/salg-side istedenfor her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...