Gå til innhold

Hjernevasking i skolen


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det i det hele tatt være religion i skolen? Hvorfor kan ikke dette være et valg de tar når de blir større. Og heller basere oplæringen på realfag. Noe som man virkelig trenger i et senere liv..

8166160[/snapback]

 

Det har sikkert noe med at ungene skal lære seg å respektere andres tro og hjelpe integrering og forståelse for andre kulturer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal det i det hele tatt være religion i skolen? Hvorfor kan ikke dette være et valg de tar når de blir større. Og heller basere oplæringen på realfag. Noe som man virkelig trenger i et senere liv..

8166160[/snapback]

 

Det har sikkert noe med at ungene skal lære seg å respektere andres tro og hjelpe integrering og forståelse for andre kulturer.

8166184[/snapback]

 

Enig. Uten religionsfaget ville vi ikke ha forstått hvorfor enkelte mennesker/kulturer handler som de gjør. Terroriste utfører terror for å fremme islams sak, uten den grunnleggende forståelsen ville vi aldri ha forstått meningen bak handlingene deres.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det i det hele tatt være religion i skolen? Hvorfor kan ikke dette være et valg de tar når de blir større. Og heller basere oplæringen på realfag. Noe som man virkelig trenger i et senere liv..

8166160[/snapback]

 

Det har sikkert noe med at ungene skal lære seg å respektere andres tro og hjelpe integrering og forståelse for andre kulturer.

8166184[/snapback]

 

Enig. Uten religionsfaget ville vi ikke ha forstått hvorfor enkelte mennesker/kulturer handler som de gjør. Terroriste utfører terror for å fremme islams sak, uten den grunnleggende forståelsen ville vi aldri ha forstått meningen bak handlingene deres.

8166232[/snapback]

Ikke en gang Osama Bin Laden påstår at han utfører terror for å fremme islams sak. I bin Ladens taler er religionen mer ei overbygning enn selve årsaken. Han har hele tiden sagt at hans kamp er en kamp mot USA og vestens innblanding i midtøsten. På et klipp sa han noe ala "Dere dreper våre kvinner og barn. Nå dreper jeg dere".

 

Det samme gjelder palestinske terrorister, IRA, ETA, PKK og andre såkalte terroristorganisasjoner. Det er svært sjeldent religion som er årsaken til deres handlinger, det er reelle konflikter. Religion er ei overbygning, en ytterligere rettferdiggjørelse.

 

Men dette er muligens noe utenom tema.

Lenke til kommentar
Ikke en gang Osama Bin Laden påstår at han utfører terror for å fremme islams sak. I bin Ladens taler er religionen mer ei overbygning enn selve årsaken. Han har hele tiden sagt at hans kamp er en kamp mot USA og vestens innblanding i midtøsten. På et klipp sa han noe ala "Dere dreper våre kvinner og barn. Nå dreper jeg dere".

8166602[/snapback]

To ting:

For det første kan man ikke nødvendigvis ta propaganda-utsagn som sannhet.

For det andre så er det ikke usansynlig at underliggende etiske konflikter basert på religion er årsaken til at bin Laden og andre missliker USA og vestens nervært i midtøsten.

 

 

Det samme gjelder palestinske terrorister, IRA, ETA, PKK og andre såkalte terroristorganisasjoner. Det er svært sjeldent religion som er årsaken til deres handlinger, det er reelle konflikter. Religion er ei overbygning, en ytterligere rettferdiggjørelse.

8166602[/snapback]

Jeg vil si det er motsatt. Religion er underliggende og den opprinnelige og egentlige årsaken til at jøder ikke tollereres i området, og konflikten er et resultat av dette. De politiske motivene er vikarierende og resultat av polariseringen og konflikten.

Lenke til kommentar

Religion er et middel for å dele inn i "oss" mot "dem". Trist nok er det slik at en slik inndeling fortsatt til en viss grad blir godtatt i samfunnet, om ikke i Norge så i store deler av verden. Selv om konfliktene ikke er religiøse i natur, så ville de aldri ha oppstått om folk ikke hadde sett på andre religioner som fiender.

Lenke til kommentar
Religion er et middel for å dele inn i "oss" mot "dem". Trist nok er det slik at en slik inndeling fortsatt til en viss grad blir godtatt i samfunnet, om ikke i Norge så i store deler av verden.

8166771[/snapback]

Det er høyst tilstedeværende i Norge også. Se resultatene på Oddvar Stenstrøms innringings-spørsmål "Er muslimene en trussel for Norge?" eller hør på preiket om "kristne verdier" som noe overlegent.

Lenke til kommentar

Selvfølelig skal vi ikke fjerne religion ifra skolene. Men en time i uke at halv år er nok. Og det skal ikke være noen religion som er større enn den andre.

Synes folk skal lære å lage egne meninger gjennom reel fakta. Som bl.a. fysikk, mattematikk, kjemi. Ikke en eventyrbok på over flere tusen sider..

Lenke til kommentar

Ja...

 

Vitenskap: Biologi, fysikk, medisin og astronomi er på godt over en milliard sider... Hvis vi utbroderer hele essensen av alt som heter vitenskap og tolker og forenkler alt, slik man også får de 1000 bibel-sidene til å vare i mange år...

 

Hvorfor skal vi ikke ha 1 000 000 ganger mer vitenskap i skolene enn religion..?

 

Vi kan jo selvfølgelig ha noen timer med filosofi og etikk i stedet for Kristent Livssyn (KrL) -- eller var det Kristendom Religion og Livssyn -- hvor man lærer om godt og vondt i religioner, uten at noen religion får dominere -- mens man fokuserer på nettopp filosofi og etikk...

Lenke til kommentar
Vi kan jo selvfølgelig ha noen timer med filosofi og etikk i stedet for Kristent Livssyn (KrL) -- eller var det Kristendom Religion og Livssyn -- hvor man lærer om godt og vondt i religioner, uten at noen religion får dominere -- mens man fokuserer på nettopp filosofi og etikk...

8167137[/snapback]

 

Dette utsagnet viser at du ikke har skjønt intensjonen i KRL-faget. Det er dels en veiing av religionenes relevans (her i landet er kristendommen mest utbredt - tross alt), og dels en innenfra-/utenfratilnærming til andre religioner. Det skal handle om respekt og forståelse, ikke om "godt og vondt i religioner".

 

Når det er sagt, synes jeg nærheten er mer et problem enn en vinning; undervisningen i bibeltekster er problematisk, siden dette er historier vi her i landet har som en emosjonell sannhet, eller som en "virkeligheten, alt. 2", i motsetning til f.eks. Hinduismen eller Islam. Nå snakker jeg ut fra flertallet.

 

Et religionsfag i skolen er nødvendig. Hevet over tvil. Det er ingenting som er så irrasjonelt, emosjonelt og viktig for så mange mennesker, og det krever høy grad av forståelse dersom man skal omgås folk fra andre kulturer - noe vi gjør mer og mer.

Lenke til kommentar
Vi kan jo selvfølgelig ha noen timer med filosofi og etikk i stedet for Kristent Livssyn (KrL) -- eller var det Kristendom Religion og Livssyn -- hvor man lærer om godt og vondt i religioner, uten at noen religion får dominere -- mens man fokuserer på nettopp filosofi og etikk...

8167137[/snapback]

Man kan ikke utelukke kristendommen helt uansett for de den ER den største religionen i Norge og det er den religionen majoriteten av den norske befolkningen tror på og derfor er det viktig å lære seg hva kristendommen egentlig er og hva den baserer seg på.

Det er viktig å lære seg om det samfunnet som er rundt en, for det er det samfunnet du kommer mest sannsynligvis til å tilbringe resten av livet ditt i, derfor kan man ikke bare utelukke religion fordi det er en så folkelig (beklager at jeg skriver dette ordet) sykdom som er så utbredt. Så vi kan ikke bare fjerne dette faget fra skolen, det vil frarøve våre unger en forståelse om samfunnet vi lever i.

Det som trenges å gjøre er å endre faget i sin helhet.

Lenke til kommentar
Du tar forresten fullstendig feil når du snakker om familiær politisk påvirkning. Dette er meget utbredt. Jeg hadde personlig en kamerat, jeg sier HADDE; der foreldrene begge var ihuga SV-tilhengere. Denne kameraten min var som en blåkopi av sine foreldre.

Jeg tar ikke fullstendig feil, nei. Selvsagt vil familien også ha noe å si når det gjelder politiske partier. Men det kan på ingen måte sammenlignes med hvordan religion presses på barn. Selvsagt har man tilfeller der foreldre med en sterk politisk overbevisning, også vil påvirke barna sine til å mene det samme. Dessuten snakker vi her om en tilbøyelighet til å mene det samme, barnene vil i større grad trekke egne konklusjoner her når de blir voksne. Når det gjelder religiøs tro, går det ofte nærmest automatikk i at barna tror på det samme som sine foreldre. Ihvertfall i samfunn, eller subkulturer der religionen har en større plass enn i dagens sekulære "mainstream-kultur " i Norge.

Lenke til kommentar
I vår forkvaklede verden er det mye elendighet som lokker unge mennesker.

1. Derfor sørger jeg på å minne mine barn om hva jeg mener hver dag. Er dette hjernevasking?

2. Jeg vet om ungdom som bor foran TV og ser på MTV. Er det hjernevasking?

3. Jeg vet om ungdom som spiller Warcraft døgnet rundt. Er det hjernevasking?

4. Angående Warcraft, så er det unge mennesker som har begått selvmord.

 

5. Hvor mange unge kristne begår selvmord?

8158697[/snapback]

1. Hvis barna dine tror på alt du sier og ikke har utviklet kritisk sans, ja.

 

2. Både ja og nei, det har de valgt selv. Det er ikke hva de gjør som forårsaker hjernevasking, det er hva de får høre.

 

3. Nei. Regner med du sikter til World of Warcraft, som jeg selv spilte tidligere. Det er på ingen måte hjernevasking. World of Warcraft er et MMORPG, der om du vil være best, må du spille hele tiden, akkurat som de fleste MMORPG. De fleste World of Warcraft-avhengige er personer som har problemer fra før i det virkelige liv, og i spillet er folk mye hyggeligere, dermed er det lett og forlate denne verdenen for å kunne bli best i den verdenen. Dessverre er dette et problem som burde ha blitt tatt med rota, men istedet whiner og bitcher foreldrene om det i VG, akkurat som om det var spillets skyld.

 

4. Det var et mobbeoffer av en kinesisk trettenåring som ikke kom inn i en guild, så han tok livet av seg. Denne gutten hadde vel bare spillet å leve for likevel.

 

5. Hva har det med saken og gjøre?

Lenke til kommentar
5. Hvor mange unge kristne begår selvmord?

 

Nå nå nå... Ikke så raskt... :!:

 

16:26 And Samson said unto the lad that held him by the hand, Suffer me that I may feel the pillars whereupon the house standeth, that I may lean upon them.

16:27 Now the house was full of men and women; and all the lords of the Philistines were there; and there were upon the roof about three thousand men and women, that beheld while Samson made sport.

16:28 And Samson called unto the LORD, and said, O Lord God, remember me, I pray thee, and strengthen me, I pray thee, only this once, O God, that I may be at once avenged of the Philistines for my two eyes.

16:29 And Samson took hold of the two middle pillars upon which the house stood, and on which it was borne up, of the one with his right hand, and of the other with his left.

16:30 And Samson said, Let me die with the Philistines. And he bowed himself with all his might; and the house fell upon the lords, and upon all the people that were therein. So the dead which he slew at his death were more than they which he slew in his life.

16:31 Then his brethren and all the house of his father came down, and took him, and brought him up, and buried him between Zorah and Eshtaol in the buryingplace of Manoah his father. And he judged Israel twenty years.

 

11:32 And what shall I more say? for the time would fail me to tell of Gideon, and of Barak, and of Samson, and of Jephthah; of David also, and Samuel, and of the prophets:

11:33 Who through faith subdued kingdoms, wrought righteousness, obtained promises, stopped the mouths of lions.

 

Som vi ser er selvmord og selvmords oppdrag allerede er beskrevet og glorifisert i det gamle og det nye testamentet.. woooooooooooopppsss ;)

 

Christian Cult: Up to 230 Dead in Apparent Mass Suicide in Uganda

 

A hitherto unknown Christian faction took responsibility. An anonymous caller telephoned a Western news agency and said ''the Vanguard of Arab Christians'' had carried out the attack against the Lebanese Front.

 

Mer selvmord:

http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary...d_Suicide_1988/

 

Kristne som dreper:

http://www.parallelpac.org/murder.htm

 

Du er så bråsikker på religionen din, kanskje du bør heller åpne øyene dine enn å være totalt ignorant.

Ingenting er perfekt her i verden, i allfall ikke kristendommen.

 

Hva vi trenger er:

At våre barn skal vokse opp med fornuften i behold.

At barnene våres, iallfall mine, kan har en "fri sjel," så at hans tanker er fri fra religiøse plikter.

At barnene våres kan bestemme og handler fritt, uten å være under i noen som helst form for religiøst moral diktatur.

At de kan handler fritt uten å følge noen som helst for religøse doktrin.

 

Det er vanskelig for en til å akseptere virkeligheten, når de har blitt hjernevasket med religøst vås allerede fra barndommen.

 

 

ps... ikke begyn med at de "kristne suiciders" ikke gjelder dere..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...