Gå til innhold

Hjernevasking i skolen


Anbefalte innlegg

8158755[/snapback]

"Kristne verdier" er som ordet hentyder, kristen-religiøst. Folkeskikk og moral, etikk, medmenneskelighet osv er religionsnøytrale ord jeg mener er mye bedre til å beskrive det jeg tror du mener med "kristne verdier".

8159591[/snapback]

Jepp, de ordene er kanskje litt bedre beskrivelse av hva jeg mener er kristne verdier.

 

Noen som så 60 Minutes igår? Jeg tror ikke man blir hjernevasket av det man lærer på skolen*, jeg tror man blir hjernevasket av de reiligøse miljøene man omgåes. Grenseløse nettsamfunner bidrar til fanatikere i alle leir.

 

* Utenom dedikerte sektskoler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: Jeg vil for eksempel at mine barn skal være ærlige, tålmodige, empatiske, etc, itråd med det Bibelen kaller åndens frukter. Dette er kanskje gammeldagse egenskaper i vår forkvaklede verden, men jeg prøver.

 

2: I vår forkvaklede verden er det mye elendighet som lokker unge mennesker. Derfor sørger jeg på å minne mine barn om hva jeg mener hver dag. Er dette hjernevasking?

3: Jeg vet om ungdom som bor foran TV og ser på MTV. Er det hjernevasking?

4: Jeg vet om ungdom som spiller Warcraft døgnet rundt. Er det hjernevasking?

5: Angående Warcraft, så er det unge mennesker som har begått selvmord. Hvor mange unge kristne begår selvmord?

8158697[/snapback]

 

1: Helt enig. Bortsett fra at jeg vil lære barna mine opp de same egenskapene fordi *jeg* mener at egenskapene er viktige, og ikke fordi noen har fortalt meg at de er viktige.

 

2: Delvis enig. Meninger er vel og bra, men veldig ofte ser man at barn blir litt for lik sine foreldre. Selvfølgelig, det er bedre at de "tar etter foreldrene" enn at de tar etter historiske rebeller og får "egne meninger" som ikke er basert på noen som helst logikk, men helt og holdent på følelser -- jamfør emo-kids som kutter seg opp, ravere som fester, dophoder som røyker alt som kan puttes i en pipe.

 

3: Helt enig. MTV er propaganda fra plateselskapene og "main-stream" hjernevasking som bidrar til at mennesker får et usunnt forhold til mote, idoler og gudene vet hva.

Selv om de av og til også spiller god musikk.

(Som foreldre tror jeg at vi er *litt* oversensitiv på dette området begge to. Det kan ikke være *så* gale, selv om enkelte mennesker *burde* gjort noe annet enn å se på MTV; som for eksempel å gjøre leksene sine)

 

4: World of Warcraft kan best sammenlignes med en vennegjeng som kan teleportere inn i "venneland", hvor man kan "henge" og ha det gøy.

Avhengighetsskapende... nettopp fordi man møter likesinnede og nye mennesker *hver* gang man logger på.

Det er både ett problem, og en ny arena for vennskap.

Vi kan jo også nevne at vi ser de samme tendensene i religiøst felleskap og religiøse sekter -- bortsett fra at de religiøse ikke holder møter 24 timer i døgnet, og at ingen kan "teleportere" seg inn i møtelokalene fra hjemme i stuen, og tilbake, når de vil.

I tillegg finner man ikke magi og store sverd og økser i religiøse sekter.

 

5: Mange begår selvmord.

Mange av de som spiller World of Warcraft som har begått selvmord er kristne -- men vi har ingen statistikk, og vi kan trygt anta at mennesker som spiller World of Warcraft, for så å ta selvmord har problemer -- samtidig som at ser at de har problemer.

Som kan skyldes nettopp at de spiller World of Warcraft, i stedet for å vandre gatelangs og stjele i butikker slik andre deprimerte ungdommer gjør.

 

Hyggelig å være på noenlunde samme side av streken, for en gangs skyld, Jesse. :blush:

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Så vidt så jeg har fått med meg så har vi i Norge en ting som heter religions-frihet.

Dette skal sørge for at du har lov til å velge selv den religionen du selv tror på.

Dog, slik det norske samfunnet er i dag så er det ikke slik for det norske skolesamfunnet er basert på en kristen-religionsvinkling som jeg vil nesten si er et overgrep mot barna som er på skolen for man har virkelig ikke noe valg en å høre om kristendommen når man går i grunnskolen. Nettopp som mange sier her er pga mange lærere selv er kristen og det er den største religionen i Norge (nei jeg har ikke undersøkt tallene) og dette skal godt gjøres å finne en lærer i dag som ikke er kristen.

 

Våre barn, alle barn som vokser opp _er_ faktisk ateister fra fødsel. De har ikke gjort noe valg om de skal tro på Gud, Allah, Odin, Zeuz eller alle de alternativene som er der ute, de er og ville ha faktisk forsatt å være ateister hvis de aldri hadde hørt om religion, eller så hadde kanskje laget sin egen religion?

Vil ikke du at dine barn skal ha rett til å velge selv når de skal finne ut om de forskjellige religionene og ikke bare høre på en lærer som selv er kristen og ikke klarer å ha et klart og tydelig vinkling på undervisningen i den norske skolen?

 

Slik jeg ser det så er det hvordan læreplanen og hvordan religionsopplæringen i Norge (og..tja..resten av verden også?) som er problemet. Problemet er at man hører så og si ikke om andre religioner en de kristne i det hele tatt og om hva disse religionene tror på.

 

Selvsagt, det er jo greit at man skal jo ta for seg lære om de største religionene og lære ungene om de religionene som er, for religion er en ganske stor del av det menneskelige samfunnet vårt og har vært det siden tidenes morgen.

Men der vi feiler er rett og slett hvordan man underviser religion til våre barn.

Vinklingen er lagt opp til at man skal sitte på pugge kristne verdier og ikke lærdom om de forskjellige religionene. Der feiler rett og slett vårt norske skolesystem og vårt samfunn fatalt.

 

Den dagen jeg får unger og de skal begynne å gå på skolen så kommer jeg mest sannsynligvis til å kreve at de blir fritatt fra denne undervisningen med mindre det norske skolesystemet endrer seg kraftig.

Eller kanskje ikke fritak fra denne undervisningen men jeg kommer iallefall til å følge nøye med hvordan ungene mine egentlig lærer om religion og at de ikke bare sitter å hører på en lærer som ikke virkelig lærer ungene mine om religion som et fag i seg selv og ikke en kristendoms-undervisning.

Lenke til kommentar
Våre barn, alle barn som vokser opp _er_ faktisk ateister fra fødsel. De har ikke gjort noe valg om de skal tro på Gud, Allah, Odin, Zeuz eller alle de alternativene som er der ute, de er og ville ha faktisk forsatt å være ateister hvis de aldri hadde hørt om religion, eller så hadde kanskje laget sin egen religion?

8159996[/snapback]

Det der er et glimrende argument mot kristen dåp og kristen konfirmasjon. Man er født ateist og samfunnet rundt kappes om å verve barna til sin religion. Foreldre som døper barn kristelig avgir en lovnad om at de skal lære opp barnet til kristendom. Dette er lenge før barn har utviklet språk og langt mindre forståelse for hva som skjer. I tillegg rekrutterer foreldrene personer (faddere) som har til hovedoppgave å følge opp den religiøse indoktrineringa av barnet.

 

Senere, ved konfirmasjon, er det et enormt press fra samfunnet, skole, lærere, kamerater osv for å konfirmere seg. Man loves gull og grønne skoger (pengegaver, PC, moped, etc) hvis man bare gjennomfører rituialet og lovnadene. Det tror jeg oppleves langt mer høytidelig og presset situasjon enn f.eks når man lover å fortelle kun sannheten og hele sannheten når man skal være vitne i en rettsak.

 

Hmm.. jeg må dra inn litt om skole i dette innlegget også. Skoleverket tillater at det kommer religiøse ledere fra kun en eneste av det utall relgioner som fins der ute til å komme til skolen for å drive rekruttering til konfirmasjon. Dette mener jeg er en av de grove skjevfordelingene av relgionspåvirkning man får gjennom skolen.

Lenke til kommentar
Så jeg mener gå med gud og ikke wow, da det som regel har mye positivt å si for personligheten til folk. Og for å gjøre det klart. Jeg er motstander av statskirken.

8158789[/snapback]

Jepp, WoW er nok skadelig for psyken på sine måter, men det gjør jo ikke kristendommen til noen redningsflåte for WoW-spillere. Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å sette de opp mot hverandre som motsetninger som svart og hvitt eller godt og ondt.

 

Nå sa jeg ikke annet enn at det var min erfaring, Og det du skreiv der hørtes ut som noen som har blitt HJERNEVASKA av statskjerka, for der er det mye dritt mener jeg. Jeg personlig ville aldri sagt noe sånt. Det er nok noen som ikke har respekt for ateister, og ikke skjønner deres "tro". Så jeg tar sterkt avstand fra sånt. Og statskirken og prestene der osv er ikke noe å tro på. Greit at presten leser i bilbelen, MEN halvparten av alle prester er ikke kristne selv engang. Jeg har hørt mye forskjellig av prester, og det er kun en som virkelig har talt for sin tro i kirken.

8158897[/snapback]

Jeg ser du rakker ned på statskirka i begge disse to innleggene og i tillegg kritiserer statskirke-prester for å ikke være religiøse nok. Betyr det at du er medlem av en eller annen av de mer ytterliggående relgiøse sektene? Jehovas Vitner? Pinsevennene? Lestatianere? (ups, den siste kan det jo ikke være siden de fordømmer internett og TV)

Lenke til kommentar
Det der er et glimrende argument mot kristen dåp og kristen konfirmasjon. Man er født ateist og samfunnet rundt kappes om å verve barna til sin religion. Foreldre som døper barn kristelig avgir en lovnad om at de skal lære opp barnet til kristendom. Dette er lenge før barn har utviklet språk og langt mindre forståelse for hva som skjer. I tillegg rekrutterer foreldrene personer (faddere) som har til hovedoppgave å følge opp den religiøse indoktrineringa av barnet.

8160387[/snapback]

Ja, det er en ganske hårreisende når man tenker over det med fadder-systemet. Feiler du som foreldre så har du heldigvis noen som kan overta for deg så ditt barn er sikret at han/henne lærer opp ditt barn i den troen som du selv har. Det tillater ikke barn å velge selv i det hele tatt og jeg vil si at det er på grensen til en kriminell handling å drive å dåpe et barn. Valg av religion skal skje når et menneske er voksen nok til å bestemme selv og ikke når det eneste man tenker på er å få pupp!
Senere, ved konfirmasjon, er det et enormt press fra samfunnet, skole, lærere, kamerater osv for å konfirmere seg. Man loves gull og grønne skoger (pengegaver, PC, moped, etc) hvis man bare gjennomfører rituialet og lovnadene. Det tror jeg oppleves langt mer høytidelig og presset situasjon enn f.eks når man lover å fortelle kun sannheten og hele sannheten når man skal være vitne i en rettsak.

8160387[/snapback]

Finnes det noen god spørreundersøkelse som dekker akkurat dette? Kunne ha vært artig å se de tallene om faktisk hvor mange av de som konfirmere seg gjør det bare pga gavene de får eller om de faktisk er religiøse eller ikke.
Hmm.. jeg må dra inn litt om skole i dette innlegget også. Skoleverket tillater at det kommer religiøse ledere fra kun en eneste av det utall relgioner som fins der ute til å komme til skolen for å drive rekruttering til konfirmasjon. Dette mener jeg er en av de grove skjevfordelingene av relgionspåvirkning man får gjennom skolen.

8160387[/snapback]

Du kødder nå? Har de virkelig enerett på noe slikt?
Lenke til kommentar

Ikke enerett gjennom loven, men gjennom praksis fra skolene. Da får jeg utfordre leserne og spørre om det er noen her i tråden som noen gang har hørt om at religiøse ledere fra andre religioner enn kristendommen har fått lov til å komme å rekruttere elever i Norske skoler til tilsvarende religiøse seremonier? Jeg kjører kanskje et høyt spill her og tipper at vi kanskje finner en person som har hørt om at dette har skjedd en gang, men vi får se. Jeg er spent. :)

Lenke til kommentar
Over hele verden bedrives det hjernevasking til en eller annen religion i skolen. I Norge har det heldigvis blitt myket opp en del. Tenkte jeg skulle starte en tråd med debatt om hvor mye religion man skal lære i skolen, hvordan og hvilke religioner.

 

Grunnen til at jeg ble ledet inn på tanken om denne tråden var en bok jeg fant på Amazon: Keeping Them Out of the Hands of Satan: Evangelical Schooling in America

8155594[/snapback]

Sett dokumentaren 'Jesus Camp'? Det er en veldig objektiv dokumentar om et evgangelistisk miljø. Becky Fischer har en sommer-camp -- en bibelskole. Og målene hennes med ette kan sees ut i fra disse klippene fra dokumentaren:

http://www.youtube.com/watch?v=JECP9qzjmF0

http://www.youtube.com/watch?v=U_TzXliYDvk

 

Religionslære i skolen er jeg ikke imot. Men da må den være så objektiv som mulig. Problemet er at akkurat det er ganske vanskelig. Selve religionsdelen burde også kunne kuttes ned en del. Vi trenger ikke detaljlærdom om alle de største religioner.

 

Kristendom het faget på barneskolen, og de foreldrene som ikke ville at barnet skulle bare lære om den religionen kunne få KRL.

8155975[/snapback]

Nå tror jeg du tar feil. Jeg husker at de første årene jeg gikk på barneskolen kunne man velge mellom kristendomsundervisning eller livssynsundervisning. Dette ble fjernet (jeg regner med at det var etter reform 97), og erstattet med KRL -- som skulle innbefatte begge fagene.

Lenke til kommentar
Kristendom het faget på barneskolen, og de foreldrene som ikke ville at barnet skulle bare lære om den religionen kunne få KRL.

8155975[/snapback]

Nå tror jeg du tar feil. Jeg husker at de første årene jeg gikk på barneskolen kunne man velge mellom kristendomsundervisning eller livssynsundervisning. Dette ble fjernet (jeg regner med at det var etter reform 97), og erstattet med KRL -- som skulle innbefatte begge fagene.

8161183[/snapback]

 

Ahh så det var livssyn folk hadde av de som ikke hadde kristendom.

 

Det var jo 2 i klassen våres som hadde slik undervisning, og jeg trodde foreldrene var nazister fordi de tok de vekk fra kristendomsundervisning :hmm:

Lenke til kommentar

Er faktisk så gammel at jeg er blandt de som måtte pugge salmevers til kristendomstimene.

Husker en gang det var nærmere 20 vers eller i overkant som skulle kunnes utenat, jeg og en venn hadde andre ting fore på kveldstid og kunne ikke alle, straffen var at vi neste morgen måte møte opp kl 7.30 på skolen og lese alle vers utenat, kristendomslæreren var ei kvinne.

 

Om jeg er i mot religion av den grunn? nei så langt fra, og ser ingen annet galt enn ei overivrig? kvinnelig religionslærer.

Lenke til kommentar

God dag dere, jeg er 15 år blir snart 16 da :p men nok om det. jeg har mye KRL og vi lærer mye av kristendommen eks palus brev og alt det der, og vi har mange timer jeg sysn vi heller kunne brukt på englesk eller et annet fag, kansje mer gym. hva er visten å lære om det? det er greit at vi lærer om de forskjellige regioner Islam , Buddhismen , Jødedommen , Hinduismen og Kristendommen .... men jeg syns vi har hat mye av kristendommen forbanna mye :hrm: og nå har vi hatt nettopp en innlevering min oppgave var å skrive om Jødedommen og Buddhisemn og så ta med det sentrale Kristendommen og finn så mange likheter og ulikheter for en boring oppgave.

 

det jeg syns om disse reigionene som tror på en gud, er bare tull. Jeg syns det er en sykdom den ble utviket for å holde orden på menneske i gammel tid men etter vært vi komm opp i aldre trengte vi ikke det lengre. Kristendom er en SYKdom. og jeg syns vi heller kunne bruek timene på nye mer vikting enn KRL

 

dysleksi :tease:

Endret av Wooteman
Lenke til kommentar
Over hele verden bedrives det hjernevasking til en eller annen religion i skolen. I Norge har det heldigvis blitt myket opp en del. Tenkte jeg skulle starte en tråd med debatt om hvor mye religion man skal lære i skolen, hvordan og hvilke religioner.

 

Grunnen til at jeg ble ledet inn på tanken om denne tråden var en bok jeg fant på Amazon: Keeping Them Out of the Hands of Satan: Evangelical Schooling in America

8155594[/snapback]

Hva religion gjør, er å dominere en filosofi som motsi den virkelige verden.

Dvs. å severe et løgn.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Når en ikke i opplæring lar folk still kritiske spørsmål, da er det hjernevasking. Barn må av foreldrene bli gjort oppmerksom på at de selv kan velge sin tro, selv om foreldrene mener de lærer barna sannheten.

 

Tror du virkelig barn nede i 6 års alderen har denne selvstendige evnen til kritisk tenking hvis de kun blir presentert for et tilbud, slik saken er i mange land? I disse tilfellene er jo ofte foreldrene selv pådrivere for denne hjernevaskingen. Se bare på jødiske skoler i England, eller kristne i USA.

Lenke til kommentar
Når en ikke i opplæring lar folk still kritiske spørsmål, da er det hjernevasking. Barn må av foreldrene bli gjort oppmerksom på at de selv kan velge sin tro, selv om foreldrene mener de lærer barna sannheten.

 

Tror du virkelig barn nede i 6 års alderen har denne selvstendige evnen til kritisk tenking hvis de kun blir presentert for et tilbud, slik saken er i mange land? I disse tilfellene er jo ofte foreldrene selv pådrivere for denne hjernevaskingen. Se bare på jødiske skoler i England, eller kristne i USA.

8165494[/snapback]

 

 

Om vi skal ta utgangspunkt i at barn i 6-årsalderen ikke er kritiske, da er det ikke mye vi kan la dem bli utsatt for. Rart egentlig, for i barnefordelingssaker her i Norge skal barna høres fra de er 7 år.

 

Det slår deg ikke at det går ann å gjøre barna oppmerksom på at de har et valg underveis? På den annen side, det er foreldres rett å gi barna opplæring i den tro som måtte passe dem. Dette er en rett og en plikt.

Lenke til kommentar
Det slår deg ikke at det går ann å gjøre barna oppmerksom på at de har et valg underveis? På den annen side, det er foreldres rett å gi barna opplæring i den tro som måtte passe dem. Dette er en rett og en plikt.

 

Selvsagt er det mulig å gjøre barna oppmerksom om dette, poenget er at det alt for sjeldent blir gjort, da sannsynligheten er høy for at foreldrene tror på den samme religionen som blir undervist i skolen. Hvorfor skal det være foreldrenes rett å gi barna opplæring i den religiøse tro som måtte passe dem? Det er jo tross alt bare deres måte å forstå verden på. Det er ingen som ser på enkelte barn som Høyre-barn, eller SV-barn. Vi er alle enige om at disse barnene må selv få avgjøre hvilket parti de skal stemme på når de blir voksne, fordi de ikke har forrutsetninger for å ta et slikt valg ennå. Hvorfor skal det være sosialt akseptert å indoktrinere barnene til å tro på noe så irrasjonelt som en religiøs tro, men totalt uakseptabelt å indoktrinere de til å stemme på et bestemt politisk parti?

 

Vond vane er vond å vende

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Det slår deg ikke at det går ann å gjøre barna oppmerksom på at de har et valg underveis? På den annen side, det er foreldres rett å gi barna opplæring i den tro som måtte passe dem. Dette er en rett og en plikt.

 

Selvsagt er det mulig å gjøre barna oppmerksom om dette, poenget er at det alt for sjeldent blir gjort, da sannsynligheten er høy for at foreldrene tror på den samme religionen som blir undervist i skolen. Hvorfor skal det være foreldrenes rett å gi barna opplæring i den religiøse tro som måtte passe dem? Det er jo tross alt bare deres måte å forstå verden på. Det er ingen som ser på enkelte barn som Høyre-barn, eller SV-barn. Vi er alle enige om at disse barnene må selv få avgjøre hvilket parti de skal stemme på når de blir voksne, fordi de ikke har forrutsetninger for å ta et slikt valg ennå. Hvorfor skal det være sosialt akseptert å indoktrinere barnene til å tro på noe så irrasjonelt som en religiøs tro, men totalt uakseptabelt å indoktrinere de til å stemme på et bestemt politisk parti?

 

Vond vane er vond å vende

8165629[/snapback]

 

Den muligheten er selvfølgelig til stede. Verden er ikke perfekt, Men de stedene du finner skoler med livssynspåvirkning er ikke bare blant kristne. Faktisk er ikke kristen skolegang på grunnskolenivå utbredd i Norge i det hele tatt. Steinerskolen er etter mitt syn blant de som burde vært stoppet, med sitt rasistiske menneskesyn.

 

Du tar forresten fullstendig feil når du snakker om familiær politisk påvirkning. Dette er meget utbredt. Jeg hadde personlig en kamerat, jeg sier HADDE; der foreldrene begge var ihuga SV-tilhengere. Denne kameraten min var som en blåkopi av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Du tar forresten fullstendig feil når du snakker om familiær politisk påvirkning. Dette er meget utbredt. Jeg hadde personlig en kamerat, jeg sier HADDE; der foreldrene begge var ihuga SV-tilhengere. Denne kameraten min var som en blåkopi av sine foreldre.

8165708[/snapback]

 

Helt enig.

 

Politisk tilhørighet går velidg ofte i arv gjennom barnas opplæring i etikk, i hjemmet.

 

Vi kan egentlig si at dersom foreldrene ikke får barna til å stemme på det samme som seg, så har foreldrene gjort seg selv en bjørnetjeneste -- for de fleste barn stemmer på det samme som foreldrene.

 

Ikke *helt* relevant -- men når vi vet at mennesker med samme bakgrunn og yrke har en tendens til å stemme det samme:

http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/...5-05-11-01.html

 

Barn havner ofte i samme "klasse" som sin foreldre, og får ofte kjærester og partnere i samme "klasse" som seg selv...

Og karusellen snurrer...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...