Gå til innhold

Hjernevasking i skolen


Anbefalte innlegg

Over hele verden bedrives det hjernevasking til en eller annen religion i skolen. I Norge har det heldigvis blitt myket opp en del. Tenkte jeg skulle starte en tråd med debatt om hvor mye religion man skal lære i skolen, hvordan og hvilke religioner.

 

Grunnen til at jeg ble ledet inn på tanken om denne tråden var en bok jeg fant på Amazon: Keeping Them Out of the Hands of Satan: Evangelical Schooling in America

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skolen skulle gjort var å ha en nøytral hodning til religion.

Gjerne informativt om religioner og ikke bare kristendommen.

Husker så alfor godt og da spesielt fra barneskolen alt fra barnevers til kristendom som ble forkynt som den absolutte sannhet.

Slikt setter spor i et barnesinn.

Har til og med vært med på salg av kristelige juleblader i Valdres som liten. :no:

Lenke til kommentar
Det skolen skulle gjort var å ha en nøytral hodning til religion.

Gjerne informativt om religioner og ikke bare kristendommen.

Husker så alfor godt og da spesielt fra barneskolen alt fra barnevers til kristendom som ble forkynt som den absolutte sannhet.

Slikt setter spor i et barnesinn.

Har til og med vært med på salg av kristelige juleblader i Valdres som liten. :no:

8155655[/snapback]

 

KRL på barneskolen var rett og slett Kristendom, på ungdomsskolen var det nesten samme regla, det samme gjelder på videregående, men da hadde folk heldigvis klart å blitt litt mer kritisk til kristendommen. Kristendommen har uheldigivs enda et sterkt grep på religion og etikk faget.

 

Jeg likte new age undervisning på videregående, det var gøy, men synd at det bare var i 2-3 timer i året.

Lenke til kommentar

I KRL-faget i den norske skolen i dag er kristendommen overrepresentert, med 55% kristendom. For øvrig heter faget Kristendom, religion og livssyn, noe som i seg selv sender ut uheldige signaler. Er ikke kristendommen en religion?

 

Det positive med faget slik det er i dag, er at læreren har muligheten til å legge opp faget relativt fritt. Det er også en god grunn til at kristendommen er overrepresentert; rent praktisk er det kristendommen som står sterkest i den norske kulturen.

 

Det er lærerne som har ansvaret for å "forsvare" undervisningen sin overfor foreldrene, som i Norge tradisjonelt er de som har ansvaret for barnas "trosopplæring". Mange lærere vegrer seg for å ta dette ansvaret, og de som faktisk gjør det, vil jeg tro går litt varsomt i dørene.

 

 

Det som kan være negativt, er at faget er relativt fritt - de eneste kravene som stilles i følge læreplanen, er kunnskapsmål etter fjerde, sjuende og tiende klasse - og da er kravene nokså fritt definert. (Noe i retning av "Eleven skal fortelle om buddhas oppvåkning".)

 

Fritaksordningen i dag er slik at elevens foreldre kan søke fritak fra enkeltelementer i undervisningen; for eksempel gudstjenester, salmesang, julefeiring osv. Dette krever imidlertid at foreldrene selv holder styr på (selvfølgelig i samarbeid med skolen) når disse tingene skjer. Dette hevder blant andre Human-Etisk Forbund er en alvorlig forvansking av fritaksretten, og mener denne retten reelt sett ikke finnes. En sak som er oppe til doms i menneskerettighetsdomstolen (?), vil avgjøre dette i løpet av våren.

 

KRL-faget er en mulighet til å skape forståelse og å bygge broer mellom barn av forskjellige kulturer. Dersom fritaksretten blir reell, og lærerstaben tar sitt ansvar alvorlig, kan KRL-faget brukes til å demystifisere andre trosretninger og kulturtrekk, og kan bidra til det norske samfunns videre arbeid fra segregering, via integrering, til inkludering.

Lenke til kommentar

Jeg synes at kristendommen har overtaket i skolen, og det irriterer meg. Det kan gjerne ha noe med at jeg ikke er kristen selv (ateist), men uansett.

Det burde være mye åpnere enn idag, selv om det allerede er litt åpent. Elevene selv må få velge om de vil gå i kirken ved høytider o.l uten noe samtykke fra lærer og foresatte.

Jeg husker også på barneskolen, da sa vi alltid kristendom. Lærerene kalte det også det, det var ikke så mye rom for noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

når jeg blir verdenshersker ( :p ) så skal KRL bli til "Filosofi og religion" og være nøytral mellom både livssyn (inkl. ateisme osm filosofi/livssyn) og religioner!

Lenke til kommentar
Jeg husker også på barneskolen, da sa vi alltid kristendom.

8155779[/snapback]

 

Religionsfaget i grunnskolen ble reformert i 2005, kanskje du gikk på barneskolen før det?

8155879[/snapback]

 

Ahh nå husker jeg det tror jeg.

 

Kristendom het faget på barneskolen, og de foreldrene som ikke ville at barnet skulle bare lære om den religionen kunne få KRL.

Lenke til kommentar
Over hele verden bedrives det hjernevasking til en eller annen religion i skolen. I Norge har det heldigvis blitt myket opp en del. Tenkte jeg skulle starte en tråd med debatt om hvor mye religion man skal lære i skolen, hvordan og hvilke religioner.

 

Grunnen til at jeg ble ledet inn på tanken om denne tråden var en bok jeg fant på Amazon: Keeping Them Out of the Hands of Satan: Evangelical Schooling in America

8155594[/snapback]

 

 

Dessverre er det svært få mennesker som vet hva hjernevasking egentlig er. En må nesten se på Moonsekten for å finne gode eksmpler. Omfattende religiøs påvirkning er ikke det samme.

 

Og for å bli litt kverulerende; Hvor går grensen mellom hjernevasking og opplæring? Er det antall timer pr dag? Hva definerer hjernevasking, og hva skiller hjernevasking fra vanlig skolegang?

Lenke til kommentar
Dessverre er det svært få mennesker som vet hva hjernevasking egentlig er. En må nesten se på Moonsekten for å finne gode eksmpler. Omfattende religiøs påvirkning er ikke det samme.

Jeg mener jeg vet nok om hjernevasking til å bruke uttrykket kun der det hører hjemme. Les linken. Er du enig eller ikke i at den boka bedriver hjernevasking?

 

Og for å bli litt kverulerende; Hvor går grensen mellom hjernevasking og opplæring? Er det antall timer pr dag? Hva definerer hjernevasking, og hva skiller hjernevasking fra vanlig skolegang?

8158187[/snapback]

Du er litt på gli altså?

 

Antall timer mener jeg ikke har noe å si for om det er hjernevasking eller ikke. (Da hadde du vel prøvd å slå tilbake med at Matte, norsk, Fysikk, geografi osv også er hjernevasking). Jeg vil si definisjonen er en veldig tolkbar. Det handler om å få servert vesentlig større doser av f.eks kristendom enn av andre relgioner og f.eks motstridende fysikk, matte, historie, geografi osv. Et annet element i hjernevasking er å lære fra seg på en måte som gir inntrykk av hva som er sannheten når det er en rekke andre motstridende teorier og sammenhenger der bevisets stilling er ekstemt mye bedre. Når det kommer svært mye skjevfordelt læring om den slags ovenfor ukritiske barnesinn så angriper man hjernen til de som er mentalt svakest og mest mottagelige for hjernevasking.

 

Nå tror jeg lærerne i ulike deler av landet legger forskjellig press på det med "sannhet" og vektbalansen mellom de ulike meningsmotsetningene men grovt anslått tror jeg det er en stor skjevfordeling.

 

Unger bør heller lære kildekritikk og bruke tid på å lage egne sammenligninger av teorier fra de ulike relgiøse og de ikke-relgiøse miljøene uten å ha vært utsatt for skjevfordelt opplæring på forhånd.

Lenke til kommentar
Dessverre er det svært få mennesker som vet hva hjernevasking egentlig er. En må nesten se på Moonsekten for å finne gode eksmpler. Omfattende religiøs påvirkning er ikke det samme.

Jeg mener jeg vet nok om hjernevasking til å bruke uttrykket kun der det hører hjemme. Les linken. Er du enig eller ikke i at den boka bedriver hjernevasking?

 

Og for å bli litt kverulerende; Hvor går grensen mellom hjernevasking og opplæring? Er det antall timer pr dag? Hva definerer hjernevasking, og hva skiller hjernevasking fra vanlig skolegang?

8158187[/snapback]

Du er litt på gli altså?

 

Antall timer mener jeg ikke har noe å si for om det er hjernevasking eller ikke. (Da hadde du vel prøvd å slå tilbake med at Matte, norsk, Fysikk, geografi osv også er hjernevasking). Jeg vil si definisjonen er en veldig tolkbar. Det handler om å få servert vesentlig større doser av f.eks kristendom enn av andre relgioner og f.eks motstridende fysikk, matte, historie, geografi osv. Et annet element i hjernevasking er å lære fra seg på en måte som gir inntrykk av hva som er sannheten når det er en rekke andre motstridende teorier og sammenhenger der bevisets stilling er ekstemt mye bedre. Når det kommer svært mye skjevfordelt læring om den slags ovenfor ukritiske barnesinn så angriper man hjernen til de som er mentalt svakest og mest mottagelige for hjernevasking.

 

Nå tror jeg lærerne i ulike deler av landet legger forskjellig press på det med "sannhet" og vektbalansen mellom de ulike meningsmotsetningene men grovt anslått tror jeg det er en stor skjevfordeling.

 

Unger bør heller lære kildekritikk og bruke tid på å lage egne sammenligninger av teorier fra de ulike relgiøse og de ikke-relgiøse miljøene uten å ha vært utsatt for skjevfordelt opplæring på forhånd.

8158653[/snapback]

 

Jeg ville ikke trukket inn matte og andre skolefag. Jeg er nemlig ikke fanatiker. På den annen side er ikke matte et fag i barneskolen som gir rom for tolking. Personlig mener jeg at religionsundervisning ikke har en plass i skolen. Dette må være personlig og opp til foreldre. Dette er foreldres rett.

 

Det er stor forskjell på opplåring i matte og religion. Det ene gjøres for å øke barnets kompetanse. Religion har med personlighet å gjøre. Jeg vil for eksempel at mine barn skal være ærlige, tålmodige, empatiske, etc, itråd med det Bibelen kaller åndens frukter. Dette er kanskje gammeldagse egenskaper i vår forkvaklede verden, men jeg prøver.

 

I vår forkvaklede verden er det mye elendighet som lokker unge mennesker. Derfor sørger jeg på å minne mine barn om hva jeg mener hver dag. Er dette hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som bor foran TV og ser på MTV. Er det hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som spiller Warcraft døgnet rundt. Er det hjernevasking? Angående Warcraft, så er det unge mennesker som har begått selvmord. Hvor mange unge kristne begår selvmord?

Lenke til kommentar

Å lære barna det man mener er gode verdier er ikke hjernevasking.

 

Å lære barna dogmatiske sannheter det ikke finnes grunnlag for å tro på, det er hjernevasking.

 

For meg er en viktig verdi at etiske standpunkt bør begrunnes med annet enn at [sett inn valgfri fantasifigur] har sagt at slik er det.

 

Men dette er selvsagt opp til hver enkelt far og mor. Men vi som mener religion er en forbannet uting kan selvsagt jobbe generelt for mer opplysning og kunnskap og mindre religion i samfunnet. Og dermed mindre kulturell påvirkning for å lære bort religiøs dogmatisme til de små og uskyldige.

Lenke til kommentar
Å lære barna det man mener er gode verdier er ikke hjernevasking.

 

Å lære barna dogmatiske sannheter det ikke finnes grunnlag for å tro på, det er hjernevasking.

 

For meg er en viktig verdi at etiske standpunkt bør begrunnes med annet enn at [sett inn valgfri fantasifigur] har sagt at slik er det.

 

Men dette er selvsagt opp til hver enkelt far og mor. Men vi som mener religion er en forbannet uting kan selvsagt jobbe generelt for mer opplysning og kunnskap og mindre religion i samfunnet. Og dermed mindre kulturell påvirkning for å lære bort religiøs dogmatisme til de små og uskyldige.

8158726[/snapback]

 

Når en ikke i opplæring lar folk still kritiske spørsmål, da er det hjernevasking. Barn må av foreldrene bli gjort oppmerksom på at de selv kan velge sin tro, selv om foreldrene mener de lærer barna sannheten.

Lenke til kommentar
Og for å bli litt kverulerende; Hvor går grensen mellom hjernevasking og opplæring? Er det antall timer pr dag? Hva definerer hjernevasking, og hva skiller hjernevasking fra vanlig skolegang?

8158187[/snapback]

Jeg vil si at det er hjernevasking så fort læreren tvinger deg til å synge salmer hver morgen, bordbønn før matpausen, være en "god kristen" og så videre. Dette måtte vi gjøre når jeg gikk på barneskolen (ca. 1984-1990) og tror dette var helt vanlig praksis på den tiden. Nettopp av denne grunn har jeg fått kristendommen langt opp i halsen, og selv om jeg egentlig ikke ønsker det, så ser jeg ned på de som er personlig kristne og går i kirken hver søndag, og har det for meg at de prøver å påtvinge alle ikke-kristne noe man selv ikke ønsker. Jeg vet det ikke er sant, men hva man opplever i barndommen henger igjen.

 

Så ja, skolen har drevet hjernevasking før, men jeg håper de har tatt til fornuft nå, og lar ungene styres av sin egen vilje (evt. foreldrene som så klart har en sterk påvirkning).

Lenke til kommentar
Hvor mange unge kristne begår selvmord?

8158697[/snapback]

 

Jeg utfordrer deg til å finne statistikk på dette.

8158723[/snapback]

Jeg tror aldri jeg har hørt om noen unge kristne som begår selvmord pga troen sin.

Men jeg har hørt om noen som begår selvmord pga SPILL. som wow, og everquest. :thumbdown:

 

Så jeg mener gå med gud og ikke wow, da det som regel har mye positivt å si for personligheten til folk. Og for å gjøre det klart. Jeg er motstander av statskirken.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke trukket inn matte og andre skolefag. Jeg er nemlig ikke fanatiker. På den annen side er ikke matte et fag i barneskolen som gir rom for tolking. Personlig mener jeg at religionsundervisning ikke har en plass i skolen. Dette må være personlig og opp til foreldre. Dette er foreldres rett.

Vel, du er inne på et poeng der. Det er i hvert fall ikke skolens rett til å påvirke barna til å velge relgion: Islam, jødedom, kristendom, budhisme eller hva annet skolen måtte ønske. Men i fare for å spore av debatten om skoleverket: Synes du det er en foreldrerett å kunne skade barna psykisk og hjernevaske de til å tro på f.eks at profeten mohammed leder deres livsfilosofi og opplæring til f.eks at steining av utro kvinner er greit? Eller å lære barna at omskjæring er noe som gjørs for rensligheten eller at det å gifte seg med fetteren sin er helt greit? Eller å lære ungene til å tro at enkelte kan gå på vannet, gjøre vann om til alkohol (i løpet av en middag/vorspiel)? Eller at det er greit å gjøre alle de syke tingene som står i noen av evangeliene? Hvor går grensen for hva foreldre kan tillate seg å gjøre med barna? Vi har jo noe som heter barnevern for en grunn og det er ikke bare for å beskytte barna mot fysiske overgrep fra foreldre.

 

Det er stor forskjell på opplåring i matte og religion. Det ene gjøres for å øke barnets kompetanse. Religion har med personlighet å gjøre. Jeg vil for eksempel at mine barn skal være ærlige, tålmodige, empatiske, etc, itråd med det Bibelen kaller åndens frukter. Dette er kanskje gammeldagse egenskaper i vår forkvaklede verden, men jeg prøver.

 

I vår forkvaklede verden er det mye elendighet som lokker unge mennesker. Derfor sørger jeg på å minne mine barn om hva jeg mener hver dag. Er dette hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som bor foran TV og ser på MTV. Er det hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som spiller Warcraft døgnet rundt. Er det hjernevasking? Angående Warcraft, så er det unge mennesker som har begått selvmord. Hvor mange unge kristne begår selvmord?

8158697[/snapback]

Jeg observerer at du prøver å sette Kristendom opp mot selvmord og kristendom opp mot TV, MTV og WoW. Jeg ser ingen logikk i å prøve å sverte ikke-reigiøse med disse tingene. Så vidt jeg ser så er det ingen motsetning i det hele tatt. Du spiller ikke mot feil mål men også på feil planet. Det blir som om TV2 hjelper deg tester frokostblandinger og kårer Michael Jacksons "Thriller" til vinneren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...