tvv Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Hei Noen som vet om en side/link hvor jeg kan få et skjematisk oppsett av et lite kontor nettverk. 5 kontorer - 5 pc'er - ett "kott" hvor bredbånd fra telenor kommer inn og hvor det står en påloggings server/fil server. Det jeg er ute etter er altså en tegning som viser meg hva jeg trenger og hvoran jeg får dette til å funke sammen - og dele internettoppkobling - Håper jeg har forklart meg sånn rimelig greit.. Skal ikke være trådløst Endret 14. mars 2007 av tvv Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 HeiNoen som vet om en side/link hvor jeg kan få et skjematisk oppsett av et lite kontor nettverk. 5 kontorer - 5 pc'er - ett "kott" hvor bredbånd fra telenor kommer inn og hvor det står en påloggings server/fil server. Det jeg er ute etter er altså en tegning som viser meg hva jeg trenger og hvoran jeg får dette til å funke sammen - og dele internettoppkobling - Håper jeg har forklart meg sånn rimelig greit.. Skal ikke være trådløst 8154630[/snapback] Prøv Lanflow, har ingen link. Men bare google litt, så finner du det sikkert Lenke til kommentar
tvv Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 HeiNoen som vet om en side/link hvor jeg kan få et skjematisk oppsett av et lite kontor nettverk. 5 kontorer - 5 pc'er - ett "kott" hvor bredbånd fra telenor kommer inn og hvor det står en påloggings server/fil server. Det jeg er ute etter er altså en tegning som viser meg hva jeg trenger og hvoran jeg får dette til å funke sammen - og dele internettoppkobling - Håper jeg har forklart meg sånn rimelig greit.. Skal ikke være trådløst 8154630[/snapback] Prøv Lanflow, har ingen link. Men bare google litt, så finner du det sikkert 8155224[/snapback] Tror jeg forklarte meg litt dårlig - jeg trenger ikke et program for å tegne - men et skjema som kan på en grei måte forklare meg hva jeg trenger for å få til et slik lite nett - hub'er switcher osv hva nå enn det heter - er helt blank på sånne ting........ Lenke til kommentar
krampe Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 HeiNoen som vet om en side/link hvor jeg kan få et skjematisk oppsett av et lite kontor nettverk. 5 kontorer - 5 pc'er - ett "kott" hvor bredbånd fra telenor kommer inn og hvor det står en påloggings server/fil server. Det jeg er ute etter er altså en tegning som viser meg hva jeg trenger og hvoran jeg får dette til å funke sammen - og dele internettoppkobling - Håper jeg har forklart meg sånn rimelig greit.. Skal ikke være trådløst 8154630[/snapback] Modem, router, switch, kabling: xDSL-modem -> wansiden på router/brannmur -> 8 porters switch kobles med en kabel til LAN-siden på routeren -> Strekk en nettverkskabel til hvert kontor fra kottet -> koble hver enkelt kabel i switch og i hver maskin. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Du behøver en router og evt en liten switch hvis routeren har for få porter. Internett inn på routeren (WAN) og alle PCer + nettverksprinter inn på LAN på routeren. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Du behøver en router og evt en liten switch hvis routeren har for få porter. Internett inn på routeren (WAN) og alle PCer + nettverksprinter inn på LAN på routeren. 8159589[/snapback] Takker og bukker - Det som er: de som bodde her før har ganske enkelt klippet kablene til selve "koblingsdingsen" på kottet - et rack med 10 porter. En elkektriker har fått opp dette igjen og sjekket at de rette punkter går til rett kontor osv. Jeg innbiller meg at det racket han har satt opp er "dumt" har jeg skjønt rett da at om jeg da også må ha en swithc - putte kabel fra router til switch og så til racket og deretter en kabel fra hver port på racket (som har en pc på et kontor med dette portnr)til en port på switchen - eller er jeg helt på jordet!!? forhåpentligvis er jeg flinkere med programvare enn med dette Lenke til kommentar
krampe Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Du behøver en router og evt en liten switch hvis routeren har for få porter. Internett inn på routeren (WAN) og alle PCer + nettverksprinter inn på LAN på routeren. 8159589[/snapback] Takker og bukker - Det som er: de som bodde her før har ganske enkelt klippet kablene til selve "koblingsdingsen" på kottet - et rack med 10 porter. En elkektriker har fått opp dette igjen og sjekket at de rette punkter går til rett kontor osv. Jeg innbiller meg at det racket han har satt opp er "dumt" har jeg skjønt rett da at om jeg da også må ha en swithc - putte kabel fra router til switch og så til racket og deretter en kabel fra hver port på racket (som har en pc på et kontor med dette portnr)til en port på switchen - eller er jeg helt på jordet!!? forhåpentligvis er jeg flinkere med programvare enn med dette 8159745[/snapback] Helt korrekt og eneste skikkelige kablingsmetode, da han har benyttet seg av et patchepanel. Kjøp en switch og nok 1-metere med TP-kabler og kobl det til dette panelet. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Du behøver en router og evt en liten switch hvis routeren har for få porter. Internett inn på routeren (WAN) og alle PCer + nettverksprinter inn på LAN på routeren. 8159589[/snapback] Takker og bukker - Det som er: de som bodde her før har ganske enkelt klippet kablene til selve "koblingsdingsen" på kottet - et rack med 10 porter. En elkektriker har fått opp dette igjen og sjekket at de rette punkter går til rett kontor osv. Jeg innbiller meg at det racket han har satt opp er "dumt" har jeg skjønt rett da at om jeg da også må ha en swithc - putte kabel fra router til switch og så til racket og deretter en kabel fra hver port på racket (som har en pc på et kontor med dette portnr)til en port på switchen - eller er jeg helt på jordet!!? forhåpentligvis er jeg flinkere med programvare enn med dette 8159745[/snapback] Helt korrekt og eneste skikkelige kablingsmetode, da han har benyttet seg av et patchepanel. Kjøp en switch og nok 1-metere med TP-kabler og kobl det til dette panelet. 8159766[/snapback] Takker så mye for hjelpen! Bare et lite spørsmål helt til slutt - noen anbefaling for switch - merke etc trenger ikke mer enn 10 porter - og helt til slutt switcher trenger ingen konfigurering - det er bare å plugge inn? Lenke til kommentar
krampe Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Du behøver en router og evt en liten switch hvis routeren har for få porter. Internett inn på routeren (WAN) og alle PCer + nettverksprinter inn på LAN på routeren. 8159589[/snapback] Takker og bukker - Det som er: de som bodde her før har ganske enkelt klippet kablene til selve "koblingsdingsen" på kottet - et rack med 10 porter. En elkektriker har fått opp dette igjen og sjekket at de rette punkter går til rett kontor osv. Jeg innbiller meg at det racket han har satt opp er "dumt" har jeg skjønt rett da at om jeg da også må ha en swithc - putte kabel fra router til switch og så til racket og deretter en kabel fra hver port på racket (som har en pc på et kontor med dette portnr)til en port på switchen - eller er jeg helt på jordet!!? forhåpentligvis er jeg flinkere med programvare enn med dette 8159745[/snapback] Helt korrekt og eneste skikkelige kablingsmetode, da han har benyttet seg av et patchepanel. Kjøp en switch og nok 1-metere med TP-kabler og kobl det til dette panelet. 8159766[/snapback] Takker så mye for hjelpen! Bare et lite spørsmål helt til slutt - noen anbefaling for switch - merke etc trenger ikke mer enn 10 porter - og helt til slutt switcher trenger ingen konfigurering - det er bare å plugge inn? 8159810[/snapback] Kjøp en enkel switch til 3-400 kroner, tror "anyone will do". Brukt en 8-porters Linksys SD208 til enkle installasjoner og det er en ok switch. Enkle switcher trenger ingen konfigurering. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Switcher er i hovedsak managed (konfigurerbare) og unmanaged(ikke konfigurerbare). De konfigurerbare har den fordelen at du kan dele inn nettverket i flere "soner" (VLAN), samt ofte gjøre en del i forhold til prioritering av ip-telefoni i datanettverk (relatert til QoS), og generelt få bedre kontroll over nettverket ifbm feilsøking. Til ditt bruk vil jeg på generelt grunnlag anbefale Linksys hvis du skal ha det billig og bra. De har både 8-porters og 16 porters switcher. Hvis du skal ha noe som er litt kulere bør du kjøpe en HP ProCurve 1800-8G. Denne har mulighet for å konfigureres (men virker helt fint uten), og gir åtte gigabit-porter. Husker ikke prisen i hue, men innbiller meg at du bør kunne få den for 1500,-. HP har livstidsgaranti på switchene sine, det er jo også noe å ta med seg.. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Switcher er i hovedsak managed (konfigurerbare) og unmanaged(ikke konfigurerbare). De konfigurerbare har den fordelen at du kan dele inn nettverket i flere "soner" (VLAN), samt ofte gjøre en del i forhold til prioritering av ip-telefoni i datanettverk (relatert til QoS), og generelt få bedre kontroll over nettverket ifbm feilsøking. Til ditt bruk vil jeg på generelt grunnlag anbefale Linksys hvis du skal ha det billig og bra. De har både 8-porters og 16 porters switcher. Hvis du skal ha noe som er litt kulere bør du kjøpe en HP ProCurve 1800-8G. Denne har mulighet for å konfigureres (men virker helt fint uten), og gir åtte gigabit-porter. Husker ikke prisen i hue, men innbiller meg at du bør kunne få den for 1500,-. HP har livstidsgaranti på switchene sine, det er jo også noe å ta med seg.. 8159839[/snapback] Da takker jeg alle for super hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå