SondreR Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Heisann. har en kamerat som har kjøpt mye nytt innhold til den stasjonære PC-en sin, men han vil fortsatt ikke ha mer enn 80GB på PC-en, fordelt på bare én disk - altså C-disken. Tenk hvis han legger inn spill og litt annet og fort har opptatt 55-65GB på disken - vil ikke da spill spille dårligere enn hvis han hadde brukt 65GB på en PC med 250GB inne? Jeg og en annen kamerat er ganske sikre på at PC-en har mer "å tenke på" hvis den er ganske full og at det da vil kreve langt mer. Hva sier dere? Kom gjerne med linker til bevis og motbevis. MVH Sondre Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Heisann. har en kamerat som har kjøpt mye nytt innhold til den stasjonære PC-en sin, men han vil fortsatt ikke ha mer enn 80GB på PC-en, fordelt på bare én disk - altså C-disken. Tenk hvis han legger inn spill og litt annet og fort har opptatt 55-65GB på disken - vil ikke da spill spille dårligere enn hvis han hadde brukt 65GB på en PC med 250GB inne? Jeg og en annen kamerat er ganske sikre på at PC-en har mer "å tenke på" hvis den er ganske full og at det da vil kreve langt mer. Hva sier dere? Kom gjerne med linker til bevis og motbevis. MVH Sondre 8154570[/snapback] Jeg er ikke helt sikker på dette, men tror du har rett ja. Hvis det er mye innstalert på disken vil maskinen jobbe generelt tregere og dermed vil også spillytelsen gå nedover. Er som sagt ikke sikker på dette, men tror det er sånn. Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Bra om noen kommer med kilder på dette, for kameraten min var bombesikker på at det ikke hadde noe å si -iallfall når andre komponenter holdt ganske mål. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Tenk hvis han legger inn spill og litt annet og fort har opptatt 55-65GB på disken - vil ikke da spill spille dårligere enn hvis han hadde brukt 65GB på en PC med 250GB inne? MVH Sondre 8154570[/snapback] Kommer an på; er harddisken full med programmer som ikke kjører, så vil det i mine øyne ikke gjøre noen forskjell. Her er det vel tre ting som spiller inn: 1) jo flere programmer som er installert på harddisken, jo større sjanse er det for at noen av disse kjører i bakgrunnen (med eller uten synlig ikon i systray), 2) hvis disken er nesten helt full, vil det være mindre virtuelt minne tilgjengelig, og 3) det er større sjanse for at disken er fragmentert. Men om disken har ca 5GB ledig til virtuelt minne og midlertidige filer, og er defragmentert, har jeg vanskelig for å se at det vil sette ned ytelsen nevneverdig i forhold til en med 50GB ledig om situasjonen ellers er lik (m.a.o. de samme programmene som kjører i bakgrunnen, og defragmenterte disker i begge tilfeller) Dette er bare min egen kvalifiserte gjetning, jeg har ingen linker å bevise det med.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå