Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Annerledes oppstart etter "Load Optimized Options"

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny data fra komplett.no (ca. 1 måneds tid siden nå), og har fått installert det meste jeg trenger nå + skaffet meg ny skjerm. Alt fungerte utmerket til jeg ikke kom inn i Windows en dag. Jeg valgte å gå inn i BIOS å kjøre "Load Optimized Options", og deretter prøve på nytt. Jeg var/er ganske sikker på hvorfor Windows ikke startet, og problemet er nå fikset. Men etter jeg valgte denne BIOS muligheten, er oppstarten blitt forskjellig. F.eks. kommer det først opp et stort bilde av en V (tror jeg) med noe tekst, samt at disse "scanningene" som kjøres i begynnelsen ikke er tilstede lenger. I tillegg kommer det opp noe lignende tekst som "If you chose to Install Linux ...." etc. (vanskelig å lese siden det går så raskt). Har ringt komplett angående dette, og ble foreslått å resette BIOS'en (som skal gjøres når jeg får nytt skjermkort). Denne "feilen" kommer ikke av virus eller noe lignende.

I tillegg så, etter å ha valgt "L O O " i BIOS, kommer det opp "failed to launch floppy disc" eller noe lignende hvis jeg skal installere noe fra CD/DVD (har ikke diskettstasjon på denne dataen), selvom jeg etter å ha vært i BIOS, valgte å sette "floppy disc disabled".

Hovedkortet er MSI, AMD 4600 dualcore prosessor... Hvis noen vet hvordan jeg får tilbake den gamle oppstarten, eller noe info om dette, post her :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppstarten er så enkelt som et oppstartbilde. dette har du aktivert med LOO og kan deaktiverast, mest sannsynlig er det et valg lignande "Show POST Screen during startup" som no står på disabled. eller det kan vere "Show fullscrenn logo on startup" som er enabled.

men foreslår at viss du ikkje veit ka du driver med så lar du vær å trykke delete under oppstarten.

Lenke til kommentar

Det er "Full Screen Logo" som har blitt skrudd på.

For å fjerne det trykker du som nevnt "Delete" knappen når det bildet vises, noe som vil føre deg til en blå skjerm med gul skrift.

Naviger deg til teksten som er omtrent "Advanced BIOS Features" med piltastene og trykk enter.

Da skal det komme opp enda en blå side med enda mer gul skrift.

Nå gjelder det å finne der det står "Full Screen LOGO Display" og trykke enter når du har flyttet til teksten bak (der skal det stå [Enabled]).

Trykk enter og bruk piltastene til å velge "Disabled", trykk enter etter du har valgt Disabled.

Trykk escape til du er ute i den første menyen igjen, og naviger deg til "Save And Exit". Trykk enter når du er på den og dersom du blir spurt om du vill "save and exit", så trykker du "y" og enter.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...