Gå til innhold

remote program til linux og windows xp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grafisk eller kommandolinjemodus?

Hvis du skal styre gratis kan du ta en titt på forskjellige VNC-servere, finnes sannsynligvis allerede i pakkesystemet til distroen din eller på de første treffene på google.

Skal du styre med kommandolinjen kan du bruke putty fra windows. Da må du installere og sette opp en SSH-server på linuxmaskina, som vanligvis allerede er gjort.

Lenke til kommentar

Hvis du skal styre gratis kan du ta en titt på forskjellige VNC-servere, finnes sannsynligvis allerede i pakkesystemet til distroen din eller på de første treffene på google.

Skal du styre med kommandolinjen kan du bruke putty fra windows. Da må du installere og sette opp en SSH-server på linuxmaskina, som vanligvis allerede er gjort.

8154339[/snapback]

ok

hvet du om log me in funker på linux

Lenke til kommentar

8154339[/snapback]

hvordan instalerer jeg vnc i linux ubuntu

Lenke til kommentar

8154339[/snapback]

hvordan instalerer jeg vnc i linux ubuntu

8154814[/snapback]

skjønte ikke en drit av linux så la inn windows igjen så trenger ikke svar

Lenke til kommentar
Det var en uheldig avgjørelse, da Linux har masse spennende å by på. Bare prøv å sett deg inn i denne nye verdenen, og forstå Linux. Det er slik de fleste av oss har lært Linux, i alle fall sånn noenlunde.

8164198[/snapback]

det er en ting jeg ikke skjønner hvordan instalerer jeg ting på linux

kansje jeg skulle prøvd en annnen distro en ubuntu

er det et eget program jeg må laste ned for og instalere ting eller følger det med linuxen

prøvde med masse programer til linux, men ingen funka

Lenke til kommentar

Hallo.

Ubuntu er en fin distro å starte med etter min mening. Forskjellen på linux og windows er ikke så stor lengre, men det er noen punkter som helt klart må forbedres før linux er klar for massene.

Hvis du får installert uten problemer anbefaler jeg ubuntuguide.org . Vha den siden får du installert det aller meste som trengs for å få en fullgod installasjon. Ellers finnes det massevis av gode sider hvis du støter på problemer. Google er din venn.

Installasjon av programvare i linux kan bla gjøres via kommandoer i en terminal (likner på dos), eller vha "synaptic package manager" som ligger under system -> administrasjon. Anbefaler deg å ta en titt på seksjon 1.4 på ubuntuguide.org.

lykke til :)

Lenke til kommentar

De fleste er enig i at Ubuntu er en fin distibusjon å starte med. Det er mange som ikke skjønner hvordan de skal installere applikasjoner, når de prøver Linux for første gang. «Hvor er .exe-filen?» etc. er spørsmål som nye Linux-brukere til stadighet spør seg selv.

På denne bloggen kan du lære å installere forhåndskompilerte binærfiler (.deb, .rpm, .tgz etc),

ved hjelp av grafiske grensesnitt som f.eks Synaptic, og til og med fra kildekode.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Mange som gir opp linux ved første øyekast.

Sjøl så starta jeg med kubuntu.

Aldri hatt et så stabilt system før :D

men OT.

Hvis du har ubuntu (som jeg syns er den letteste å starte med) så finnes jo bla apt-get som er VELDIG enklere.

Også finnes det også grafiske grensesnitt som egentlig bare bruker den komandoen og gjør det om til grafisk i stedefor den "fine" konsollen :D

jeg syns at du burde ta en titt på ubuntu (eller kubuntu) en gang til.

Ser litt vanskelig ut først, men det går seg til.

Kubuntu ligner mest på xp, men det er jo min mening da

lykke til med linux hvis du prøver igjen

EDIT:

Innlegg nr :fun: 1000 :fun:

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...