Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil plutselig ikke starte opp

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Har en Socket 939-setup som det ikke har vært problemer med før. For en måned siden ville den ikke starte opp en morgen, etter normal avslutting kvelden før. Lot den bare stå et par dager, tok ut og inn strøm og styrte, en dag så startet den bare opp igjen.

Nå i går skjedde det samme. Fikk ikke start på den, etter normal avslutting kvelden før.

RAM_LED lyser når jeg skrur på pcn, men det er alt som skjer. I følge manualen viser bare det at rammen er ok og får strøm.

Hovedkortet er et GA-K8NS Ultra 939 AGP.

Noen som kan skjønne hvorfor en PC plutselig ikke vil starte opp, uten noen som helst forvarsel?

Har prøvd å CLEAR CMOS, lest i manualen osv. Finner ikke svar.

Det kan nevnes at det nyeste PC-komponenten som ble satt i (et par uker før dette skjedde for første gang), er en Raptor 150GB S-ATAdisk.

Noen som har noe å hjelpe meg med??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lot den bare stå et par dager, tok ut og inn strøm og styrte, en dag så startet den bare opp igjen.

Går maskina stabilt når den først er igang? Sjekk kondensatorer, om noen lekker eller er missfarget eller buler opp på toppen. Kan være en idé å sjekke hendelseslista hvis/når den starter igjen.

Er det rent i kabinettet og strømforsyninga? Statisk el kan ødelegge hovedkort hvis maskina går uten jording. Høy luftfuktighet kombinert med støv og

"hybelkaniner" kan gi problemer. Jeg tenkte også på om selve av/på-knappen til kabinettet er kaputt.

Lenke til kommentar

Har en 550W Espire Chameleon strømforsyner, vet ikke hva den gir på +12v, men tror ikke den er problemet (er feks 2 ledige strømpins fra forsyneren som ikke blir brukt, + at jeg har prøvd å koble ut alle hddr og cdromstasjon for å se om den ikke fikk nok strøm).

Påknappen fungerer, for det som skjer er at når jeg trykker den inn, lyser RAMLED (Ledlys til ved rammen) med en gang. Bare det at ingenting mer skjer. Maskinen fungerte smertefritt og stabilt i hele den måneden det var siden dette skjedde første gang.

Ikke mange hybelkaniner i LianLi-kabinettet mitt, som ellers er ryddig (litt trangt, men nok vifter).

Lenke til kommentar
Påknappen fungerer, for det som skjer er at når jeg trykker den inn, lyser RAMLED (Ledlys til ved rammen) med en gang. Bare det at ingenting mer skjer.

Da heller saken mot det Lord_Linus er inne på, kaputt hovedkort. Er jo greit da, at du kjører et system som er så billig å skaffe tilsvarende, socket939 - Garantien, er den gyldig idag for eventuelt rma?

Eventuelt ikke, så ville jeg testet et tilsvarende hovedkort med samme brikkesett. F.eks. fra lagersalg til 2-300 kroner elns. Hvis det feiler så har du et hovedkort til i rotekassa, uten å gå konk - det kan uansett være kjekt å ha ;)

Lenke til kommentar

Jepp. Eneste problemet er at jeg har et AGP gfxkort, altså Socket 939 med AGP. Finner ikke mange slike kort. Kan noen hjelpe meg med å finne et?? :)

Edit: fant dette : http://www.psdata.no/ps.asp?it=132287

Men vær så snill om dere finner noe med bedre specs! Har blant annet hatt Firewire 800 på det jeg har nå, og betaler gjerne mer for et bedre utstyrt kort :)

Endret av bearnar
Lenke til kommentar
Har blant annet hatt Firewire 800 på det jeg har nå, og betaler gjerne mer for et bedre utstyrt kort :)

Jakten har begynt ser jeg :) Firewire 800 går jeg ut fra er det samme som 1394b - Det tror jeg blir verre å finne enn ett med AGP. Komplett selger et demo1-kort Abit AV8-3rd Eye

Det har 2x1394a og overklokker bra (se signatur). Syns kr. 595,- er en stiv pris på et kort som kanskje kommer uten bakplate/ I-O Shield. Spørs hvor nøye man er på slike ting. Kortet støtter ikke bare Athlon 64 som Komplett oppgir, se Specs Såvidt jeg kan huske, så er harddiskytelsen til VIA brikkesettet rangert noe dårligere enn nForce3 Ultra.

Lenke til kommentar

Uff, skulle ønske jeg slapp å dra opp denne tråden igjen, men jeg må jo det.

Har satt inn det nye hovedkortet nå, med alle komponenter på plass, men guess what..

DEN STARTER IKKE.. Hva i all verden er galt?..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ja, kan bare informere om at jeg har funnet feilen.

Strømforsyningen. Den vil visst ikke mer. Prøvde med en ny en (brormin crasha også pcn, samme strømforsyning!!), og det funka for begge to.

Så, et minus i margen til Aspire 550W Chameleon. NOT GOOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...