Squirt Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hvorfor funker alle høyttalerne mine når jeg spiller spill, men ikke når jeg spiller av film og musikk på winamp eller media player? Har 7:1 surround, men bare center, bass og fronthøyttalerne funker når jeg skal spille musikk!! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Omtrent all musikk er i 2-kanals stereo. Det vil si at man vanligvis bare får lyd på fronthøyttalerne når man spiller av musikk. For forsterkeren din er det ingen forskjell på 7.1-lyd og 2.0-lyd, bortsett fra at det er helt stille i alle de andre kanalene når du spiller musikk. Men dette avhengiger litt av hvordan du har koblet til anlegget (analog eller digitalt). Hvorfor du får lyd i centeren vet jeg ikke, men tror dette har med konfigurasjonen av forsterkeren. Subwooferen kan mates med både egen subwoofer-lyd (LFE) men også samme lyden som går til høytallerne som er filtrert for å fjerne frekvenser over hva delefilteret er konfigurert til. Dermed vil du få f.eks 2.1 lyd (inkl sub) selv om musikken er kun i 2.0 (uten egen sub-kanal). Mange surroundforsterkere kan settes til "stereo-modus" e.l. slik at de kloner de 2 stereokanalene og videresender dette til alle kanalene slik at du får lyd på alle høyttalerne. Om ikke forsterkeren din har en slik mulighet kan du bruke et plugin til f.eks WinAMP som gjør dette der framfor i forsterkeren. Slike plugins kan du finne her. Lenke til kommentar
Squirt Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Om ikke forsterkeren din har en slik mulighet kan du bruke et plugin til f.eks WinAMP som gjør dette der framfor i forsterkeren.Slike plugins kan du finne her. 8154389[/snapback] Har Directsound plug-in som fungerte før! Men greia er att lyden begynte å klikke etter jeg installerte Vista! Anlegget er et helt vanlig Creative anlegg for 900,-. Om jeg forstod det riktig så sa du at det egentlig er bare 2.0 lyd, men når jeg spiller for eks. GTA, så kommer det jo lyd fra bak om noen skyter fra bak? Endret 14. mars 2007 av Pjaffsen Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det er fordi det er forskjell på 2-kanals stereokilder (eksempelvis en vanlig musikk-CD, mp3'er, o.l.) og kilder som er sanntidsrendert slik som spill med flerkanalslyd. Antar det er en barnesykdom med DirectX i Vista som skaper trøbbel hos deg. Da er det ikke annet å gjøre enn å være tålmodig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå