ilpostino Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 er det noen som vet om noen enkle metoder for å eksportere informasjon fra et Excel-regneark til en tabell i Access? i Excel-filene er det kun et ark som det skal hentes informasjon fra og disse skal inn i opptill flere tabeller i databasen. All hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Ja, det er overkommelig med VBA og ADO. Altså, makroer må skrives og MDAC installeres hvis mangler. Så er det bare å klikke på en knapp, enklere blir det ikke i bruk. Det er ca sekstitre ubesvarte spørsmål. F.eks hvor eksakt ligger denne informasjonen i Excel ? Er det en fast eller varierende mengde ? Skal det bli nye records i databasen, opppdatere eksisterende, eller en blanding ? Er det en relasjonsbase, hvordan håndteres primærnøkler og hva som skal i hvilke tabell ? Og hvorfor "en tabell" men "opptil flere tabeller", "et regneark" men "excelfilene" ? Jeg kjenner deg som en arbeidssom kar, så dette finner du garantert ut av. For å komme i gang med det rent tekniske, start på kollega Ole P Erlandsens side http://www.erlandsendata.no/norsk/index.php?t=novbadac og videre søk a la http://www.google.com/search?hl=en&q=ado+w...cess+from+excel HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 da forklarer jeg meg litt mer detaljert: Det er et Excel regneark som inneholder 7 forskjellige seksjoner eller tabeller. De 4 første tabellene/seksjonene skal inn i en tabell i Access-basen. Den 5 tabellen/seksjonen skal inn i en annen tabell i Access-basen. De to siste seksjonene skal inn i en tredje tabell i Access-basen. I disse seksjonene/områdene i Excel-arket er det visse celler som skal overføres til databasen. Det enkleste er vel å lage et VBA-script for hver tabell som skal oppdateres i Access-basen. Går det ann å lage en exe-fil ut av et VBA-script forresten eller kjøre det som et vbs-script? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg må få arrestere deg litt. Et skript er en serie kommandoer som utføres i rekkefølge. VBA er et fullvoksent objektorientert programmeringsspråk, ikke et scriptspråk. VBS er et scriptspråk. Du har langt færre muligheter og kontroll med VBS enn med VBA. Du kan ikke lage en exe-fil med VBA, til det trenger du et annet verktøy, f.eks. VB. Det viktigste i valg av verktøy er hva som er mest praktisk for brukeren. Sitter vedkommende i Excel og skal gjøre dette, er å klikke en knapp i Excel den beste måten å få det gjort. Jeg må ha veldig mye mer detaljer for å bli konkret på løsninger, minimum detaljerte svar på alle de innledene spørsmålene. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå