Gå til innhold

mp3 ripping og midi avspilling

Anbefalte innlegg

Hadde vært fint om noen kunne guide meg gjennom disse to tingene:

1) Hvordan man kan rippe cd'er i mp3 format (vet det skal gå an i sound juicer, men vet ikke hvordan jeg laster ned pakkene som trengs)

2) Hvordan man kan få til midi avspilling.

Bruker ubuntu btw.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Grip fungerer bra. Har heller ikke hatt behov for å teste noe annet. Rettelse: det går an å RIPP-e i Amarok tror jeg. Amarok er også linket til internett vedrørende riktige titler/filnavn og så videre.

2) Når det gjelder MIDI tror jeg du må se på ALSA sine sider angående dette. Jeg hadde også problemer med MIDI-oppsettet før jeg på nytt kompilerte ALSA-driverne under Ubuntu 6.10. Ta en grundig sjekk på alternativet som vedrører --enable midi eller noe slikt når du kompilerer. Etterpå plugget jeg i et keyboard med USB-MIDI støtte og alt fungerte "ut av boksen" med en gang, så og si. Jeg har ikke prøvd så mange MIDI-sequencere under Linux, men RoseGarden fungerte veldig bra, syns jeg.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Fant ut det med mp3-rippingen.

Kan legge det ut her så andre som har problemer kan få det til :)

1.

Enable the universe and multiverse repositories. Then, install the gstreamer0.8-lame package to encode mp3s, and the gstreamer0.8-mad package to play them back (in Ubuntu 5.10). For Ubuntu 6.06, you will need to install the package gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse

2.

Open Sound Juicer, click "Preferences" from the "Edit Menu", click "Edit Profiles" and choose "New". Call your new profile "MP3 Encoding", or whatever else you feel like.

3.

Edit this profile and set Gstreamerpipeline to audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc bitrate=160 ! id3v2mux (The last number specifies the quality of the file, a larger number means better quality, but larger file size. Optionally, you can change 160 to something else (e.g. 192, 256) if you want a specific (constant) bitrate other than the default of 160).

4.

If you are using Ubuntu 6.06 and above, you should use the [WWW] "--preset standard", which will give you very high quality files. The Gstreamer pipline should be set to audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc preset=1001 ! xingmux ! id3v2mux

5.

Finally, set File Extension to mp3, click the Active checkbox and then OK.

6.

Restart Sound Juicer for the changes to take effect.

Når det gjelder timidity og midi avspilling funket det fint, men finnes det ikke noe GUI for timidity? Når jeg spiller av en midifil kommer bare lyden uten noen som helst interface. Hvordan stopper jeg eller bytter sanger?

Og flyndrefjes, hvoradn kompilerer jeg ALSA-oppsettet på nytt?

Endret av Mr_Sun
Lenke til kommentar
Når det gjelder timidity og midi avspilling funket det fint, men finnes det ikke noe GUI for timidity? Når jeg spiller av en midifil kommer bare lyden uten noen som helst interface. Hvordan stopper jeg eller bytter sanger?

8165716[/snapback]

Det er flere UIs du kan velge mellom i TiMidity. Disse kan du sette ved å bruke opsjonen "-i mode" der mode kan være f.eks. g for GTK. Følgende står i manualen (man timidity):

The following identifiers may be available:

-id    dumb interface

-in    ncurses interface

-is    S-Lang interface

-ia    X Athena Widget interface

-ik    Tcl/Tk interface

-im    Motif interface

-iT    vt100 interface

-ie    Emacs interface
                    (use ``M-x timidity'' in Emacs)

-ii    skin interface
                    Environment variable TIMIDITY_SKIN must  be  set  to  the
                    path  of  the  skin  data  (compressed data are also sup-
                    ported).

-ig    GTK+ interface

-ir    Launch TiMidity++ as MIDI server.

-iA    Launch TiMidity++ as ALSA sequencer client.

-iW    Windodws synthesizer interface

-iw    Windodws GUI interface

-iP    PortMIDI synthesizer interface

-ip    UMP interface

Ikke alle disse er nødvendigivs tilgjengelig i din installasjon av TiMidity. Du kan i såfall legge til pakken timidity-interfaces-extra for noen ekstra UIs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...