Ariane Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Trenger en bærbar pc når jeg begynne å studere til høsten. Hvordan forandrer pc markedet seg? Er det "stor" forskjell mellom å kjøpe en nå eller å vente til juni/juli Det er forøvrigt sagt at en pc er gammel når den kommer til butikkene:) Hva skal maskinen brukes til? PC skal brukes i skolesammenheng, det er derfor viktig at den ikke bråker for mye, at den har godt batteri, tastene ikke lager for mye lyd og at den ikke er for tung. Maskinen kommer ikke til å bli brukt særlig mye til spilling, men til å se film, litt bilderedigering og til å spille musikk. Har tenkt litt på om jeg ved en senere anledning skal kjøpe noen høytalere,trenger jeg da noe annet enn standard lydkort? Har forøvrig en tendens til å drive på med flere ting på en gang, den stakkars pc'n bør derfor tåle litt :PSitter nå på mor sin bærbare og etter det jeg kan har denne kun en USB port, ville foretrekke om det var flere. Skjermen sin størrelse har jo stor sammenheng med vekten, men på grunn av at jeg kommer til å se litt film har jeg vel tenkt på en 15'' ( er ikke det vanlig størrelse uten widescreen ?) Prisantydning: Omlag 10000 for pc'n eventuel trådløs mus\høytalere osv kan komme i tillegg. Skal maskinen overklokkes Hvis noen svarer meg på hva en overlokking er kan jeg muligens svare på spørsmålet. Siden jeg ikke vet hva det er går jeg ut i fra at svaret er nei. Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Nei sei det.. eh, kan bestemma du. Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc Ikke så jeg kommer på. Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer Prøvde meg på en amerikansk multiplechoice test for å komme frem til en pc som burde passe mitt bruk. Jeg tar testen med en klype salt, men de kom frem til Sony VAIO - visste ikke at Sony at pc'er en gang Lenovo ThinkPad X60S DELL XPS M1210 Lenovo 3000 V100 Toshiba portege R400 Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Denne dataen ville jeg gått for hvis jeg var deg Det er vel den beste til den prisen og den har 240GB hdd! 1gb ram +++ http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330529 Endret 14. mars 2007 av volvo240_r Lenke til kommentar
Ariane Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 2 timer på batteritiden - er ikke dette noe lavt? gjentar også spørsmålet: Hvordan forandrer pc markedet seg? Er det "stor" forskjell mellom å kjøpe en nå eller å vente til juni/juli Det er forøvrigt sagt at en pc er gammel når den kommer til butikkene:) Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 2 timer på batteritiden - er ikke dette noe lavt? gjentar også spørsmålet: Hvordan forandrer pc markedet seg? Er det "stor" forskjell mellom å kjøpe en nå eller å vente til juni/juli Det er forøvrigt sagt at en pc er gammel når den kommer til butikkene:) 8154425[/snapback] Det er mere en vanelig pc'r da.. Og det kommer nok til å bli billigere til sommeren eller etter sommeren Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det er nok ikke så stor forskjell om du kjøper nå eller venter til juni/juli. De fleste produsenter kommer fremdeles til å bruke samme chipset som nå og det kommer nok til å være få pcer med Intels nye "Santa Rosa" chipset på det tidspunktet. Så jeg tror det er like greit å kjøpe seg en nå. Eneste er om du vurderer en pc som er veeldig liten(10-12"). Da kommer det en ny prosessor om ikke så altfor lenge til Core 2 Duo serien som bruker mye mindre strøm en dagens Core 2 Duo. For min egen del så blir det ikke aktuelt å kjøpe ny pc før den er på markedet, for jeg digger bærbare som bruker lite strøm om kan klare seg uten at viften må gå konstant. Har i dag en bærbar uten vifte. Mer info om dette finner du her: Lanseringsguide - Intel Santa Rosa hw.no - Laveffekt for bærbare Lenke til kommentar
Filla Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei Ariane ! Du trenger (heldigvis) ikke leggge ut 10 000 kroner for å få en flott laptop som passer dine behov. - Du skal ikke spille avanserte spill med den = kan ha integrert grafikk - Du skal bruke den til skole (bære med seg) = ikke 17' , også kalt "slepbar" Anbefaler deg en laptop med: - 14,1 eller 15,4' skjerm - Core 2 Duo (C2D) prosessor, som fikser å gjøre mange ting på en gang (som du skriver så bra) - Minimum 1GB RAM - GMA 900/950 / go 7300 / x300 grafikk for bedre batteritid Tillater meg å linke noen eksempler: -ASUS FJ3C -FS Si1520- svært liten og lett -FS V3505- Svært mye for pengene Du kan kikke selv på alle modeller med med Core 2 Duo her Lykke til ! Lenke til kommentar
Ariane Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Takker for responsen. Siden dere ikke har sagt noe går jeg ut i fra at jeg ikke trenger å ha noe annet enn standard lydkort ? Hvordan er det å kople disse pc'ene opp til et fjernsyn? Tenker på hybelanvendelighet Samt hvordan går det med Vista - fremdeles problemer ute å går? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Med mindre du har helt særskilte behov så rekker det innebygde lydkortet lenge. Når det gjelder TV, så er det enkleste å faktisk kjøpe et USB eller PC-card TV-kort. Så ser du TV på laptopen. Du finner slike her Tja, tror innkjøringsproblemene med Vista begynner å bli mindre nå, det var først og fremst driver-problematikk. Er du usikker, så er Win XP fremdeles et trygt valg. Endret 16. mars 2007 av Filla Lenke til kommentar
Ariane Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Med mindre du har helt særskilte behov så rekker det innebygde lydkortet lenge. Når det gjelder TV, så er det enkleste å faktisk kjøpe et USB eller PC-card TV-kort. Så ser du TV på laptopen. Hva om jeg tenkte omvendt, se film på tv'n f.eks Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Det går supert Men det er skurrete hvis du ikke ser på film men bilde blir strøkent når du ser på film Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå