KVTL Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Dessverre er det mange medier som har forvekslet EFTA og EU organer. EFTA domstolen er et EFTA organ som har som oppgave å fortolke EØS avtalen. Dette er noe forenklet, men kjernen i deres oppgave. EØS avtalen er avtalen som gir landene full tilgang til det indre marked i EU, denne er mellom EU og EFTA landene. Ved siden av EØS avtalen har Norge også masse andre avtaler med EU som blant annet går på samarbeid. Med andre ord så er dette ikke noe som kommer fra EU. Det var det uviktige, men gir alle som ikke har en anelse om EFTA en liten plattform å stå på. Jeg mener det er galt å gi monopol til Norsk Tipping. Ser man på deres andre andre spill som Flax og Lotto, så reklamere man ganske heftig for disse spillene. Man gir dem et falskt håp om at det er lett å vinne på disse spillene. Det skulle vært slik det er nå, med et seddelforbud. Man kumne også enkelt lagd begrensninger på spillene slik at man hadde et maksbeløp man kunne vinne pr. spill. Eks. kr. 500 eller 1000. Det som skjer nå er nok at innsatsene blir høyere, vinnersjangsene lavere og kanskje reklamen for disse spillene kommer. Men det er heller ikke bra fra et samfunnssyn at man får mer monopol i Norge, spesielt ikke i en tid man burde gå vekk fra dette. Norge hadde vel så vidt jeg husker i % flere statlig styrte bedrifter enn det sovjet hadde. Så vi kan nok med det rette kalles den siste Sovjet stat. (Dette er tall jeg så på Tv, om noen kan bekrefte disse hadde det vært bra). Nei, jeg tror ærlig talt det ikke kommer noe godt ut av den nye monopolen som vil komme. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg har aldri skjønt vitsen med gambling. Alle sjansespill er lagt opp til at man alltid vil tape. Så må gjerne semireligiøse tro at de kan sno seg unna statistisk teori ved å vedde på "lykketall" eller trykke ekstra bra på knappen. Jeg mener at deltakerne i alle pengespill, burde bli opplyst om sjansene. F.eks burde det vært påbudt å opplyse kundene om at det er 1 til 5*10^7 (som eksempel, men ikke urealistisk) sjanse for jackpot, og at man ikke kan forvente å vinne før man er flere tusen år gammel og har spilt for 30 ganger vinnersummen. Men èn ting er klart. For Norsk Tipping er det lettjente penger! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Alle automatene som finnes idag blir fjernet og erstattet med en "snillere-type". Det vil heller ikke lengre være lov å sette ut automater i dagligvarebutikker eller lignende steder. Jeg klarer virkelig ikke å se noe negativt i det. At det må et monopol til for at det skal skje, er en pris som jeg syns er verdt å betale. Det er ikke perfekt, men det er mye bedre enn alternativet. Hvis det hadde blitt vedtak mot monopol, ville hvem som helst hatt muligheten til å bedrive automatdrift. Tenk på hvilke konsekvenser det ville fått for de som allerede spiller for mye, og de som sannsynligvis ville tippet over stupet. Det blir uansett bare tull å kalle Norge for en Sovjet-stat. Det er ganske så historieløst. Endret 15. mars 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Alle automatene som finnes idag blir fjernet og erstattet med en "snillere-type". Det vil heller ikke lengre være lov å sette ut automater i dagligvarebutikker eller lignende steder. 8158100[/snapback] Hvis de virkelig hadde vært interessert i å "hjelpe" befolkningen, kunne de gjort som i Danmark, med egne lokaler for spillemaskiner. Det kommer ikke til å skje. "Snillere" maskiner tror jeg ikke noe på. Unntatt hvis de er så kjedelige at ingen gidder å spille. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Jaha, så selv om de spilleavhengige fortsatt står ved automatene hver dag, så er de ikke lenger spilleavhengige fordi det er snakk om mindre beløp?? Hvorfor ikke bare innføre automater der man alltid vinner det men putter på? Verken mer eller mindre? Da hadde spenningen uteblitt, og folk hadde ikke giddet! Joda, det er mulig at å fjerne automatene fra butikker, kiosker osv kan hjelpe, men hvor skal de plasseres?? Jeg har enda ikke hørt noe konkret her! Spillehaller kan jo høres vel og bra ut, men blir disse "utstyrt" med vakter som påser at folk ikke spiller seg i hjel? Blir det innført karantene på hvor lenge spillerne må vente før de kan komme og spille igjen?? Endret 15. mars 2007 av Finholt Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Jaha, så selv om de spilleavhengige fortsatt står ved automatene hver dag, så er de ikke lenger spilleavhengige fordi det er snakk om mindre beløp?? Hvorfor ikke bare innføre automater der man alltid vinner det men putter på? Verken mer eller mindre? Da hadde spenningen uteblitt, og folk hadde ikke giddet! Da tjener jo ikke Norsk Tipping noe, og hele vitsen forsvinner. Det er jo ikke for å hjelpe folk man setter ut automater, men for å tjene $$$. Staten er jo åpenbart den største kapitalisten av alle. Joda, det er mulig at å fjerne automatene fra butikker, kiosker osv kan hjelpe, men hvor skal de plasseres?? Jeg har enda ikke hørt noe konkret her!Spillehaller kan jo høres vel og bra ut, men blir disse "utstyrt" med vakter som påser at folk ikke spiller seg i hjel? Blir det innført karantene på hvor lenge spillerne må vente før de kan komme og spille igjen?? 8159546[/snapback] Har jeg forstått det riktig, så er det slik de gjør det i f.eks. Danmark. Betjente lokaler. Det er nok ingen som passer på hvor mye man spiller, men det krever noe ekstra å gå til en slik hall, fremfor å bruke vekslepengene fra Narvesen på automaten ved døra. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Alle automatene som finnes idag blir fjernet og erstattet med en "snillere-type". Det vil heller ikke lengre være lov å sette ut automater i dagligvarebutikker eller lignende steder. 8158100[/snapback] Hvis de virkelig hadde vært interessert i å "hjelpe" befolkningen, kunne de gjort som i Danmark, med egne lokaler for spillemaskiner. Det kommer ikke til å skje. "Snillere" maskiner tror jeg ikke noe på. Unntatt hvis de er så kjedelige at ingen gidder å spille. 8158326[/snapback] Det kommer til å bli mindre automater enn idag og de kommer til å bli langt mindre synlig i dagliglivet. Det er nå sagt at de skal være "snillere", vi får vente og se. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Staten har ingen rett til å forby spilleautomatene dersom grunnen er at de vil beskytte folk mot spillegalskap. Dette er folk sitt eget ansvar. Norge må seriøst være verdens største barnehage. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 En måte man kunne gjort for å minske spillegalskap på disse maskinene, var å lage en innrettning som ved tilfeldige tidpunkt gjorde at man fikk elektrisk støt i seg ved berøring. btw, det ble tidligere forbudt å bruke seddler, men er det ikke fare for at smarte Norsk Tipping vil få automater som kan ta spillerkort? (det kortet m/chip vi bruker hos kommisjonær) Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Hensikten med monopol er vel å få en streng og kontrolert bruk av disse automatene, der det bla blir begrenset hvor de kan stå. 8154547[/snapback] De skal stå på sjenkesteder, storkiosker og bensinstasjoner, iflg en psykolog på Dagsrevyen. 10.000 automater. Strengt og kontrollert, jammen sa jeg smør. 8154692[/snapback] Skjenkesteder ja. Ingen spiller bort mer penger enn når de er god og full Skulle tatt tilbake de gamle maskinen man fant på ferger og slikt. De man slår en-kronere på og vinner maks 20kr. Endret 16. mars 2007 av stakan Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Har jeg forstått det riktig, så er det slik de gjør det i f.eks. Danmark. Betjente lokaler. Det er nok ingen som passer på hvor mye man spiller, men det krever noe ekstra å gå til en slik hall, fremfor å bruke vekslepengene fra Narvesen på automaten ved døra. 8159581[/snapback] Det er riktig. Når jeg var i Danmark for herrens mange år siden som liten sneip som skulle inn i en spillehall sammen med kompisen så blei vi stoppa i døra fordi vi var for unge. Slik det fungerer i dag så er det ingen mindreårige som blir stoppet fra å spille på automater. Å fjerne automatene og putte de inn i spillehaller ville vært positivt. Det hever terskelen for å begynne siden man aktivt må oppsøke spillehallen og det holder mindreårige unna. Det blir gjerne mer problematisk å spille seg fra gård og grunn. Noen som vet hva erfaringene er fra Danmark? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Hvis begrunnelsen for at norsk tipping skal ha monopol er for å ikke friste de spillavhengige hvorfor forbyr ikke staten bare alle spillemaskiner? Pers. bryr eg meg ikke. Spiller aldri og kommer aldri til å spille på de maskinene så de kan sette opp så mange eller så få maskiner som de bare vil. Men det virker urettferdig at BARE norsk tipping skal få lov til å sette ut.. hva er begrunelsen for det? Norsk tipping sine maskiner skaper ikke spillavhengighet? Endret 16. mars 2007 av magicus Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Kommer med et seint innlegg, beklager;) Først om fremst må jeg si at jeg er imot spilleautomater, hva godt gjør de? Hvordan skal det at Norge har fått monopol hjelpe mot spilleavhengighet? Det vil jo fortsatt være mange spilleautomater rundt om i landet. Jeg vet ikke helt hva Norge skal gjøre med de pengene de får inn, men jeg går ut ifra at de skal brukes til idrett og lignende. Hvorfor i alle dager skal spilleavhengige være med på å finansiere organisasjoner, kultur og idrett? Har vi ikke råd til det selv? Vasser ikke Norge i penger? Må vi ødelegge menneskeliv med spilleavhengighet for å få inn nok penger til slike formål? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Først om fremst må jeg si at jeg er imot spilleautomater, hva godt gjør de? Hvordan skal det at Norge har fått monopol hjelpe mot spilleavhengighet? Det vil jo fortsatt være mange spilleautomater rundt om i landet. Jeg vet ikke helt hva Norge skal gjøre med de pengene de får inn, men jeg går ut ifra at de skal brukes til idrett og lignende. Hvorfor i alle dager skal spilleavhengige være med på å finansiere organisasjoner, kultur og idrett? Har vi ikke råd til det selv? Vasser ikke Norge i penger? Må vi ødelegge menneskeliv med spilleavhengighet for å få inn nok penger til slike formål? 8541320[/snapback] Du får sende spørsmålet til Trond Giske. (Jeg kan forutsi at svaret blir noe alla: "De nye spilleautomatene skaper ikke avhengighet!!111!oneone!2") Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Vel, jeg ser ikke den store seieren i dette. For det første betyr det at norges eneste offentlige storlanger får ture frem som de har gjort til nå. Jepp, jeg kaller norsk tipping langere slik de holder på. En hver butikk er jo infisert av de hersens automatene og det blå hjørnet med "dop" til de spilleavhengige. Til og med statskanalen som liksom skal være reklamefri har jo 15 minutter lange reklamesendinger med salgspropaganda. Myndighetene med Trond Giske i spissen reagerer ikke en gang. En av illusjonene Norsk tipping liker å gi er at halvparten av pengene som samles inn går til en god sak. Det gjør de ikke. Pengene går stort sett til toppidrett og er av lite nytte for befolkningen generelt. (Unntaket er de få personene i landet som driver med toppidrett) Toppidrett kunne vært privatisert fullstendig. Det har ikke noe å gjøre med helse og mosjon for befolkningen generelt. Tvert i mot, det holder mange folk hjemme og inne i sofaen og foran TVen. Toppidrettsutøvere lever heller ikke akkurat sunt. Kvinnfolka mister mensen på grunn av hormonforstyrrelser og begge kjønn både reduserer immunforsvaret og virker fordummende. Folk som trener uten å bruke hjernen sin i en skikkelig jobb eller utdanning blir dumme. Toppidrettsutøvere har ofte ikke noen jobb ved siden av sports-hobbyen sin. Jepp, toppidrett er en hobby. Utøverne produserer null og niks av varer og tjenester for samfunnet. Monopolisme er en generelt uting, men i dette tilfellet er hele spillebransjen en uting. Forby hele greia. Både private spilleselskaper og monopolisten. Aldersgrense er bare tull. Spilling rammer voksne så vel som de under 18. "Snille automater" er en illusjon. Hele poenget til spilleselskapene er å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid. Det er en hver bedrifts grunnleggende oppgave. Å kalle en annen variant av automater for snille er bare et spill for galleriet slik at de kan utnytte ennå flere spillegale og drive ekstra "dumhets"-beskatning av alle andre som lar seg friste. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Utøverne produserer null og niks av varer og tjenester for samfunnet. Er ikke underholdning en tjeneste? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jo, det er det forsåvidt. Personlig synes jeg det er mye mer underholdende å være deltager enn tilskuer. Men det er en annen sak. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Så vidt jeg vet går det ikke bare til idrett, men også til andre kulturelle ting? Musikk o.l.? Men ikke sikker her, har tross alt bare hørt om idrettsgallaen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå