Gå til innhold

Fremtidige Funcom-spill krever nett (PC)


Anbefalte innlegg

Er jo ikke så mye å lure på det, vi ser det jo ganske ofte, inkl nå Funcom.

 

Funcom hadde også et problem med å komme opp med noe nytt og fengende og bedre etter den lengste reisen, et spille jeg likte, desverre så klarte de ikke dette etter min (og mange andres) mening.

 

Det at markedet for den typen spill er noe begrenset hjelper jo heller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som folk ofte glemmer her. Ved å benytte seg av digital distribusjon har utviklerne mulighet til å fjerne en rekke ledd i distribusjonskjeden. Mange vil sikker fremdeles trenger en form for utgiver for å finanisere utviklingen, men mye av logistikken som følger av å få et fysisk produkt ut i butikkene forsvinner.

 

Hvis de da kan selge produktet til en tilsvarende pris, eller til og med noe billigere, sitter utviklerne (eller utgiveren) igjen med en større del av kaken pr solgte produkt, noe som kan bedre lønnsomheten. Piratkopiering vil man nok aldri komme helt til livs, men det kan bidra til å bedre bunnlinjen.

 

Uansett hva som er årsaken, så har Funcom tapt penger på Drømmefall. Det er et nisjeprodukt og dermed har det et begrenset nedslagsfelt sammenlignet med f eks produktene fra EA sports. Det ble utsatt for massiv piratkopiering. Selv om det er en rimelig drøy påstand å si at en nedlastet kopi er et tapt kjøp, er det vel hevet over enhver tvil at en del av de som lastet produktet ned er tapte kunder.

 

Uansett - poenget er at Funcom sannsynligvis vil kunne oppnå en noe høyere dekningsgrad ved å gå over til digital distribusjon. Gjerne kombinert med en senere "budsjettlansering" i fysisk form, etter at de tidligere kjøperne har fått sine produkter.

Lenke til kommentar

Si at ett spill blir lastet ned 200.000 ganger som "pirat-versjon".

Da kan da ikke spill produsentene regne at de har tapt 200.000 eksemplarer?

Er ting gratis eller tilgjengelig i "pirat-versjon" så vil jo mange fler benytte seg av "tilbudet" i forhold til hvis det hadde kostet penger.

 

For å snu flisa på hodet: Hadde anarchyonline fortsatt kostet, ville de hadd like mange spillere?

Lenke til kommentar
Om kopiering er skyld for underskuddet, så regner jeg med at de kommer til å gå med overskudd etter denne omlegginga da? FOr å være helt ærlig tviler jeg på at det er så enkelt.

 

AtW

8155469[/snapback]

 

Lurer på det samme. Drømmefall var jo et nisjespill (det er ikke så mange som spiller adventure). I tillegg fikk ikke spillet så fantastiske omtaler heller.

 

Det jeg lurer på er om spillbransjen gjør som musikkbransjen. Altså overdriver tap ved piratvirksomhet og ignorerer positive konsekvenser? :hmm:

 

edit: leif

8159147[/snapback]

Adventure spill lider jo av at de vil være relativt korte, du spiller ferdig og er ferdig med spillet, det er lett å lage et rpg, strategi eller simulator spill med lengere spilletid ved å legge til mere brett, dungeons, oppdrag osv.

Ideen med online aktivisering syntes jeg er grei nok, bare de klarer å holde den nok i bakgrunnen så spillet vil virke selv om linja detter ned.

 

At vi får flere kryss platform spill er naturlig siden pc, xbox360 og ps3 er i samme ytelse klasse og nye spill koster mye og utvikle.

Lenke til kommentar
Si at ett spill blir lastet ned 200.000 ganger som "pirat-versjon".

Da kan da ikke spill produsentene regne at de har tapt 200.000 eksemplarer?

Er ting gratis eller tilgjengelig i "pirat-versjon" så vil jo mange fler benytte seg av "tilbudet" i forhold til hvis det hadde kostet penger.

 

For å snu flisa på hodet: Hadde anarchyonline fortsatt kostet, ville de hadd like mange spillere?

8159325[/snapback]

 

Hadde det ikke fantes piratvirksomhet, så ville jo alle spill selvsagt solgt bedre. Flere og flere folk får øynene opp for warez, og hvorfor skal man liksom betale når man kan få det gratis? De som tidligere kjøpte alle sine spill, laster dem nå ned.

 

Utviklerne taper ikke direkte på at du laster ned spillet, men de taper på at du ikke kjøper spillet, da du har lastet ned det.

Lenke til kommentar

Sjekket nettbank og kan ikke se at jeg har fått penger inn på konto for alt jeg har pirat-kopiert. Nei, de taper ikke noe på oss pirater, derimot tjener de på at vi snakker med de som kaller PC'n for hard-disk og dermed kjøper de det på anbefaling fra oss. Hadde ikke pirat-kopiering eksistert hadde det vært en mer "risky" business å kjøpe spill siden man ikke har en fjerneste anelse hva slags dritt EA... øøh, spillutgiveren har døtta ned i kassa.

Lenke til kommentar
Hadde ikke pirat-kopiering eksistert hadde det vært en mer "risky" business å kjøpe spill siden man ikke har en fjerneste anelse hva slags dritt EA... øøh, spillutgiveren har døtta ned i kassa.

8161023[/snapback]

EA har faktisk klart å presse ut et par gode spill, dog ikke mange.

 

Men til saken - det er jo dette man har demoer for. Jeg kjøpte faktisk Drømmefall på grunnlag av demoen.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Si at ett spill blir lastet ned 200.000 ganger som "pirat-versjon".

Da kan da ikke spill produsentene regne at de har tapt 200.000 eksemplarer?

Er ting gratis eller tilgjengelig i "pirat-versjon" så vil jo mange fler benytte seg av "tilbudet" i forhold til hvis det hadde kostet penger.

 

For å snu flisa på hodet: Hadde anarchyonline fortsatt kostet, ville de hadd like mange spillere?

8159325[/snapback]

 

Hadde det ikke fantes piratvirksomhet, så ville jo alle spill selvsagt solgt bedre. Flere og flere folk får øynene opp for warez, og hvorfor skal man liksom betale når man kan få det gratis? De som tidligere kjøpte alle sine spill, laster dem nå ned.

 

Utviklerne taper ikke direkte på at du laster ned spillet, men de taper på at du ikke kjøper spillet, da du har lastet ned det.

8160238[/snapback]

 

Er det egentlig så selvsagt? Det er mye i verden som er "selvsagt", men som viser seg å ikke være riktig. Det er endel undersøkelser som tyder på at det ikke er så selvsagt ihvertfall.

 

Online-spill er jo greit nok, men online-distribusjonen og autentisering har jeg ikke helt stor tro på at hindrer noe kopiering, andre spill med samme modell ble jo kjapt cracket.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg for min del liker å vite at jeg har hele spillet, slik at jeg fortsatt kan bruke det om spillselskapet går konk. Det skjer faktisk ganske ofte. Kanskje jeg vil ta fram spillet om 5 år og prøve det litt igjen, men så er serveren lagt ned.

 

Jeg vil også kunne spille om nettet er nede.

 

Jeg tror mange tenker litt som meg, og det vil derfor være et viktig marked for offline-spill. Det er en utfordring i å finne måter å unngå piratkopiering på. Generesike kopibeskyttelser er vanskelig å knekke, men selv det lar seg gjøre med litt tålmodighet. Det at man har hele spillet, men må verifisere på en server hver gang man skal spille lar seg også knekke relativt rett. Det er ikke sikkert det vil hjelpe å øke reaksjonene heller.

 

Det jeg tror kan være en ide er å gjøre spillet "halv-online", det vil si at du får et helt spill ved kjøp og kan spille spillet off-line, men at du kan logge deg på en server for ekstra-materiale, patcher osv. Denne kan automatisk sjekke hva du allerede har osv, slik at en sparer masse jobb ved å skaffe det på lovlig måte.

Lenke til kommentar
Jeg for min del liker å vite at jeg har hele spillet, slik at jeg fortsatt kan bruke det om spillselskapet går konk. Det skjer faktisk ganske ofte. Kanskje jeg vil ta fram spillet om 5 år og prøve det litt igjen, men så er serveren lagt ned.

 

Jeg vil også kunne spille om nettet er nede.

 

Jeg tror mange tenker litt som meg, og det vil derfor være et viktig marked for offline-spill. Det er en utfordring i å finne måter å unngå piratkopiering på. Generesike kopibeskyttelser er vanskelig å knekke, men selv det lar seg gjøre med litt tålmodighet. Det at man har hele spillet, men må verifisere på en server hver gang man skal spille lar seg også knekke relativt rett. Det er ikke sikkert det vil hjelpe å øke reaksjonene heller.

 

Det jeg tror kan være en ide er å gjøre spillet "halv-online", det vil si at du får et helt spill ved kjøp og kan spille spillet off-line, men at du kan logge deg på en server for ekstra-materiale, patcher osv. Denne kan automatisk sjekke hva du allerede har osv, slik at en sparer masse jobb ved å skaffe det på lovlig måte.

8161842[/snapback]

 

Ja, slike ting er problematisk med online-opplegg, når man ikke er nett er det jo desto viktigere å ha noe å finner på :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kva skal eg med alle desse nye spela når eg framleis spele gode gamle Counter-Strike? Det Funcom gjer forandrer ingenting hos meg. Eg har aldri vore ein stor fan av deiras spel. For meg så er deiras produkter heilt *middels*

 

Hugse eg fekk ein kopi Anarchy Online med gratis bruk for ein månad når det var heilt nytt. Det enda opp med at eg gav det til bror min i bursdagsgave, hadde null interesse. Eg kjøper 3-5 spel i året, og det er skikkelege spel som eg veit leverer meir underholdning enn bare eit par timer. Warcraft 3 spele eg enda, Counter-Strike spele eg enda, Quake 3 spele eg enda.....

 

Og at Unreal Tournament har slete med piratkopiering er jo bare tull! Ein må jo ha gyldig CD Key for å faktisk kunne spele det! Vestlige spelselskaper tenker altfor mykje på penger. Japsene tenker ijallefall enda på spel som kunst og ikkje dollarsedler.

 

Det er ein grunn til at eg kjøper Zelda utan å lese reviews osv. Fordi eg veit Nintendo leverer kvalitet. Synd at det er såpass tomt med Wii spel framover :(

I motsetning med EA så bruker Nintendo ekstra lang tid på Mario og Metroid. Men det er ein god ting fordi Nintendo har sjeldent(aldri) skuffa :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...