miceagol Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har et lite problem med breyl når jeg kjører det og gDesklets samtidig:Beryl behandler hver av widgetsene i gDesklets som et eget vindu. Hvordan slår jeg av dette? 8171239[/snapback] Jeg har faktisk samme problem, men det varierer veldig i intensitet (noen ganger x antall desklets, andre ganger y antall desklets). Også spretter noen av dem opp på forskjellig steder av hva jeg hadde før. Uansett, en midlertidig løsning er å høyreklikke på hver desklet og velge Restart desket. Ellers så digget jeg beryl forresten Samme her, det er så genialt. Andre nyttige funksjoner med Beryl jeg ikke nevnte tidligere: Tegne hvor du vil på skjermen (kjekt under en presentasjon) og bruk av numpad til å flytte vinduer på skrivebordet raskt med en knapp. Tegne på skjermen: Win + Alt + Museknapp 1 Viske ut: Win + Alt + k Flytte vinduer: Win + Numpad Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Takk omsider for at vi får litt GNU/linux reviews på hw.no også. Til de som ikke har prøvd seg på noen linux-distro på noen måte ennå, er det utrolige mengder med info til omtrent alt du trenger å løse av drivere og aller fleste problemer du kommer borti ved installasjon. For å si det slik er det skjelden jeg ikke finner problemstillingene jeg selv har vært borti i gjennom flere 10-talls treff i google når jeg trenger hjelp. På alle 3 PC-ene jeg har installert både servere og desktoputgaver på har jeg ikke trengt å installere noen drivere utenom skjermkortet (ATI) på en av dem. All annen driverstøtte er ganske så god må jeg si. Gnome desktopet er så brukervennlig at jeg bruker det på PC-en til mor og far for tiden, som stort sett ikke bedriver stort annet enn litt tekstprossesering, surfing og nettbank. Utmerket, enkelt og greit! Selv kjører jeg beryl på en crappy Advent 1.6GHz Celeron notebook i Xubuntu med SiS Integrert grafikkort, kjøpt på elkjøp for 3995,-. Var utrolig overrasket hvor mye jeg kunne bruke av beryl på denne med Ubuntu. Klarer naturlig nok ikke alle effekter som er lagt til som default, men Box-effekten er for min del den mest effektive måten jeg finner bedrive multitasking på, og det er kun den jeg trenger for min del Til alle dere som ser noen form for interesse for dette, så burde man absolutt kaste seg på Ubunutu om man har mulig for det. Det har forandret hverdagen min fullstendig, og jeg kjører en perfekt notebook med XP Pro og Xubuntu med like enkle (om ikke enklere) oppstartalternativ enn det XPs boot.ini tilbyr. GRUB bootmenyen er editerbar rett fra boot om du skulle ønske det, og alle Windows partisjoner blir automatisk registrert på harddisken ved installasjon av Ubuntu/annen distro. Har du atpåtill en ekstra harddisk ubrukt, burde du ikke trenge å tenke engang. Bare prøv det. Du vil på ingen måte angre på at du har prøvd alternativet til Vista... Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Slettet av brukeren Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Du skal være en god selger om du klarer å overbevise meg til å kjøpe Vista etter dette. 8176366[/snapback] Du kan få KAKE av meg om du bytter til Vista? -- Har litt problemer med å få kjørt beryl... Finnes det noe autokonfigureringsscript av noe slag? Virker som beryl vil kjøre aiglx, sjøl om jeg kjører fglrx-driverne. Og ja, har valgt xgl og indirect rendering i beryl-manager. Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har et lite problem med breyl når jeg kjører det og gDesklets samtidig:Beryl behandler hver av widgetsene i gDesklets som et eget vindu. Hvordan slår jeg av dette? Ellers så digget jeg beryl forresten 8171239[/snapback] Prøv å start gDesklets etter Beryl-manager, works for me. Men er ikke så inn i linux-verden at jeg vet hvordan man legger oppstartsprioriteringen, altså i hvilken rekkefølge program starter i en session. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg skulle prøve Beryl i går på Ubuntu 6.10 instalert i VMware, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke instalert driverene til skjermkortet, og når jeg prøvde å instalere Beryl slik det er forklart på den wiki siden som er nevnt i artikkelen så endte det opp med at den ikke god tok noe jeg la til i et skript av en eller annen type. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Fungerer Beryl like bra på KDE som på Gnome? Jeg ser at dere bare har brukt Gnome i testen. 8167717[/snapback] Noen? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Funker under hvilken som helst DE, inkludert KDE. Har vært noen problemer med den skifte-desktop-tingen, men det er visst fiksa nå. Kjører forøvrig kde med beryl på laptopen, på denne stasjonære har jeg ikke fått opp beryl enda Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg skulle prøve Beryl i går på Ubuntu 6.10 instalert i VMware, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke instalert driverene til skjermkortet, og når jeg prøvde å instalere Beryl slik det er forklart på den wiki siden som er nevnt i artikkelen så endte det opp med at den ikke god tok noe jeg la til i et skript av en eller annen type. 8177092[/snapback] Har vmware støtte for 3d-akselerasjon da? Det var nytt for meg... Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Slettet av brukeren Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har vmware støtte for 3d-akselerasjon da? Det var nytt for meg... 8177430[/snapback] Sikkert ikke. Jeg bruker vanligvis ikke VMware, men jeg tenkte jeg skulle teste det så jeg slapp å formatera å bynne med alt det dærre. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har vmware støtte for 3d-akselerasjon da? Det var nytt for meg... 8177430[/snapback] Sikkert ikke. Jeg bruker vanligvis ikke VMware, men jeg tenkte jeg skulle teste det så jeg slapp å formatera å bynne med alt det dærre. 8177457[/snapback] Jeg har lest at én utgave skal støtte det, men jeg vet ikke hvilken. Uansett kunne jeg godt tenke meg å vite hvordan den virker. Forøvrig skal vel neste Ubuntu ha noe tilsvarende? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Sikkert ikke. Jeg bruker vanligvis ikke VMware, men jeg tenkte jeg skulle teste det så jeg slapp å formatera å bynne med alt det dærre. 8177457[/snapback] Kan ikke skjønne at det skal være så mye verre å installere linux skikkelig, fremfor bare gjennom vmware. Å partisjonere en disk går jo kjapt - det er å installere og konfigurere systemet som tar mer tid, og det må du jo gjøre uansett vmware eller ikke. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Sikkert ikke. Jeg bruker vanligvis ikke VMware, men jeg tenkte jeg skulle teste det så jeg slapp å formatera å bynne med alt det dærre. 8177457[/snapback] Kan ikke skjønne at det skal være så mye verre å installere linux skikkelig, fremfor bare gjennom vmware. Å partisjonere en disk går jo kjapt - det er å installere og konfigurere systemet som tar mer tid, og det må du jo gjøre uansett vmware eller ikke. 8178400[/snapback] Jeg ser mer nytte for de som sitter i Linux og vil spille Windows-spill uten å starte pcen på nytt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Finnes det noen måte jeg kan installere Beryl på Dapper, Ubuntu 6.06 ? Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Søk på google for guider hvis du skal legge det inn for 6.06. Personlig fjernet jeg 6.10 og la inn 7.04 istedet. hadde noen problemer med 6.10 i fra før som jeg ikke gadd å finne ut av. 7.04 er riktig nok ikke ute av alpha fasen ennda, men det funker som helt fint til mitt bruk. Bruker fglrx driveren som følger med i repositoriet for å kjøre opp Beryl. Må ærlig si at dette har jeg savnet i Linux, selv om det finnes masse funksjoner som er ganske så unødvendig i Beryl, så er det i mange tilfeller enklere å få ett overblikk på de forskjellige workspaces jeg har. Brukte denne guiden til å kjøre opp Beryl, i tilfelle noen vil ha en guide for å sette opp Beryl med ett ATI kort. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 dabear, vær så snill, ikke kjør xgl da:O De har jo sluttet å utvikle det, og det er jo en grunn til det? XORG var bra nok som den var, GNU/Linux trenger ikke noe ny X, derfor ble det skrinlagt og aiglx ble laget, som bare er en slags driver (modul) istedenfor et nytt X system... www.google.com/search?q=ubuntu+aiglx+ati+howto ;-) Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Konge en slik artikkel på HW. Venter spent på mer om GNU/Linux. Kjører selv ubuntu og ble fristet til å installere Beryl nå, selv om jeg kanskje heller vil ha en rask pc enn fete 3D effekter. Men er vel på tide å gi det et forsøk. Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Har et lite problem med breyl når jeg kjører det og gDesklets samtidig:Beryl behandler hver av widgetsene i gDesklets som et eget vindu. Hvordan slår jeg av dette? Ellers så digget jeg beryl forresten 8171239[/snapback] Prøv å start gDesklets etter Beryl-manager, works for me. Men er ikke så inn i linux-verden at jeg vet hvordan man legger oppstartsprioriteringen, altså i hvilken rekkefølge program starter i en session. 8176661[/snapback] Funket faktisk! Takker Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 dabear, vær så snill, ikke kjør xgl da:O De har jo sluttet å utvikle det, og det er jo en grunn til det? XORG var bra nok som den var, GNU/Linux trenger ikke noe ny X, derfor ble det skrinlagt og aiglx ble laget, som bare er en slags driver (modul) istedenfor et nytt X system... www.google.com/search?q=ubuntu+aiglx+ati+howto ;-) 8185480[/snapback] Git blir fortsatt oppdatert, så nei; xgl er ikke skrinlagt, Aiglx har kommet med i X, men det er en annen sak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå