AndyNor Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg har bestemt meg for å oppgradere enda litt mere på den 3 1/2 år gamle pc'en min :smile: Nå har har den: (NB. Compaq presario) 384mb sdram (2x128MBx133mhz og 1x128MBx100mhz) 80GB IBM 120GXP GeForce 2 Ultra (så overkill :smile: ) Pentium III, 450Mhz Hovedkort jeg ikke aner hva heter for noe 12x brenner, 16x dvd, floppydrive, mus, tastatur, skjerm, lydkort, LAN Tenkte den kunne trenge raskere prosessor, som også betyr skifte av hovedkort. Eventuelt bytte av kabinett/PSU som jeg tror er på 235W Har sett på psdata, og funnet frem til dette: *Microstar K7T TURBO2-BULK, Mainboard Socket-A VIA KT133A ATX Audio UDMA100 Bulk (638,-) (må ha 3 minneplasser, 4 USB (trenger ikke USB2), trenger ikke LAN, trenger ikke integrert lydkort, må ha IDE plass til brenner, dvd + 2 HD og diskettstasjon) *AMD AXDA1800DLT3, CPU Athlon XP 1800 1.533GHz Socket-A 0.13u 266MHz Tray "Thoroughbred" (595,-) *256MB PC-133 SDRam (245,-) Brukes sammen med de 2x128x133 (den 1x128x100 er compaq minne og jeg kan ikke bruke 100mhz med amd) Er sdram greit nokk for disse delene/vil 1800XP bli veldig overkill? og må jeg har minimum 250W PSU for å kunne bruke prosessoren og hovedkortet? ..og, om jeg skulle oppgradere skjermkoret til eks. Radeon 9500 Pro/Geforce 4200, vil da sdram være en veldig stor flaskehals? Hva slags vifte må jeg ha? helst en stillegående, og ikke alt for dyr. Har aldri montert hovedkort eller prosessor før. Er det noen spessielle ting en må ha for å gjøre det? følger IDE kabler med/kan jeg bruke de gammle/må jeg kjøpe nye? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei. Vær litt obs på at MSI KT7 Turbo 2 kort har litt problem med 3 minnebrikker samtidig om disse er "double sided" , det går fint med to "double sided" men da må brikke nr3 være "single sided" Ellers bør alt du har fra før gå godt uten å helt vite hvor mye mere en 1800+ bruker av strøm en min Duron 1.1@1230 for ellers blir opsettet nokså likt . Jeg hadde tre like Apacer 256 som jeg skulle bruke men måtte kjøre med 512 for så å ta kvelden . Har et gammelt Aopen kabinett med 235w PSU og ellers 2hdd , dvd-rom , cd-rw , lydkort , nettverk og to kabinettvifter og alt kjører stabilt som F Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hvis jeg ikke tar helt feil har den pc'n din en ganske snodig compaq-strømforsyning med 3 AT-plugger. Så jeg tror du nok må ha ny psu, og da er du godt på vei til et nytt tower. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 *host* DDR *host* :razz: Hadde anbefalt det ja. Du burde sjekke kabinettet ditt om hvor lett det er å bytte deler i det. Gamle kabinetter kan være et hel*e*e å oppgradere i ..... Ville ha kjørt intel også ( ja, jeg er kapitalist :razz: ) Lykke Til Lenke til kommentar
AndyNor Skrevet 12. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2002 "single sided" og "double sided" minne..Vil det si at det bare er slike tynne klosser som stikker ut på begge sidene, eller bare på en side? de 2x128x133'ene er bare plater med noe som stikker ut på den ene siden, er det hva du mener? Toweret er et midi-tower (stod "mini", men det må da være skrivefeil siden det stod micro på et av de andre tilbudene) Hvordan ser jeg egentlig at det er mirco/midi/maxi tower? uansett, det er MASSE plass inni...3 AT plugger, hva vil det si? Hvorfor skulle compaq lage så mange dustete ustandard løsinger? (og jeg trenger ikke å høre at DDR er raskere, bare lurte på hvor mye det vil ha å si i spill, i % eller 3dmark, eller noe annet kjent.. trenger heller ikke slike "intel er liksom best" kommentarer heller :smile: Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Quote: Den 2002-12-12 11:19, skrev AndyNor:"single sided" og "double sided" minne..Vil det si at det bare er slike tynne klosser som stikker ut på begge sidene, eller bare på en side? de 2x128x133'ene er bare plater med noe som stikker ut på den ene siden, er det hva du mener? Ja. Single sided = "chips" på bare ene siden av brikka Quote: Toweret er et midi-tower (stod "mini", men det må da være skrivefeil siden det stod micro på et av de andre tilbudene) Hvordan ser jeg egentlig at det er mirco/midi/maxi tower? uansett, det er MASSE plass inni...3 AT plugger, hva vil det si? Hvorfor skulle compaq lage så mange dustete ustandard løsinger? For at du måtte betale masse penger for en compaq strømforsyning hvis den skulle gå istykker. Jeg har ihvertfall vært borti 3 p3 450 presarioer og alle hadde 3 AT-kontakter(noe som gjør det umulig og bruke på nyere hk) Quote: (og jeg trenger ikke å høre at DDR er raskere, bare lurte på hvor mye det vil ha å si i spill, i % eller 3dmark, eller noe annet kjent.. trenger heller ikke slike "intel er liksom best" kommentarer heller :smile: DDR er vesentlig raskere enn SD-ram. Har ingenting å sette opp mot hverandre, men du kan jo prøve å søke litt her på forumet. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Gå for DDR!! ikke no vits med å kjøpe SD-ram nå, er bare bortkasta! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Quote: Den 2002-12-12 18:28, skrev norpheus:Gå for DDR!! ikke no vits med å kjøpe SD-ram nå, er bare bortkasta! SD-ram er jo knallbillig i forhold til DDR. Om han ikke trenger så enorm minnebåndbredde så kan SDram være et godt alternativ. Særlig om han samtidig trenger mye ram. 512MB SDram koster rundt 450 kr for tiden. 512MB DDRram koster rundt 1300 kr nå. Du får jo et helt hovedkort for prisforskjellen. Da kan han like gjerne spare pengene til et DDR-HK når DDR-ram bilr billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå