Borgy246 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) En liten kommentar til Borgy246:Vær varsom med å øke signalstyrken på aksesspunktene. Du introduserer mer støy for omgivelsene og degraderer signalet fra AP. Det største problemet med økt sendestyrke er at AP rekker lengre enn hva klientene gjør med sitt svar. Dermed kan klienter bli ustabile når de konstant prøver å authe eller assosiere seg mot disse AP som egentlig er utenfor rekkevidde. Og dersom man velger Linksys er det viktig å finne nøyaktig WRT54GL. De øvrige av dagens generasjon Linksys er uegnet for denne type modifikasjon og er generelt sett elendige rutere (også for dårlige for hjemmebruk etter min mening). Linksys hadde gode produkter frem til de byttet til vxworks og fjernet det meste av RAM. Jeg er selv litt tilhenger av en slik løsning du skisserer (har en haug med gamle WRT54GS hjemme), men det krever litt mer vedlikehold og kompetanse. I tillegg mister du de mer avanserte funksjonene, som QoS i luften. 8196983[/snapback] Takker for nyttig info om dd-wrt'en! Stemmer nok godt dette med at klientene ved boosting risikerer å ikke kunne hamle opp med sendestyrken til ruteren, og da er man i grunnen like langt...eller, hehe, ikke langt i det hele tatt. Men denne utfordringen med å få gode sende/mottaksforhold vil man jo dessverre ha uansett løsning man går for (fra vår side som leverandør av tjenesten) . Det finnes dessverre svært mange dårlige trådløskort ute på markedet (med tanke på sensitivitet, sendestyrke og antennekvalitet), så jeg tenker at jeg får gjøre jobben min med å sende sterkt nok (bruker IKKE maks-instilling, har prøvd meg frem og satt dem på styrke 50-75mW) så får gjestene/brukerene gjøre jobben sin med å ha riktig utstyr for å kunne koble seg til skikkelig. Man kan ikke plassere AP's for hver 100 meter, det blir drøyt. Hvor store lengder mellom AP'ene bruker dere? Går ut fra at dere bruker omni-antenner med standard sendestyrke fra AP'ene? GL-varianten til Linksts wrt54 er forøvrig grei å få tak i ved å bestille. Rask levering fra både datakjeden og komplett. Endret 20. mars 2007 av Borgy246 Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Cornel: Dersom klientene (eller to AP med WDS eller i "bro") også øker sin sendestyrke vil du få bedre rekkevidde, men signalet vil nok fortsatt bli degradert. Bruk av spektrumanalysator vil kunne gi noen aha-opplevelser. Det beste er derfor gode antenner med mye gain og som kun stråler i den retningen vi har behov for det. Da vil man øke sensitiviteten slik at aksesspunktet kan høre klienter langt unna med lav sendestyrke, samtidig som AP ikke trenger å sende så kraftig signal. Borgy246: Plasserer AP etter resultater på dekningsprøver, ingen magiske formulær dessverre... Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Sjekk denne https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?p...ot&search=S%F8k Der har du helt ferdige hotspot løsninger. Out of the boks. 5200 for den billigste med en AP (Amentio) Har aldri prøvd de, men de ser ut til å passe det du spør etter Du sier ikke noe hvor stort område det er (hvor mange kontorer) og hvor mange besøkende det er. Tror du det holder med en AP? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Monowall krever en egen liten server (noe som forsåvidt en ferdigløsning også er om vi skal være veldig fin på det;)) 8155089[/snapback] Tenkte bare å nevne at M0n0wall kan utmerket godt kjøres i en virtuell PC ved hjelp av VMWare Server som er gratis. Jeg vil for øvrig heller anbefale PfSense, som er en langt mer funksjonell utgave av m0n0wall. Dette er i alle fall den definitivt billigste løsningen (kr 0,00). Krever riktig nok litt mer oppsett enn andre løsninger, men ikke så mye - og har nok langt flere muligheter enn dedikerte aksesspunkt og slikt. Edit: Så at du ikke hadde aksesspunkt - i så fall vil det jo ikke bli gratis. Endret 28. mars 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Vi bruker en Zyxel G4100 som hotspot løsning, med skriver. I tillegg har vi en del Cisco 1200 AP koblet til denne. Zyxel sin løsning er ganske elegant og enkelt, selv om det koster ca. 3500 kr. Hvis du har dårlig tid og lite lyst å bruke mange timer på få confe, vil jeg påstå at Zyxel sin er en av de letteste å få opp. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 På jobben min har vi noe ala denne løsningen. Den er satt op mot et eget ADSL-abonement og kjøres utenom det vanlige, kablede nettverket. Lenke til kommentar
knutzen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Kan det finnes løsninger som kan sende passordet til mobilen? En liten kommentar til Borgy246:Vær varsom med å øke signalstyrken på aksesspunktene. Du introduserer mer støy for omgivelsene og degraderer signalet fra AP. Det største problemet med økt sendestyrke er at AP rekker lengre enn hva klientene gjør med sitt svar. Dermed kan klienter bli ustabile når de konstant prøver å authe eller assosiere seg mot disse AP som egentlig er utenfor rekkevidde. Og dersom man velger Linksys er det viktig å finne nøyaktig WRT54GL. De øvrige av dagens generasjon Linksys er uegnet for denne type modifikasjon og er generelt sett elendige rutere (også for dårlige for hjemmebruk etter min mening). Linksys hadde gode produkter frem til de byttet til vxworks og fjernet det meste av RAM. Jeg er selv litt tilhenger av en slik løsning du skisserer (har en haug med gamle WRT54GS hjemme), men det krever litt mer vedlikehold og kompetanse. I tillegg mister du de mer avanserte funksjonene, som QoS i luften. 8196983[/snapback] Litt offtopic, om du har 2 linksys wrt54gl routere, og mekker ei bru utav det, så kan det vel ha sin hensikt og øke styrken på begge routerene? 8197031[/snapback] Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Sjekk ut Swivel. Endret 3. mai 2007 av tyldum Lenke til kommentar
ior Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Måste bara slänga in ett par positiva ord om Nomadix + Hotspotmanager, jag har sålt och installerat dessa hos dussintals kunder och alla har blitt supernöjda. Det är inte speciellt dyrt, och är hur lätt som helst att administrera. Endret 5. mai 2007 av ior Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå