Gå til innhold

Er du en feminist?

Regner du deg selv som en feminist?  

145 stemmer

1. 1. Regner du deg selv som en feminist?

• Ja
      19
    • Nei
      105
    • Vet ikke/ingen formening
      21

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mye feministisk litteratur er såkalte 'glasstak' beskrevet ganske godt. Kvinner blir oftere enn menn møtt av glasstak på arbeidsplassen, altså de stagnerer karieremessig fordi de ikke lenger blir forfremmet, mens menn med samme kompetanse raser forbi.

Kommer dette av at menn er mer frempå og aktive byggere av nettverk og relasjoner, mens kvinner har andre verdier, snarere enn at det kommer av diskriminering?

En annen grunn er at kvinner ikke er like pågående og (i overkant)selvsikre som menn. Om dette er pga biologi eller sosialisering er et tema for en egen tråd på vitenskapsforumet, tror jeg :)

Det er helt klart relevant her. Vi må altså kvotere inn mennesker som er sjenerte! :lol:

Lenke til kommentar

Man blir aldri kvitt diskrimineringen eller holdningene all den tid man bedriver "konkuranser" mellom kjønnene. Hvem er mest pågående, hvem er mest sjenert, hvem er mest ærlig, hvem er mest utro, hvem er mest voldelig osv.

Ser ikke folk at ved å fokusere på generelle motsetninger mellom kjønnene så bidrar man til å skape både nedlatende holdninger mot det andre kjønn i tillegg til at det er et farlig springbrett til å bedrive systematisk diskriminering det øyeblikket man setter prosentsatser som mål?

Man skal bekjempe diskriminering, ikke prosentsatser.

Lenke til kommentar

Jeg er feminist. Jeg er også mot kvotering i alle mulige retninger, bare så det er sagt.

Feminisme trenger ikke å være begrenset til å dreie seg om norske kvinner, det er mye arbeid som gjenstår i resten av verden. Her i Norge er det ikke så ille lengre. Ikke når folk går i 8. mars-tog under parolen "Trygghet før, under og etter fødsel".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...