Dumbo Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Klassisk oppgave. Du har tre leksikonbind stående pent i rekkefølge i den fine IKEA-hylla di. En bokorm på juleferie smyger seg inn fra bokhylla og borer seg gjennom første side i første bind, til siste side i siste bind. Sidene i et leksikonbind er tilsammen 4.5 cm. Permen er 2.5 mm tjukk. Hvor mye bokmat får bokormen? (Altså hvor langt gnafser ormen?) ---- Klarer noen å løse denne ? :wink: PS. Jeg har ikke det riktige svaret til den.. :razz: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Om jeg forstår riktig så er permen 2,5mm tykk på hver ytterside av hvert bind og at hvert bind er like tykke. Da vil jeg tro den har spist seg gjennom totalt 25mm. Hvorfor jeg ikke tror 55mm: På grunn av måten bindene står på, nemlig i rekkefølge. Bare se for deg hvor side 1 på første bind er, og hvor siste siste i bind 3 er. PS. Håper ormen ble en del klokere på dette da.. Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Det forstod jeg ikke helt, kan du forklare litt bedre ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Bøkene står i hylla med ryggen ut, og i rekkefølgen 1-2-3 sett fra venste mot høyre. Hvis jeg setter inn bokstaven "F" for første side og "S" for siste side ser det slik ut: S1F-S2F-S3F Fjerner jeg tallene og bindestrekene og setter inn "P for perm så ser det slik ut: PSFP PSFP PSFP Ormen spiser fra og med den andre P'en til og med den 5. P'en. Lenke til kommentar
president Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Og svaret er 15cm, eller 150mm om du vil. Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Men oppgaven sier at den starter fra første side i første bind til siste side i siste bind. Det vil si at to "P"'er faller bort (?), eller har jeg missforstått oppgaven ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 19:44, skrev president:Og svaret er 15cm, eller 150mm om du vil. 15mm med sider ja, men du må huske å ta med permene også. Med de 4 permene blir det 25mm. Bare se eksemplet over og skissen under der "o" betyr hull og X er en uspist. -B1- -B2- -B3-- PSFP PSFP PSFP XXXo oooo oXXX Hver SP = 15mm Hver P = 2,5mm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 19:54, skrev Dumbo:Men oppgaven sier at den starter fra første side i første bind til siste side i siste bind. Det vil si at to "P"'er faller bort (?), eller har jeg missforstått oppgaven ? Se på hvordan bindene står. Første side på bind 1 er IKKE nest lengst til venstre. Siste side på 3. bind er heller ikke nest lengst til høyre. Ormen spiser dermed ikke innholdet i hverken bind 1 eller bind 3. Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 aj aj aj.. Nå ja. Tok litt tid før jeg skjønte det.. Takk for svaret.. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå