Gå til innhold

Hjelp til å forstå DPI

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spm ang dpi/bildeoppløsning, som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

Kan noen forklare meg forskjellen på DPI og oppløsning/piksler?

Jeg har et D200. Kan jeg velge hvor mange DPI bilder skal taes i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt grovt svart, så kan du si at DPI bare har interesse når du skriver ut noe og eventuelt ser på skjerm.

Et bilde i filen sin består av et gitt antall punkter som er det bildebrikken i kameraet hadde (så sant du ikke har beskåret eller på andre måter endret bildet i ettertid) Fx om du har et 6 MB kamera, kan bildet være på 3000 x 2000 pixler. Dersom dette bildet skrives ut i formatet 30 x 20 cm, får det en oppløsning på 100 punkter pr cm, eller ca 250 DPI. skrives det ut i 15 x 10 cm, blir oppløsningen ca 500 DPI.

Mao, skal du snakke om DPI, så må bildet ha en bestemt fysisk størrelse.

Når det gjelder D200, jeg vet ikke, men på de fleste digitalkameraer kan du velge mellom forskjellige oppløsninger når du tar bildet, men det er da strengt tatt ikke DPI, men antall punkter i bildet.

M.

Lenke til kommentar
Litt grovt svart, så kan du si at DPI bare har interesse når du skriver ut noe og eventuelt ser på  skjerm.

Et bilde i filen sin består av et gitt antall punkter som er det bildebrikken i kameraet hadde (så sant du ikke har beskåret eller på andre måter endret bildet i ettertid) Fx om du har et 6 MB kamera, kan bildet være på 3000 x 2000 pixler. Dersom dette bildet skrives ut i formatet 30 x 20 cm, får det en oppløsning på 100 punkter pr cm, eller ca 250 DPI. skrives det ut i 15 x 10 cm, blir oppløsningen ca 500 DPI.

Mao, skal du snakke om DPI, så må bildet ha en bestemt fysisk størrelse.

Når det gjelder D200, jeg vet ikke, men på de fleste digitalkameraer kan du velge mellom forskjellige oppløsninger når du tar bildet, men det er da strengt tatt ikke DPI, men antall punkter i bildet.

M.

8151963[/snapback]

Forresten. Jeg ser at bildene jeg tar med mitt d200 er i 72dpi. er det mulig å endre dette i kameraet?

Lenke til kommentar
Forresten. Jeg ser at bildene jeg tar med mitt d200 er i 72dpi. er det mulig å endre dette i kameraet?

8153372[/snapback]

Det er ingen grunn til å endre dette, for det påvirker ikke bildene dine.

Les mer her - særlig kapittelet "72 DPI-myten"

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...