ostehøvel Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Mottok netopp en faktura fra Greentech.no Varen koster 450 uten MVA Fakturagebyr: 35 Frakt: 159 Sum Grunnlag: 644 MVA: 161 Totalt: 805 Ut ifra dette ser jeg at de har lagt alt sammen og lagt moms på det.. men man skal vel ikke betale moms på frakt? Har aldri opplevd noe slikt før.. Lenke til kommentar
mar Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Nå er det vell MVA på varer og tjenester. Frakt er vell en tjeneste, så da er det nok slik det er. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Men det har da aldri vært slik før.. hvis et firma sender en pakke der posten tar f.eks 120 kr i frakt.. så skal man vel ikke betale mva i tillegg? jeg betaler jo ikke mva når jeg sender en pakke til en venn.. det er vel inkludert i prisen! ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Fakturaer skal ha spesifisert MVA og da er det enklest og fakturer varer og frakt ekls MVA og legge MVA på sluttsummen. Og fraktsummen er nødvendigvis ikke det samme som posten tar, mange tar også fortjeneste på frakten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jo, man skal betale MVA på frakt da det er en tjeneste. Om du har blitt opplyst om det eller ikke er en helt annen sak. Til privatpersoner skal alle priser opplyses inkl mva, men det trengs ikke å opplyses om at det er inkl mva, så lenge det faktisk er det. Dersom prisen ikke er inkl mva så skal du naturligvis opplyses om dette. Til bedrifter blir som regel priser opplyst eks mva, og i tillegg blir det som regel opplyst om det er inkl eller eks for ordens skyld. Og når du får det spesifisert slik er det for enkelthetsskyld i regnskapet til bedriften. De har da 159 som en pris for frakten + moms, og legger denne eks mva på beløpet for varen eks mva, og legger så til mva for totalsummen. Enkelt og greit Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Ok det høres fornuftig ut.. men nå har det seg slik at jeg sendte en mail til dem for en stund siden ang. frakt.. da sa de at det kostet 159 kr for frakt. De sa ingenting om det var med eller uten moms.. så da har de vel feilinformert meg? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Ok det høres fornuftig ut.. men nå har det seg slik at jeg sendte en mail til dem for en stund siden ang. frakt.. da sa de at det kostet 159 kr for frakt.De sa ingenting om det var med eller uten moms.. så da har de vel feilinformert meg? 8152065[/snapback] Stemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå