Gå til innhold

Spørsmål om jording


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jord er den spenningen (eller potensial) man sammenlikner en annen spenning med... Med andre ord må du selv ha samme "spenning" som komponentene har, hvis du feks skal lodde noe som ikke tåle statisk elektrisitet. Om du stikker en påle i jorda eller ikke har ingenting å si, så lenge du bruker antistatisk matte med armlenke og en loddebolt som alle er koblet sammen slik at de har samme potensial. Statisk elektrisitet er rett og slett en enorm spenningsforskjell, ofte i noen tusen volt (men lite energi), som kan ta knekken på komponenter.

 

I et PC-kabinett kan man faktisk bruke 5-volten som jord... Hvis man kobler 12-volten som spenning og 5-volten som jord, vil man ha et potensiale på 7 volt mellom 12 V- og 5 V-lederne... På samme måte kan man koble det antistatiske utstyret til 12 volt om du vil, så lenge du, matten og bolten er koblet til samme spenning. (ikke at det er anbefalt da...)

Lenke til kommentar
Elektronikken som du vil beskytte, skal ligge på ei gummimatte som leder elektrisk strøm.

Til denne er det koplet ei ledning som festes til det ene håndleddet med ei stropp.

 

Slik gjøres det på verkstedene.

8151887[/snapback]

Leder gummi strøm? :blush:

 

Takk for hjelpen alle, men om jeg har tre ledninger, og skal koble en av dem til jord, hva skal jeg gjøre da? legge den på en gummimatte? :p

Lenke til kommentar
Elektronikken som du vil beskytte, skal ligge på ei gummimatte som leder elektrisk strøm.

Til denne er det koplet ei ledning som festes til det ene håndleddet med ei stropp.

 

Slik gjøres det på verkstedene.

8151887[/snapback]

Leder gummi strøm? :blush:

 

Takk for hjelpen alle, men om jeg har tre ledninger, og skal koble en av dem til jord, hva skal jeg gjøre da? legge den på en gummimatte? :p

8151967[/snapback]

 

Det er en spesiel gummi matte ja men det at gummi ikke leder strøm er bare tull du kan fint få strøm igjennom gummi på ca 10kv.

Endret av Thedrapery
Lenke til kommentar
Elektronikken som du vil beskytte, skal ligge på ei gummimatte som leder elektrisk strøm.

Til denne er det koplet ei ledning som festes til det ene håndleddet med ei stropp.

 

Slik gjøres det på verkstedene.

8151887[/snapback]

Leder gummi strøm? :blush:

 

Takk for hjelpen alle, men om jeg har tre ledninger, og skal koble en av dem til jord, hva skal jeg gjøre da? legge den på en gummimatte? :p

8151967[/snapback]

 

 

Hmm, snakker vi om 2stk ledere som har 220Volt..eller?

Lenke til kommentar
Hva er jording, hvordan fungerer det? Kan jeg stikke en metall stang i gresset, ta en kabel fra den til rommet mitt, og bruke den som jording, og ta på den når jeg ikke vil ha statisk elektrisitet?  :p

 

Som dere helt sikkert skjønner kan jeg ikke så altfor veldig mye om dette  :blush:

8151818[/snapback]

Ja, men det må være jord av god kvalitet, ikke grus e.l. der det setter stanga :D

 

Neida. Jord er i utgangspunkt det nivå man velger som nullnivå for spenning. Når det gjelder det elektriske opplegget i et hus er jordledningen forbundet med bakken slik at "jord" i denne sammenheng får samme spenningsnivå som bakken (og huset). Når du skal mekke på en PC er det om å gjøre å "jorde" deg i forhold til kabinettet og de øvrige komponentene. Dvs. at det strengt tatt holder å sørge for en god forbindelse mellom deg og PCen, f.eks. med en armlenke som er beregnet for dette formålet. I tillegg er det mange som velger å bruke en spesiell matte slik at man kan legge fra seg komponenter utenfor PCen. Denne matten kan igjen kobles til jordkontakten i det elektriske anlegget, men dette er strengt tatt ikke nødvendig. Du trenger altså ikke stikke en stang i plenen, det er bare dumt, dessuten er den i veien når du skal klippe gresset.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...