Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg av under spill

Anbefalte innlegg

Specs :

HK : MSI K8N Neo4

Ram : Corsair 512MB, Value 512 PC 2700 testet, Corsair 256 PC2200 og for å teste

CPU : AMD 64 3200+

Skjermkort : Prøvd både Nvidia 6800 LE og XFX GeForce 7600GT

PSU : NortQ 450 W

2 SATA HDDs

3 vanlige

2 Kabinett vifter ( bør være plenty me strøm til det men jeg nevner det uansett )

Jeg har da akkuratt fått pc'en min på beina igjenn etter et defekt hovedkort ( tok bare 2 måneder -_- ) Hadde ett Asus A8N Premium SLI og fikk ett MSI som står over, ikke helt fornøyd men men.

Installert XP Pro, SP 2. Drivere er oppdatert ved MSI sitt eget driver update proggie.

Skjermdrivere er nyeste Nvidia.

Problem :

Alt fungerer forruten at når jeg started spill ( WoW, Oblivion, Star Trek Legacy etc) så kan jeg spille ca 30 minutter til 2 timer så bare slår pc en seg av, på sekundet. Ingen blå skjerm og ingen feilmelding.

Har byttet ut RAM med flere brikker for å teste det, ingen effekt. Skjermkort byttet for å teste det, ingen effekt. Drivere tuklet med, ingen hjelp. Bios oppdatert, ingen effekt.

CPU ligger på 45-50 grader under spilling og GPU opp til 60 grader på 7600 GT men det er "normalt" for det kortet.

Problemet begynte med en gang jeg prøvde å spille. Byttet ut noe RAM osv og fikk systemet stabilt for så å rote det til igjenn med å sette i mer RAM og se alt begynne igjenn. Tok ut RAM for å "fikse" det men problemet fortsatte.

All hjelp settes stor pris på, om det er noe mer informasjon dere trenger så bare spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm... virker som jeg har fått PC'en stabil mer eller mindre. Klarte nesten en time med STL. Flyttet RAM brikken til en annen slot.

Skal ikke røre noe som helst i tilfelle det skjer noe galt.

8155025[/snapback]

34 minutter med WoW så skjedde det igjenn... YAY for data trøbbel!

Lenke til kommentar

Jeg tipper at det enten er problemer med kjøling, eller problemer med dårlig strømforsyning.

Du må huske at skjermkort trekker MYE strøm!

Om du har dårlig kjøling på CPU kan pc'en også slå seg av, da den har innebygget beskyttelse.

Du bør prøve å få en "cpu monitor" applikasjon som logger, så du kan se i loggen etter reboot hva cpu temperaturen er.

evnt få en applikasjon som gir deg warning om du overstiger x i temp.

Om det ikke er varme, kan det jo være rambrikker, o.l., er "råtne", men siden du kan spille en stund og så går det gale, tipper jeg varme eller strøm.

(varme => mer motstand => mer strøm)

Lenke til kommentar
Jeg tipper at det enten er problemer med kjøling, eller problemer med dårlig strømforsyning.

Du må huske at skjermkort trekker MYE strøm!

Om du har dårlig kjøling på CPU kan pc'en også slå seg av, da den har innebygget beskyttelse.

Du bør prøve å få en "cpu monitor" applikasjon som logger, så du kan se i loggen etter reboot hva cpu temperaturen er.

evnt få en applikasjon som gir deg warning om du overstiger x i temp.

Om det ikke er varme, kan det jo være rambrikker, o.l., er "råtne", men siden du kan spille en stund og så går det gale, tipper jeg varme eller strøm.

(varme => mer motstand => mer strøm)

8159405[/snapback]

Temp er ingen problem, ligger stabilt på det jeg har skrevet over. har testet med WoW i vindu modus og noen apps som krever mye samtidig og temperaturen ligger stabilt helt til pc'en dør. Strømmen derimot går ørlite opp og ned.

Har en finger på strøm for RAM, CPU eller andre sånne hw feil gir en feilmelding fra Windows. Jeg har 5 hdd's I pc'en og ett ganske krevende skjermkort + HK så jeg sitter å ser etter strøm forsyning.

Endret av nadare
Lenke til kommentar

Sikker på at du vet temp på cpu akkurat da det slår seg av. Jeg hadde samme problem med samme cpu, overvåka temp på anna skjerm og den var formidabel. Men da den slo seg av og jeg sjekka bios var det en helt anna temp der enn forklart i windows. Samma hva slags progs jeg brukte for sjekk. Jeg trodde det var psu som var feil men 400w skal være mer enn nok. Men du burde også monitorere volt verdier under spilling om du kan det.

Hos meg var det cpu kjølern som satt skjevt pga hk sokkelen var litt shabby :)

Lenke til kommentar
Sikker på at du vet temp på cpu akkurat da det slår seg av. Jeg hadde samme problem med samme cpu, overvåka temp på anna skjerm og den var formidabel. Men da den slo seg av og jeg sjekka bios var det en helt anna temp der enn forklart i windows. Samma hva slags progs jeg brukte for sjekk. Jeg trodde det var psu som var feil men 400w skal være mer enn nok. Men du burde også monitorere volt verdier under spilling om du kan det.

Hos meg var det cpu kjølern som satt skjevt pga hk sokkelen var litt shabby :)

8159429[/snapback]

52 grader ved siste shutdown. CPU er godt satt på og jeg fikk for anledningen lånt en skalpel å legge kjøle pastaen utover med så jeg er rimelig fornøyd med det.

legger ved ett bilde av ene måleren min, Core Center, som er MSI sitt eget program til hovedkortet.

http://www.home.no/mythos/corecenter.JPG

Lenke til kommentar

Må uansett regne med at det er en del grader forskjell om du restarter og før du kommer i bios. Men som sagt, sjekk volt nivåene med f.eks "Everest" eller et anna program som du vet funker.

Men teste med en anna psu kan også være en løsning hvis du vet om en som har en :)

Lenke til kommentar
Må uansett regne med at det er en del grader forskjell om du restarter og før du kommer i bios. Men som sagt, sjekk volt nivåene med f.eks "Everest" eller et anna program som du vet funker.

Men teste med en anna psu kan også være en løsning hvis du vet om en som har en :)

8159465[/snapback]

Tviler på at den klarer å synke med så mye grader de få sekundene det tar meg å starte den og komme i HW monitor i bios =/

skal teste med en annen PSU

Lenke til kommentar

Prøv med en ny PSU for å se om det var den som var utsabil.

Jeg fikk ikke med meg i de forige postene dine, om du satte RAM brikkene dine riktig tilbake? I manualen står det hvilken slots du må bruke om du ikke har brukt opp alle. Grunnen til dette er at noen slots er prioritert. Tror ikke det er dette som gjør maskinen ustabil, men bruk de prioriterte slottene.

En anen ting du kan gjøre, er å finne ut om det kanskje er software problemer som får maskinen til å restarte seg. Dette gjør du slikt:

Høyreklikk på min datamaskin, og velg egenskaper. Nå velger du fanen avansert og innstillinger under oppstart og gjenoppreting. På denne menyen får du muligheten til å slå av: "slå av maskinen automatisk" (eller noe lignende). Dette fører til at maskinen automatisk restarter seg, og du får ikke opp den nødvendige informasjonen i blåskjermene.

Er det PSU som er problemet, får du ikke opp blåskjerm uansett...så du kan jo prøve å skifte den først.

Lenke til kommentar
Prøv med en ny PSU for å se om det var den som var utsabil.

Jeg fikk ikke med meg i de forige postene dine, om du satte RAM brikkene dine riktig tilbake? I manualen står det hvilken slots du må bruke om du ikke har brukt opp alle. Grunnen til dette er at noen slots er prioritert. Tror ikke det er dette som gjør maskinen ustabil, men bruk de prioriterte slottene.

En anen ting du kan gjøre, er å finne ut om det kanskje er software problemer som får maskinen til å restarte seg. Dette gjør du slikt:

Høyreklikk på min datamaskin, og velg egenskaper. Nå velger du fanen avansert og innstillinger under oppstart og gjenoppreting. På denne menyen får du muligheten til å slå av: "slå av maskinen automatisk" (eller noe lignende). Dette fører til at maskinen automatisk restarter seg, og du får ikke opp den nødvendige informasjonen i blåskjermene.

Er det PSU som er problemet, får du ikke opp blåskjerm uansett...så du kan jo prøve å skifte den først.

8159697[/snapback]

RAM setter jeg inni etter hva manualen forteller. Dette hk er litt sært på det så jeg har følgt ekstra med på det.

Ny PSU er bestilt fra komplett og er her forhåpentligvis i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...