efikkan Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 ATWindsor er eksperten på det med støy så han kan sikkert forklare det bedre enn meg, men jeg får gjøre et forsøk: Hvis du har gått forbi en trafostasjon og hørt en summelyd, eller hørt piping fra TV'en selv når den er satt på stille eller piping fra hovedkortet eller andre elektriske dingser som i teorien kunne vært "lydløse" så vet du at frihet for mekaniske deler ikke betyr at de er fullstendig lydløst. En flashdisk lager nok støy som alt annet, men så lenge det er langt under høreterskelen på ca 10 db så spiller det ikke noen praktisk rolle. Enheten er altså ikke fullstendig lydløs men har (veldig) betydelig lavere støynivå enn vanlige disker. 8153392[/snapback] Jeg hadde en anelse. Det er altså trolig ikke hørbart, så praktisk talt "lydløs" for mennesker. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Ikke bare går vi over til flash/SSD harddisker, men harddiskene blir mindre også. I server-markedet har de så smått begynt med 2,5 tommers harddisker (samme som i bærbare) på 10000 RPM i RAID-oppsett istedet for de gamle klumpene av 3,5 tommers disker. 2,5 tommers disker bruker mindre strøm, utvikler mindre varme og man kan etterhvert få mye høyere ytelse i disse. Lettere å få en tynnere disk platter til å spinne fortere enn en stor og tung en, men det er vel ikke den eneste faktoren som spiller inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Saivert: Jeg vil bare føye til at det har til og med kommet 2,5" med 15.000 rpm. Grunnen til at de diskene som spinner raskt yter langt bedre enn de med lave rotasjonshastigheter er nettopp aksesstiden. Det sier litt om hvor viktig det er med lav aksesstid. Bare en halvering av aksesstiden fra en 7200rpm disk til en 15.000 rpm disk gir noe enorme utslag i ytelsen. Tenk dere da hvor mye hundre ganger så rask aksesstid har å si for ytelsen. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 ETA på når vi kan få kjøpt oss en SSD-disk med nok plass til OS og litt dill? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg vil tippe du vil finne de på lager i norske nettbutikker i løpet av året. 64 GB til ca 6000 kr og 32 GB til ca 3000 kr. Forhåpentligvis allerede til sommeren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Samsung announces 64GB solid state drive Jeg tipset HW om det. Håper det kommer en artikkel om det i dag eller i mårra. Samsung SSD Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Itavisen har og skrevet en artikkel om det: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=375070 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Samsung announces 64GB solid state driveJeg tipset HW om det. Håper det kommer en artikkel om det i dag eller i mårra. Samsung SSD 8256899[/snapback] Steike, det gikk kjapt! 18 minutter fra Håvard Røste takket for det interessante tipset til artikkelen var på nett: 64 GB SSD fra Samsung Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå