Gå til innhold

Funcom dropper rene PC spill pga piratkopiering


Anbefalte innlegg

Hvorvidt det er smart av Funcom å bare satse på online spill gjenstår vel fortsatt å se...

 

Utifra det som blir sagt i debatten her, vil jeg tro at jeg spiller mindre men kjøper mer enn mange av dere. Så langt i 2007 har jeg kjøpt 7 spill til PC og ett til 360'en, som forsåvidt er langt mer enn jeg har tid til å spille. Jeg er passert 30, er i full jobb og har flere enn bare meg selv å tenke på, så spillingen blir klemt inn der jeg har tid. Å spille med fremmede gidder jeg ikke og muligheten til å spille mot venner er sjelden, så det går først og fremst i offline spill.

 

Jeg kjøpte Drømmefall, jeg kommer ikke til å kjøpe noe online baserte greier. Spørsmålet er jo bare hvor stor del av kundemassen folk som meg utgjør?

 

Ser forøvrig at mange lovpriser nettbasert distribusjon, noe jeg har en litt ambivalent følelse ovenfor... Jeg liker å gå i en butikk og kjøpe et fysisk produkt. (Dessuten spiller jeg mye spill som Civilization og Total War, så jeg vil ha med en ordentlig manual i trykket format, takk!) Men gjøres det riktig, kan jo online distribusjon være et supplement til vanlig distribusjon for de som ønsker det. Rottenskap som Steam godtar jeg ikke, man betaler da ikke for spyware. Det at Valve krever Steam selv om du har kjøpt produktet på cd i butikken gjorde at jeg hoppet galant over Half Life 2.

 

Jeg er også litt usikker på om piratkopiering virkelig rammer de små hardest. Av de spillene jeg har kjøpt i det siste, er det små europeiske selskaper som har stått bak de fleste og også de mest intressante tittelene (f.eks. UFO: Afterlight fra Tjekkiske Altar, Runaway: The dream of the Turtle fra Spanske? Pendulo og Secret Files: Tunguska fra Tyske Animation Arts and Fusionsphere systems). Men jeg må innrømme at jeg ikke vet så mye om hvor godt disse selskapene går økonomisk. Det kan jo være at jeg er "alene" om å kjøpe slike spill? Jeg vet jo at Altar Interactive gikk dukken etter UFO: Aftershock, for siden å gjennoppstå som Altar Games...

 

Det ble en temmelig springende post, dere får tilgi meg og trøste dere med at om jeg gått løs på alle tankene jeg har rundt piratkopiering, kopibeskyttelse og forbrukerrettigheter, hadde det blitt mye værre. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner godt hva du mener.

Men de spillene der har ikke jeg hørt om og et spill som du kjøper i butikken og aktivere på internnett ville vel vært greit. (ikke det at jeg liker det, men jeg forstår godt at de funcom vil ha det slik det)

ELLER at politiet tok alle som piratkopierte, siden de ofte gjøre det åpent og er lette å finne, de regner jo ikke med at politiet vil gjøre noe.

 

Det er i alle fall feil at alt som spillutviklere skal tjene på skulle være konsollspill som har en viktig online del, Counter-strike og WoW. Det er bare feil. Jeg vet at de ikke er de eneste som tjener penger, men de tjener mye mer en andre (bortstett fra EA, med spill for barn og andre ikke-nerder og de kopierer jo ikke spill)

Lenke til kommentar

Jeg synes alle former for internettaktivering og kopibeskyttelse er en uting. Produsentene må lære seg å behandle sine betalende kunder med respekt. Jeg jobbet tidligere med support for et stort programvareselskap der alle produktene nå kreves å bli aktivert over internett, og kan bekrefte at selv om aktiveringen fungerer problemfritt for de fleste, var det mange kunder med legitimt kjøpte lisenser som fikk problemer.

 

Dessuten har jeg selv opplevd problemer med kopibeskyttelsen på spill. Etter at jeg innstallerte Splinter Cell: Chaos Theory fikk jeg beskjed om å starte datamaskinen på nytt. Windows kommer til påloggingsdialogen og går i BSOD. Started i sikkermodus og klarte fra mindumpen å finne ut at det var en konflikt mellom driveren til kortleseren min og starfoce, kopibeskyttelsen til Splinter Cell. Greit nok, jeg er IT-teknikker og klarte å løse problemen på et vis, men at noe som utelukkende er laget for å begrense hvordan jeg bruker et produkt jeg har kjøpt lager slike problemer, finner jeg helt uakseptabelt.

 

Litt mer tilbake til artikkelen... FunCom har satset ambisiøst på et spill i en snever sjanger, feilet, og prøver å skylde på piratkopiering.

 

For å lykkes i underholdningsindustrien er det ikke nok å lage et godt produkt, man må også være i stand til å sette økonimiske rammer for hvor mye man kan regne med å tjene inn på produktet og tilpasse produksjonkostnadene deretter. Det er plass til smale spill på markedet, men de må finne seg med å klare seg med mindre budsjetter enn spill med bred appell, som f.eks The Sims eller World of Warcraft. For å trekke en analogi til filmindustrien... Om David Lynch (en av mine favoritt filmskapere, derav nicket ;) ) hadde forsøkt å lage Eraserhead på samme budsjett som Titanic, hadde det nok gått ham ille...(Selv om det var nesten det han gjorde med Dune :!: )

 

Jeg går ut ifra at spillene du ikke har hørt om er Runaway og Tunguska, to spill som er ganske naturlig å sammenligne med her, etterom begge er pek og klikk eventyrspill. I motsetning til Dreamfall's kompliserte 3D-verden har disse to spillene valgt den tradisjonelle stilen vi kjenner fra de gamle Sierra og LucasArt spillene, der man styrer hovedpersonen rundt i en prerendret verden. Jeg vil tro at utviklingskostnadene for disse spillene ligger langt lavere enn for Dreamfall. Så får man spørre seg om Dreamfalls store 3D-verden bidrar nok i et spill som baserer seg på historiefortelling og gåteløsning til å rettferdiggjøre de økte utviklingskostnadene

Lenke til kommentar

Omgivelsene i drømmefall var fine å se på da, og gjorde det gøy å fly fram og tilbake (og ja jeg har hørt om runaway, var på forsiden av gamer.no :p )

 

Uansett, det du mener er altså at folk burde fjerne starforce, som etter min erfaring uhyre sjeldent lager sånne problemer. Det er bare ikke til å unngå slikt, og f. eks. norton systemworks gjør ofte slik at windows ikke klarer å finne igjen ting når du sletter det noen ganger eller gjør at en driver blir slettet( prøveversjon). For eksempel så virket ikke skjermkortet til kameraten min lenger. Og harddisken min gjorde at norton "go back" programmet ikke ville la meg slå på pcen, grunnet at den hadde feil, selv om den ellers fungerte fint. Jeg måtte ha bytta harddisk, hvis det ikke var for en sjelden gang programmet lot meg gå inn i windows og slette det før maskinen slo seg av igjen.

 

Det har blitt en slik moral at piratkopierte spill ikke blir sett på som noe ulovlig eller uvanlig, og pc-brukere mister spill til maskinen, siden de heller vil lage for konsoll.

 

Men burde heller bli gjort er at politiet tar de som legger ut på internett, siden det ofte er ganske lett.

Lenke til kommentar

Heldigvis har mange utgivere etterhvert tatt til fornuft og begynt å ta avstand fra tvilsom programvare som "Starforce". At man forsøker å legge inn brukersperrer er greitnok. At brukersperrene oppfører seg som malware er fullstendig uakseptabelt.

Var selv klar til å avbestille "Stalker" da jeg fant ut at det muligens var smittet med Starforce, men heldigvis var det falsk alarm.

Lenke til kommentar
Heldigvis har mange utgivere etterhvert tatt til fornuft og begynt å ta avstand fra tvilsom programvare som "Starforce". At man forsøker å legge inn brukersperrer er greitnok. At brukersperrene oppfører seg som malware er fullstendig uakseptabelt.

Var selv klar til å avbestille "Stalker" da jeg fant ut at det muligens var smittet med Starforce, men heldigvis var det falsk alarm.

8211432[/snapback]

 

Er ikke det å overreagere en liten bit?

Lenke til kommentar
Uansett, hvilket program gjør IKKE dette nå til dags.

Jeg må ofte fjerne prosesser eller programmer, eller hva det nå en kalles med msconfig, for å ikke overfylle rammen med en gang jeg slår på pcen.

8212560[/snapback]

Viker ikke som om du vet hva Starforce egentlig er/gjør? Om "rammen hadde blitt overfylt" eller noe slikt hadde det vært barnemat. At det finnes minnelekkasje i noen program har lite med Starforce å gjøre.

Her finner du en grei oppsummering: http://en.wikipedia.org/wiki/StarForce

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke noen vil kjøpe ett spill etter å ha lastet ned hvis det ikke er online på det... Kanskje derfor det er sånn med drømmefall.

8212740[/snapback]

Bare så merkelig at "drømmefall" tilfeldigvis ligger i samme målgruppe som noen argumenter for at ikke klarer/vil kopiere ulovlig... ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke noen vil kjøpe ett spill etter å ha lastet ned hvis det ikke er online på det... Kanskje derfor det er sånn med drømmefall.

8212740[/snapback]

Bare så merkelig at "drømmefall" tilfeldigvis ligger i samme målgruppe som noen argumenter for at ikke klarer/vil kopiere ulovlig... ;)

8212826[/snapback]

 

Skjønte ikke helt hva du mente med det.

Uansett jeg leste om starforce nå :blush: , viste ikke at det var så omstridt, men jeg må jo har Track mania nations, pslinter cell og frømmefall uansett :love:

Nå ser det i alle fall ut til at utviklere bruker andre typer beskyttelse.

 

Ellers skjønner jeg som sagt godt at man vil ta alle forholdsregler, og at man ikke gidder å installere half life fordi man må installere steam at man må det synes jeg er rart.

Lenke til kommentar

iD Software er bare bitre fordi de ikke har klart å lage èn eneste god tittel siden midten av 90-tallet. Istedenfor kan de se nytten i å selge lisenser til grafikkmotoren - til utviklere som klarer å lage gode spill.

 

Jeg kjøpte Doom 3 og utvidelsespakken, og de var ikke på noen måte "gode" spill. Angående Funcom og "rene PC-spill", så antar jeg at det siktes til "The Longest Journey" og "Dreamfall". Jeg skjønner at de er litt sure for at ingen liker spillene. Det er mange år siden "Myst" var det hippeste av det hippe innen "interaktiv pek og klikk". Jeg har ikke spilt noen av delene - og jeg er norsk. Hvorfor skal da en amerikaner bry seg om god gammeldags klasse-b adventure? Det er litt som med norsk film: Gjennomført dårlig, sært (sekserkandidat?) og søvndyssende kjedelig.

 

Til opplysning så kjøpte jeg tilfeldigvis "Myst 6 eller noe Revelations". Jeg har dårlig samvittighet fordi det var en julegave, at jeg ønsket meg spillet og at det fortsatt ikke er pakket ut av plasten.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
iD Software er bare bitre fordi de ikke har klart å lage èn eneste god tittel siden midten av 90-tallet. Istedenfor kan de se nytten i å selge lisenser til grafikkmotoren - til utviklere som klarer å lage gode spill.

 

Jeg kjøpte Doom 3 og utvidelsespakken, og de var ikke på noen måte "gode" spill. Angående Funcom og "rene PC-spill", så antar jeg at det siktes til "The Longest Journey" og "Dreamfall". Jeg skjønner at de er litt sure for at ingen liker spillene. Det er mange år siden "Myst" var det hippeste av det hippe innen "interaktiv pek og klikk". Jeg har ikke spilt noen av delene - og jeg er norsk. Hvorfor skal da en amerikaner bry seg om god gammeldags klasse-b adventure? Det er litt som med norsk film: Gjennomført dårlig, sært (sekserkandidat?) og søvndyssende kjedelig.

 

Til opplysning så kjøpte jeg tilfeldigvis "Myst 6 eller noe Revelations". Jeg har dårlig samvittighet fordi det var en julegave, at jeg ønsket meg spillet og at det fortsatt ikke er pakket ut av plasten.

8215457[/snapback]

 

Nei fordi funcom lager jo oppfølgere fordi at ingen liker spillene :nei:

I begynnelsen var de nesten sikre på at de ikke skulle ha en oppfølger, men så ble spillet lagt litt mer merke til, siden det var mer en "interaktiv film". Og så bestemte de seg for å lage en oppfølger. Det står mye informasjon på den siden her, som er bloggen til writer/director ragnar tørnkvist: http://ragnartornquist.com/

Lenke til kommentar
Nei fordi funcom lager jo oppfølgere fordi at ingen liker spillene :nei:

I begynnelsen var de nesten sikre på at de ikke skulle ha en oppfølger, men så ble spillet lagt litt mer merke til, siden det var mer en "interaktiv film". Og så bestemte de seg for å lage en oppfølger. Det står mye informasjon på den siden her, som er bloggen til writer/director ragnar tørnkvist: http://ragnartornquist.com/

8215801[/snapback]

Det lages ufattelig mange bedritne oppfølgere til bedritne spill. Funcom sin "suksess" ser ut til å avhenge av å være "nyskapende". Jeg skal nå prøve Anarchy Online, siden det er gratis, så får vi se. Ellers så taler jo ikke tallene i Funcom sin favør. De har også vært nødt til å bygge ned virksomheten. Det er kanskje på tide med litt skikkelig statlig subsidiering for å bevare norsk kultur*.

 

Det skal vanskelig gjøres å overbevise noen om at det motsatte ville vært tilfellet hvis det ikke fantes "programvarepirater".

 

*Ironi

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Det lages ufattelig mange bedritne oppfølgere til bedritne spill. Funcom sin "suksess" ser ut til å avhenge av å være "nyskapende".

8216180[/snapback]

Et årsunderskudd på 1,5mill kan vel neppe kalles noen suksess nei. Og firmaet er ikke akkurat nystartet heller. Hva hadde underskuddet vært uten millionsubsidiene? (En luksus som jeg regner med de fleste andre må klare seg uten.)

Nei, har ikke hatt noe spesielt godt inntrykk av Funcom tidligere, basert på det lille jeg har sett, men etter slike sutre-uttalelser i media har jeg nå mistet den lille tiltro til firmaet jeg hadde. Kutt subsidier og la dem klare seg på egenhånd.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Som jeg prøvde å si i et tidligere innlegg, så er det ikke spillene i seg selv som er Funcom's problem (Det ser forresten ut som om pek-og-klikk eventyrspillene har en liten renesanse for tiden?), men at de ikke klarer å lese markedet... De lager for dyre spill til en for smal målgruppe, og har dermed ikke sjangs til å tjene inn igjen utgiftene sine.

 

Når det gjelder boikott av spill på grunn av uakseptable kopisperrer eller annen dritt som installeres på maskinen ved siden av spillet, så er det vel den eneste muligheten man som forbruker har. Men selvfølgelig, når folk flest finner seg i å få maskinen sin voldtatt, så er det ikke så veldig effektivt. Uansett, om man ikke kan levere et rent og ærlig produkt, bruker jeg pengene mine et annet sted, så enkelt er det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...