Gå til innhold

Funcom dropper rene PC spill pga piratkopiering


Anbefalte innlegg

Å være naiv vil vel være å tro at spill som selger dårlig ene og alene skyldes piratkopiering.

 

Det er nok til at fleire som først og fremst satsa på PC-titlar før har satt inn hovudtyngden sin på mindre piratkopieringsproblematiske konsollar no.

Til det med at ein berre lagar eit godt nok produkt så vil det selga bra treng ikkje vera korrekt. Quake 3: Arena solgte dårleg til PC på tross av gode omtalar (9.2 av 10 på gamespot). Mens til dømes Need for Speed: Carbon selger som hakka møkk til konsoll, til tross for at anmeldarane har gitt det tommelen ned og at det ikkje er verdt pengane.

 

Har man et godt produkt som folk mener er verdt å betale for, så gjør de nettopp det! Folk selger jo for svingene vann på flaske til enorme summer, til tross for at får tak i tilvarende produkt helt gratis!!

 

Idiotisk samanlikning. Å tappe vatn på flasker og utvikle dyre dataspel er to heilt forskjellige ting. Kva for veg trur du salget av vatn på flasker hadde tatt om vatnverkene hadde stengt kranane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamer.no har nettopp publisert en artikkel som nettopp bekrefter mye av det jeg vil fram til. Anbefaler alle å lese gjennom denne.

 

http://gamer.no//nyhet/pc/-_pengene_ligger...linespill/37448

 

Likte spesielt dette utsagnet fra EA om online verifiseringer av alle mulige spill, som rett og slett gir meg fornyet tillit til EA. Flott sagt!

I vårt marked er det kun en liten del som piratkopierer, så inntjeningen blir godt nok dekket av de som kjøper produktet. Det ville vært trist om de som var ærlige, skulle bli belastet fordi noen ikke er det. Det er viktig å gi folk det de betaler for, forteller Moe.

----

Det er nok til at fleire som først og fremst satsa på PC-titlar før har satt inn hovudtyngden sin på mindre piratkopieringsproblematiske konsollar no.

Det er jo overhodet ikke noe rart. Siden piratkopiering er et mye mindre problem der kan de ta høyere priser for samme produkt og dermed tjene mer. I tillegg er konsollbrukere sterkt voksende, noe som igjen betyr større inntektspotensial.

Idiotisk samanlikning. Å tappe vatn på flasker og utvikle dyre dataspel er to heilt forskjellige ting. Kva for veg trur du salget av vatn på flasker hadde tatt om vatnverkene hadde stengt kranane?

Jeg antar at de aller fleste her (med noen unntak tydeligvis!) skjønner at å lage spill og å selge vann teknisk ikke er det samme. Poenget var å illustrere at folk villig betaler i dyre dommer for et produkt, dersom de mener at det er verdt å betale for, til tross for at man får tak i samme produktet helt gratis.

Lenke til kommentar
Gamer.no har nettopp publisert en artikkel som nettopp bekrefter mye av det jeg vil fram til. Anbefaler alle å lese gjennom denne.

 

http://gamer.no//nyhet/pc/-_pengene_ligger...linespill/37448

 

Likte spesielt dette utsagnet fra EA om online verifiseringer av alle mulige spill, som rett og slett gir meg fornyet tillit til EA. Flott sagt!

I vårt marked er det kun en liten del som piratkopierer, så inntjeningen blir godt nok dekket av de som kjøper produktet. Det ville vært trist om de som var ærlige, skulle bli belastet fordi noen ikke er det. Det er viktig å gi folk det de betaler for, forteller Moe.

 

Her har du eit anna synspunkt:

 

Piracy destroying PC games - id

According to Id co-owner Kevin Cloud rampant piracy is killing PC game development.

 

Speaking at QuakeCon 2006 id software's Kevin Cloud tackled the issue of piracy. While he acknowledges the PC games market is still massive, citing the success of World of Warcraft, he believes that piracy is forcing developers away from the format.

 

"Piracy is hard," Cloud said. "It’s really – from my opinion, destroying the PC market, but when you look out there at the number of games that are getting pirated, it is just devastating. It’s the primary reason retailers are moving to the console. It’s something that’s on every PC developer’s mind – on how to reduce piracy. Because, if you like the PC, you hate to see it fall lower and lower down."

 

His comments were echoed by id CEO Todd Hollenshead. "The problem that this industry faces above all else is the piracy," he said. "There is about seventy-percent of the landmass of the world where you can’t sell games in a legitimate market, because pirates will beat you to the shelves with your own game. And that is a serious problem,"

 

----

Det er jo overhodet ikke noe rart. Siden piratkopiering er et mye mindre problem der kan de ta høyere priser for samme produkt og dermed tjene mer. I tillegg er konsollbrukere sterkt voksende, noe som igjen betyr større inntektspotensial.

 

Ved tradisjonelle distribueringskanalar har utviklarane ingen kontroll over kva utsalgsprisen på spelet blir.

 

Jeg antar at de aller fleste her (med noen unntak tydeligvis!) skjønner at å lage spill og å selge vann teknisk ikke er det samme. Poenget var å illustrere at folk villig betaler i dyre dommer for et produkt, dersom de mener at det er verdt å betale for, til tross for at man får tak i samme produktet helt gratis.

 

Du burde òg vera inneforstått med at om folk er villige til å betala for eit produkt ikkje er det samma som at nok folk er villige til å betala for produktet slik at kostnaden til produktet blir inntjent. Det skal ikkje mykje virkelighetsforståelse til for å skjønne at det kan bli problematisk å tjene inn kostnadsmessig dyre produkt når det er tilgjengeleg "gratis".

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar

den eneste feilen Funcom gjør er at de er så PR kåte at de lar folk som e24 skrive artikler om dem. artiklforfatteren kan sansynligvis ikke noe om dataspill og derfor skriver han en idotiosk og uoppolyst artikkel som fører til en debat full av idiotiske og uoppolyste inlegg.

Endret av cyberPanda
Lenke til kommentar
Har du noen som helst tall for å støtte oppunder den påstanden, eller har du trukket den ut av ditt eget hode? Det er nemlig et par ting jeg lurer litt på her.

 

1. Er målgruppen for The Sims barn og/eller jenter?

2. Er det slik at de fleste som spiller The Sims er barn og/eller jenter (kvinner)

3. Har du noen som helst grunnlag for å påstå at jenter er noe mindre flink til å benytte seg av Torrents / cracks / zipfiler enn det gutter / menn er? Akkurat denne påstanden finner jeg rimelig drøy. Men jeg regner med at du har noe å komme med her enn dine personlige erfaringer med en venninne?

 

Det er viktig av deg å poengtere det du gjer. Men det er jo ikkje til å stikke under ein stol at det er dei spelene til PC som har guttar/menn i type 15-25 årsalderen som hovudmålgruppe som slit mest med piratkopiering.

Lenke til kommentar
Du burde òg vera inneforstått med at om folk er villige til å betala for eit produkt ikkje er det samma som at nok folk er villige til å betala for produktet slik at kostnaden til produktet blir inntjent. Det skal ikkje mykje virkelighetsforståelse til for å skjønne at det kan bli problematisk å tjene inn kostnadsmessig dyre produkt når det er tilgjengeleg "gratis".

8161022[/snapback]

Jeg, og veldig mange av EA sine kunder føler tydeligvis at det er verdt å betale3-500kr for et spill, selv om man kan få det gratis. Og det inntjenes tydligvis også så det suser med den prisen...

Lenke til kommentar
Jeg, og veldig mange av EA sine kunder føler tydeligvis at det er verdt å betale3-500kr for et spill, selv om man kan få det gratis. Og det inntjenes tydligvis også så det suser med den prisen...

8161131[/snapback]

 

Som egentleg ikkje viser noko meir enn at det er den største aktøren som klarer seg best på tross av piratkopiering. Dei små/mindre er dei det går hardast utover.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Jeg, og veldig mange av EA sine kunder føler tydeligvis at det er verdt å betale3-500kr for et spill, selv om man kan få det gratis. Og det inntjenes tydligvis også så det suser med den prisen...

8161131[/snapback]

 

Som egentleg ikkje viser noko meir enn at det er den største aktøren som klarer seg best på tross av piratkopiering. Dei små/mindre er dei det går hardast utover.

8161219[/snapback]

Som jeg også skrev i en annen post: EA har ikke alltid vært store. ;)

Lenke til kommentar
Som jeg også skrev i en annen post: EA har ikke alltid vært store. ;)

8161253[/snapback]

 

Piratkopiering som eit stort og voksande problem kom med breibånd rundt og fra år 2000, kombinert med mykje større kostnadar for å utvikle dataspel. EA var store då.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Jeg, og veldig mange av EA sine kunder føler tydeligvis at det er verdt å betale3-500kr for et spill, selv om man kan få det gratis. Og det inntjenes tydligvis også så det suser med den prisen...

8161131[/snapback]

 

Som egentleg ikkje viser noko meir enn at det er den største aktøren som klarer seg best på tross av piratkopiering. Dei små/mindre er dei det går hardast utover.

8161219[/snapback]

 

Nettopp, og ea sine store titler er ofte for barn, og derfor pleier ikke piracy å være et så stort problem.

 

Funcom sliter, og de selger spillene sine billige

Lenke til kommentar
Det er viktig av deg å poengtere det du gjer. Men det er jo ikkje til å stikke under ein stol at det er dei spelene til PC som har guttar/menn i type 15-25 årsalderen som hovudmålgruppe som slit mest med piratkopiering.

8161120[/snapback]

 

Definitivt, og jeg har nok noen tanker omkring hva som gjør akkurat det, uten at jeg har noen faste holdepunkter for det :) Men det hadde vært ganske interessant og sett noen tall på dette, evt. hvordan utviklingen her er.

Lenke til kommentar
Som jeg også skrev i en annen post: EA har ikke alltid vært store. ;)

8161253[/snapback]

 

Piratkopiering som eit stort og voksande problem kom med breibånd rundt og fra år 2000, kombinert med mykje større kostnadar for å utvikle dataspel. EA var store då.

8161276[/snapback]

Så hvorfor var ikke Funcom store da også? De hadde jo mesteparten av 90 tallet til å gjøre noe ut av seg? Hadde de hatt titler som folk ville ha hadde de kunnet vokst seg store.

Lenke til kommentar

VIce, ehh jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette, men jeg synes at funcom på en måte ikke konsentrerte seg så mye om å "tjene penger".

Dessuten skal man uansett ikke være nødt til å lage mange spill som appellerer til mange for at man skal klare å ha dette som et levebrød, å lage spill.

Lenke til kommentar
VIce, ehh jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette, men jeg synes at funcom på en måte ikke konsentrerte seg så mye om å "tjene penger".

8161753[/snapback]

Greit nok det, men da kan man jo heller ikke komme og klage når man ikke får ting til å gå rundt lenger...

Lenke til kommentar
Som jeg også skrev i en annen post: EA har ikke alltid vært store. ;)

8161253[/snapback]

 

Piratkopiering som eit stort og voksande problem kom med breibånd rundt og fra år 2000, kombinert med mykje større kostnadar for å utvikle dataspel. EA var store då.

8161276[/snapback]

Så hvorfor var ikke Funcom store da også? De hadde jo mesteparten av 90 tallet til å gjøre noe ut av seg? Hadde de hatt titler som folk ville ha hadde de kunnet vokst seg store.

8161715[/snapback]

 

hvorfor i helvette driver vi å sammenligner funcom og EA:

 

EA = enorm amerikans spillutgjiver, som eier masse mindre selskaper som lager spill for dem.

 

Funcom = uavhengig norks spillutvikler som lager spill og gjir du ut selv.

 

funcom er egentlig en stor sukkses-historie. det er den eneste av de store skandinaviske spillutviklerene som har klart/valgt å holde seg uavhenige (DICE spist opp av EA, IO spist opp av Edios). de har 3 MMO spill i produksjon + oppfølger til drømfall i planlegging. funcom er faktisk ganske store hvis man ser på saken i perspektiv.

Endret av cyberPanda
Lenke til kommentar
funcom er egentlig en stor sukkses-historie. det er den eneste av de store skandinaviske spillutviklerene som har klart/valgt å holde seg uavhenige (DICE spist opp av EA, IO spist opp av Edios). de har 3 MMO spill i produksjon + oppfølger til drømfall i planlegging. funcom er faktisk ganske store hvis man ser på saken i perspektiv.

8161857[/snapback]

Og klarer de etterhvert å lage noen spill som blir store suksesser så kanskje de ikke må trenge statsstøtte for å få gitt ut spillene lenger heller...

I motsetning til Funcom har både IO & DICE flere kjempesuksesser under beltet. Funcom har...tja "den lengste reisen" er vel den eneste skikkelig store suksessen. AO var vel nærme igjen men forsvant vel ut av rampelyset ganske kjapt når andre konkurrenter kom på banen.

Lenke til kommentar
Som jeg også skrev i en annen post: EA har ikke alltid vært store. ;)

8161253[/snapback]

 

Piratkopiering som eit stort og voksande problem kom med breibånd rundt og fra år 2000, kombinert med mykje større kostnadar for å utvikle dataspel. EA var store då.

8161276[/snapback]

Så hvorfor var ikke Funcom store da også? De hadde jo mesteparten av 90 tallet til å gjøre noe ut av seg? Hadde de hatt titler som folk ville ha hadde de kunnet vokst seg store.

8161715[/snapback]

 

hvorfor i helvette driver vi å sammenligner funcom og EA:

 

EA = enorm amerikans spillutgjiver, som eier masse mindre selskaper som lager spill for dem.

 

Funcom = uavhengig norks spillutvikler som lager spill og gjir du ut selv.

 

funcom er egentlig en stor sukkses-historie. det er den eneste av de store skandinaviske spillutviklerene som har klart/valgt å holde seg uavhenige (DICE spist opp av EA, IO spist opp av Edios). de har 3 MMO spill i produksjon + oppfølger til drømfall i planlegging. funcom er faktisk ganske store hvis man ser på saken i perspektiv.

8161857[/snapback]

 

De er ikke spist opp så lenge de får lov til å lage de spillene de selv vil.

Lenke til kommentar
Og klarer de etterhvert å lage noen spill som blir store suksesser så kanskje de ikke må trenge statsstøtte for å få gitt ut spillene lenger heller...

I motsetning til Funcom har både IO & DICE flere kjempesuksesser under beltet. Funcom har...tja "den lengste reisen" er vel den eneste skikkelig store suksessen. AO var vel nærme igjen men forsvant vel ut av rampelyset ganske kjapt når andre konkurrenter kom på banen.

8162050[/snapback]

 

De får 1,5 millioner fra filmfondet. Kan ikke si det er så mye å skryte av, selv om det selvfølgelig hjelper.

 

 

For øvrig vil jeg si at den verste piratkopieringen er den som drives industrielt. I Sørøst-Asia er crackerne profesjonelle og har egne DVD-fabrikker som spyr ut spill som selges til PC-butikker. Piratkopiering er BIG business i Asia. Det betyr at også de som prøver å være legitime sluttbrukere støtter de virkelig slemme piratene som direkte profiterer på spillutviklernes harde arbeid.

 

For noen måneder fikk engelsk politi tak i en liga som skulle masseprodusere en DVD-filmer og selge dem svart. De kunne lage flere tusen DVD-er i timen.

Endret av Arthemax
Lenke til kommentar
Og klarer de etterhvert å lage noen spill som blir store suksesser så kanskje de ikke må trenge statsstøtte for å få gitt ut spillene lenger heller...

I motsetning til Funcom har både IO & DICE flere kjempesuksesser under beltet. Funcom har...tja "den lengste reisen" er vel den eneste skikkelig store suksessen. AO var vel nærme igjen men forsvant vel ut av rampelyset ganske kjapt når andre konkurrenter kom på banen.

8162050[/snapback]

 

De får 1,5 millioner fra filmfondet. Kan ikke si det er så mye å skryte av, selv om det selvfølgelig hjelper.

 

 

For øvrig vil jeg si at den verste piratkopieringen er den som drives industrielt. I Sørøst-Asia er crackerne profesjonelle og har egne DVD-fabrikker som spyr ut spill som selges til PC-butikker. Piratkopiering er BIG business i Asia. Det betyr at også de som prøver å være legitime sluttbrukere støtter de virkelig slemme piratene som direkte profiterer på spillutviklernes harde arbeid.

 

For noen måneder fikk engelsk politi tak i en liga som skulle masseprodusere en DVD-filmer og selge dem svart. De kunne lage flere tusen DVD-er i timen.

8164509[/snapback]

 

Veldig godt poeng. litt off topic - bestillte en film fra play.com, da lå det ett bevis inni på at denne filmen ikke var pirat produsert og takk for at jeg ikke kjøpte pirat. Her er det med andre ord mer fokus på proff pirat kopiering istedet for nedlastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...