Gå til innhold

Funcom dropper rene PC spill pga piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor tar ikke selskapene den samme vrien som Valve gjorde da.

Vil tro de gjorde bra butikk etter innføringen av Half Life 2 gjennom Steam.

8152674[/snapback]

 

de har jo alerede gjordt det! hvis du faktisk bruker steam ville du sett at man faktisk kan kjøpe dreamfall der

 

Ulovlig kopiering kan være umulig å hindre men det er på langt nær umulig å selge vanlige spill av den grunn. Men som nevnt: Har man ikke gode produkter kan man like gjerne legge inn årene.

8152690[/snapback]

 

drømfall var et bra produkt. det virker som de fleste som har spillt det er enige om, men kvalitet er ingen garanti for at et spill skal selge. en gjennomsnitlig sims2 expansion pack selger mye bedre en spill som fx dreamfall og psychonauts.

 

 

 

Dette høres ut som sutring fra FunCom. Hva nå? Skal musikkbransjen slutte å gi ut musikk? Nei, man må finne nye løsninger.

8152693[/snapback]

 

det er jo det funcom gjør da....

 

 

tilslutt vil jeg legge til at spill er kjempebillige hvis man bare venter noen mpneder med å kjøpe de. man kna stort sett få PC spill som er mer en et år gamle til rundt 150-300 kroner som i de fleste tilfeller er mye underholdning for pengene

Endret av cyberPanda
Lenke til kommentar

En annen ting er at funcom ikke kan se på 200.000 nedlasninger som direkte tap av kr, da majoriteten anntakelig ikke ville kjøpt spillet i utgangspunktet. Men at de taper mye penger er det ikke noe tvil om. Man kan dog ikke si at det er ett godt bilde på hvor mye de kunne ha solgt. Har vært noen runder i retten for å regne ut ca hvor mye som går tapt i inntekter under tidligere pirat rettsaker, så langt ligger det langt under antall nedlastninger. Men hvor mye er spekulasjoner og vil alldri kunne være noe annet.

Lenke til kommentar

"Det går f.eks ikke an å ha en hel pirat-collection av The Beatles i hylla. Da hadde jeg tilta tror jeg dersom jeg hadde sett det.."

 

8151269[/snapback]

 

Det går fint ann ;), dessuten sitter ingen av betales besettningen igjen med rettigheter på egen musikk grunnet en extrem dårlig forhandling langt tilbake. Den siste eieren jeg husker var Michael Jackson, men de ble tvangsakuskjonert vekk relativt nylig grunnet hans økonomiske problemer. Husker bare ikke hvem som kjøpte de opp.

Lenke til kommentar
Hvorfor tar ikke selskapene den samme vrien som Valve gjorde da.

Vil tro de gjorde bra butikk etter innføringen av Half Life 2 gjennom Steam.

8152674[/snapback]

 

de har jo alerede gjordt det! hvis du faktisk bruker steam ville du sett at man faktisk kan kjøpe dreamfall der

 

 

Er lenge siden jeg brukte steam, så det har jeg ikke fått med meg nei..

Lenke til kommentar
Du er i PC-delen av forumet, og mener at det er flott at en utvikler vil tone ned pc-satsingen sin?

8153075[/snapback]

 

rofl. Men det er nok ett poeng at mange vil satse mer på konsoller, eventuelt mmorpg som eneste alternativ til pc. Hvor vidt det er en bra ting kan vel diskuteres :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det står respekt av at Funcom rett og slett sier at dette gidder vi ikke å være med på lenger istedet for å bruke store summer på tiltak mot kopiering som alikevel blir brutt av folk som synes det er stas å spre andres åndsverk.

8153032[/snapback]

Respekt og respekt... Dersom ingen er interessert i å kjøpe varene man tilbyr så finnes det vel 2 veier å gå:

1. Lage bedre/mer attraktive produkter

2. Gi opp....

(3. Få seg en ekstrem god markedsførings-avdeling)

 

Hadde vel fått mer respekt for punkt 1 da det ville vært betraktelig vanskeligere å få til enn punkt 2.

Men dessverre, det er en tøff bransje og ikke alle får det til. :shrug:

Personlig kan jeg heller ikke se at det blir noe som helst tomrom etter dette så kan ikke si det blir noe savn.

Lenke til kommentar

synes egentlig denne artikkelen er litt sær siden funcom nylig anonserte at de planlegger med en episodik oppfølger til drømmfall.

 

dessuten er navnet på artikkelen også sært

 

"Pirater stopper PC-Conan"

 

conan kommer jo til PC, og det ser kjempelekkert ut.

det er jo ikke noe nytt at funcom satser op MMOs og consoller, det har de gjort lenge.

Lenke til kommentar
Du er i PC-delen av forumet, og mener at det er flott at en utvikler vil tone ned pc-satsingen sin?

8153075[/snapback]

Funcom satser like mye på PC som før. Men de vil gjøre alle spillene sine direkte avhengige av internettoppkobling slik som Valve har gjort med Halflife og sine andre Steam-produkter.

I grunnen er overskriten på denne tråden helt på rævva.

 

Jeg er også enig i at antall nedlastinger ikke er direkte oversettbart til tapte salg, men tapet er nok kraftig når man regner med størrelsen på firma slik som Funcom.

Lenke til kommentar

Vice, er du like naiv som du får deg til å virke? Lage mer attraktive produkter? Nå snakker jeg generelt om spill utviklere som har blitt truffet av pirat kopiering, ikke nødvendigvis bare Funcom. Noen laster ned for å teste, men med mindre du har noen bevis for at flertallet gjør dette antar jeg de fleste laster ned fordi de kan, og det er gratis. Har enda ikke hørt noen si at butikker skal gi ett bedre tilbud fordi folk nasker, så at pirat kopiering skal slippe unna med en slik unnskyldning er latterlig.

 

Jeg syns det er synd at spill utviklere, spesielt da de små, rammes av dette. De har ikke kapital til å tåle slike tap av inntekter. Men, det fører vel mer og mer til online spilling, selv om jeg vil savne mine gode gamle singel player adventure spill og RPG'er :(

Lenke til kommentar

absolutt ingenting. det er ett online spill. Jeg vet ikke om artikkelen er redigert i etterkant eller ei, men den nevner iallefall "offline PC-spill"..

 

Således er overskriften i artikkelen direkte missvisende. (BIIIG surprise der.. :thumbdown: )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Vice, er du like naiv som du får deg til å virke? Lage mer attraktive produkter? Nå snakker jeg generelt om spill utviklere som har blitt truffet av pirat kopiering, ikke nødvendigvis bare Funcom. Noen laster ned for å teste, men med mindre du har noen bevis for at flertallet gjør dette antar jeg de fleste laster ned fordi de kan, og det er gratis. Har enda ikke hørt noen si at butikker skal gi ett bedre tilbud fordi folk nasker, så at pirat kopiering skal slippe unna med en slik unnskyldning er latterlig.

 

Jeg syns det er synd at spill utviklere, spesielt da de små, rammes av dette. De har ikke kapital til å tåle slike tap av inntekter. Men, det fører vel mer og mer til online spilling, selv om jeg vil savne mine gode gamle singel player adventure spill og RPG'er  :(

8153981[/snapback]

Å være naiv vil vel være å tro at spill som selger dårlig ene og alene skyldes piratkopiering. Hadde enkelte produsenter vært villige å heller gå inn i seg selv og vurdere sine egne prestasjoner fremfor å sutre over ulovlig kopiering hadde sikkert mange kommet seg videre. FunCom har vel hatt én skikkelig "PC-spillhit" og det var "den lengste reisen". At de ikke klarte å følge opp, enten det er vha. god kvalitet eller god markedsføring kan neppe skyldes de som kopierte ulovlig.

Når du snakker om bevis så kan verken det ene eller andre bevises men feks. et spill som Sims(1/2) selger jo tilsynelatende i bøtter og lass til tross for den samme kopieringen. Hvorfor velger folk så å kjøpe dette fremfor "drømmefall"?

Å tilby bedre produkter fordi folk kopierer er overhodet ingen unnskyldning for ulovlig kopiering. Har man et godt produkt som folk mener er verdt å betale for, så gjør de nettopp det! Folk selger jo for svingene vann på flaske til enorme summer, til tross for at får tak i tilvarende produkt helt gratis!!

Lenke til kommentar
Vice, er du like naiv som du får deg til å virke? Lage mer attraktive produkter? Nå snakker jeg generelt om spill utviklere som har blitt truffet av pirat kopiering, ikke nødvendigvis bare Funcom. Noen laster ned for å teste, men med mindre du har noen bevis for at flertallet gjør dette antar jeg de fleste laster ned fordi de kan, og det er gratis. Har enda ikke hørt noen si at butikker skal gi ett bedre tilbud fordi folk nasker, så at pirat kopiering skal slippe unna med en slik unnskyldning er latterlig.

 

Jeg syns det er synd at spill utviklere, spesielt da de små, rammes av dette. De har ikke kapital til å tåle slike tap av inntekter. Men, det fører vel mer og mer til online spilling, selv om jeg vil savne mine gode gamle singel player adventure spill og RPG'er  :(

8153981[/snapback]

Å være naiv vil vel være å tro at spill som selger dårlig ene og alene skyldes piratkopiering. Hadde enkelte produsenter vært villige å heller gå inn i seg selv og vurdere sine egne prestasjoner fremfor å sutre over ulovlig kopiering hadde sikkert mange kommet seg videre. FunCom har vel hatt én skikkelig "PC-spillhit" og det var "den lengste reisen". At de ikke klarte å følge opp, enten det er vha. god kvalitet eller god markedsføring kan neppe skyldes de som kopierte ulovlig.

Når du snakker om bevis så kan verken det ene eller andre bevises men feks. et spill som Sims(1/2) selger jo tilsynelatende i bøtter og lass til tross for den samme kopieringen. Hvorfor velger folk så å kjøpe dette fremfor "drømmefall"?

Å tilby bedre produkter fordi folk kopierer er overhodet ingen unnskyldning for ulovlig kopiering. Har man et godt produkt som folk mener er verdt å betale for, så gjør de nettopp det! Folk selger jo for svingene vann på flaske til enorme summer, til tross for at får tak i tilvarende produkt helt gratis!!

8154113[/snapback]

 

Nice one :thumbup:

 

Håper bare ikke PC spillene dør. Se bare hva som har skjedd med Rainbow Six og Ghost Recon

Lenke til kommentar
Å være naiv vil vel være å tro at spill som selger dårlig ene og alene skyldes piratkopiering. Hadde enkelte produsenter vært villige å heller gå inn i seg selv og vurdere sine egne prestasjoner fremfor å sutre over ulovlig kopiering hadde sikkert mange kommet seg videre. FunCom har vel hatt én skikkelig "PC-spillhit" og det var "den lengste reisen". At de ikke klarte å følge opp, enten det er vha. god kvalitet eller god markedsføring kan neppe skyldes de som kopierte ulovlig.

Når du snakker om bevis så kan verken det ene eller andre bevises men feks. et spill som Sims(1/2) selger jo tilsynelatende i bøtter og lass til tross for den samme kopieringen. Hvorfor velger folk så å kjøpe dette fremfor "drømmefall"?

Å tilby bedre produkter fordi folk kopierer er overhodet ingen unnskyldning for ulovlig kopiering. Har man et godt produkt som folk mener er verdt å betale for, så gjør de nettopp det! Folk selger jo for svingene vann på flaske til enorme summer, til tross for at får tak i tilvarende produkt helt gratis!!

8154113[/snapback]

 

En av hovedgrunnene til at Sims selger så bra er at målgruppen er barn, og spesielt jenter. De har ikke peiling på torrents, cracking, zipfiler og så videre, og ofte så kjøper foreldre slike spill til barna. Ei venninne av meg (15/16 år) prøvde å laste ned en Sims-utvidelse, men gav opp, for det ble for komplisert.

Dessuten, spill som blir gitt i gave bør jo gjerne ikke være piratkopier, da kunne man like godt maila en link til en torrentside som bursdagsgave e.l.

 

Så det jeg prøver å si er at gode salgstall for offlinespill ikke nødvendigvis har noe som helst med kvaliteten på spillet - det handler om hvorvidt målgruppen er ærlige eller ikke.

Lenke til kommentar

Doh, kom meg i forkjøpet Arthemax

 

Men, siden jeg ble så pent beskyldt for å tro at alle spill selger dårlig pga av pirat kopiering. Tror jeg dette gjelder alle selskap og alle spill? Nei, det kan jeg ikke huske å gitt uttrykk for, og såvidt jeg greide å lese ikke Funcom heller. Mens EA kan tåle å tape på ett spill så gjør ikke små og nye selskap det. Men de fleste spill selskap går i rettning av internett baserte spill og det er da ett lite tegn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...