Gå til innhold

Funcom dropper rene PC spill pga piratkopiering


Anbefalte innlegg

Det er et enormt tap for spillbransjen dersom alle små selskap blir tvunget til å gi ut spillene gjennom EA eller slutte å lage spill. Jeg kjenner mange som syntes at tanken på å kjøpe et spill er galskap, og det føles også dumt for meg å bruke 1000kr på 2 spill mens kameraten min fikk de gratis...

 

Selv er jeg flink til å kjøpe spillene mine, laster noen ganger ned spill men det er spill jeg ikke vanligvis ville ha kjøpt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En av hovedgrunnene til at Sims selger så bra er at målgruppen er barn, og spesielt jenter. De har ikke peiling på torrents, cracking, zipfiler og så videre, og ofte så kjøper foreldre slike spill til barna. Ei venninne av meg (15/16 år) prøvde å laste ned en Sims-utvidelse, men gav opp, for det ble for komplisert.

Dessuten, spill som blir gitt i gave bør jo gjerne ikke være piratkopier, da kunne man like godt maila en link til en torrentside som bursdagsgave e.l.

8154387[/snapback]

 

Har du noen som helst tall for å støtte oppunder den påstanden, eller har du trukket den ut av ditt eget hode? Det er nemlig et par ting jeg lurer litt på her.

 

1. Er målgruppen for The Sims barn og/eller jenter?

2. Er det slik at de fleste som spiller The Sims er barn og/eller jenter (kvinner)

3. Har du noen som helst grunnlag for å påstå at jenter er noe mindre flink til å benytte seg av Torrents / cracks / zipfiler enn det gutter / menn er? Akkurat denne påstanden finner jeg rimelig drøy. Men jeg regner med at du har noe å komme med her enn dine personlige erfaringer med en venninne?

 

Men en ting er jeg i alle fall enig i - gode salgstall sier som ikke noe som helst om kvaliteten til et spill. Det sier mest om spillets salgbarhet og nedslagsfelt. I tilfellet 'The Sims' snakker vi vel helst om et spill som klarer å treffe midt i blinken på mange områder: Kvalitet, salgbarhet og nedslagsområde. Veldig mange spill (som f eks Psychonauts) sliter med nedslagsområdet - det er for få som er interessert i den type spill.

 

Man skal være rimelig dyktig for å kunne argumentere godt for at The Sims er et dårlig produkt. Når det i tillegg har appell ut over segmentet "Mannlig, mellom 14 og 35" har man en sikker vinner.

Endret av cetram
Lenke til kommentar
En av hovedgrunnene til at Sims selger så bra er at målgruppen er barn, og spesielt jenter. De har ikke peiling på torrents, cracking, zipfiler og så videre, og ofte så kjøper foreldre slike spill til barna. Ei venninne av meg (15/16 år) prøvde å laste ned en Sims-utvidelse, men gav opp, for det ble for komplisert.

Dessuten, spill som blir gitt i gave bør jo gjerne ikke være piratkopier, da kunne man like godt maila en link til en torrentside som bursdagsgave e.l.

8154387[/snapback]

 

Har du noen som helst tall for å støtte oppunder den påstanden, eller har du trukket den ut av ditt eget hode? Det er nemlig et par ting jeg lurer litt på her.

 

1. Er målgruppen for The Sims barn og/eller jenter?

2. Er det slik at de fleste som spiller The Sims er barn og/eller jenter (kvinner)

3. Har du noen som helst grunnlag for å påstå at jenter er noe mindre flink til å benytte seg av Torrents / cracks / zipfiler enn det gutter / menn er? Akkurat denne påstanden finner jeg rimelig drøy. Men jeg regner med at du har noe å komme med her enn dine personlige erfaringer med en venninne?

 

Men en ting er jeg i alle fall enig i - gode salgstall sier som ikke noe som helst om kvaliteten til et spill. Det sier mest om spillets salgbarhet og nedslagsfelt. I tilfellet 'The Sims' snakker vi vel helst om et spill som klarer å treffe midt i blinken på mange områder: Kvalitet, salgbarhet og nedslagsområde. Veldig mange spill (som f eks Psychonauts) sliter med nedslagsområdet - det er for få som er interessert i den type spill.

 

Man skal være rimelig dyktig for å kunne argumentere godt for at The Sims er et dårlig produkt. Når det i tillegg har appell ut over segmentet "Mannlig, mellom 14 og 35" har man en sikker vinner.

8154628[/snapback]

 

Sier ikke at Sims er dårlig, men grunnen til at det selger mye er som sagt at de som kjøper ikke er i hovedgruppen av de som laster ned spill ulovlig.

 

Sims er poppis hos jentene: Wikipedia

Linken sier også at det er populært hos casual gamers, som dermed (vanligvis) er mindre kjent med nedlasting. Og jeg tror at du også må være ganske enig med meg i at det gjennomsnittlige kompetansenivået innen data er en del lavere for jenter enn for gutter. Og jeg tør også påstå at jentene er litt mer moralske i forhold til hvordan de får tak i dataspillene sine.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å nedlaste spillene og så kjøpe spillene hvis jeg liker de når de er blitt billigere. F.eks jeg hadde aldri kjøpt FarCry (bare som et eksempel) siden det var ett ganske kort spill og man hadde ikke så mange muligheter etter man var ferdig, enn å starte på nytt.

De spillene jeg har kjøpt etter jeg begynte å nedlaste, og som jeg fortsatt spiller er Medieval 2 Total war, Silent Hunter 3, Armed Assault og Empires danwn of the modern world. Jeg sa at jeg nedlastet ArmA, men som jeg også sa var at jeg skulle kjøpe det når det kom ut.

 

Nå for tiden har jeg ikke så mye penger og vil ikke bruke stipendet på å kjøpe spill siden jeg har oppgradert PC'en. Siden Silent Hunter 4 er rett rundt hjørnet og siden jeg ikke vil kjøpe det med en gang, skal jeg få en kopi av en kamerat før jeg kjøper det litt lengre mot sommern.

 

 

Men det spillprodusentene burde gjøre er å sette ned prisen på spillene. Lavere pris, mer salg. Da kan man også velge mer og istedenfor å måtte velge mellom Pacific Storm og Silent Hunter 4 så kan du kjøpe begge to istedenfor å måtte kjøpe den ene og nedlaste den andre. La oss si 150,- for nye spill... de hadde solgt mye mer og de som nedlaster siden de synes det er for dyrt kan også kjøpe mer.

 

Det samme med sanger, lavere pris, høyere salg og mindre piratkopiering. Problemet med piratkopiering blir det samme som problemet med voldtekt er. De gir oss små valg, høye priser for det som er lovlig og de prøver å ta de kriminelle på toppen der de gjør noe ulovlig.

 

De må ta bort roten for å ta bort ugresset!!

Lenke til kommentar

Her er liste over spill som selger i bøtter og spann (2006):

 

1. World of Warcraft--Vivendi Games

2. The Sims 2--Electronic Arts

3. The Sims 2: Open For Business Expansion Pack--Electronic Arts

4. Star Wars: Empire At War--LucasArts

5. The Sims 2: Pets Expansion Pack--Electronic Arts

6. Elder Scrolls IV: Oblivion--Take-Two Interactive

7. Age of Empires III--Microsoft

8. The Sims 2: Family Fun Stuff Expansion Pack--Electronic Arts

9. Civilization IV--Take-Two Interactive

10. The Sims 2: Nightlife Expansion Pack--Electronic Arts

 

Som dere ser er det ikke bare spill som henvender seg til "jenter og casual gamers".

Spill som blir bra markedsført og som har et bra innhold selger bra. Dreamfall var vel også et spill som hadde en annen målgruppe en menn fra 15-35, som i tillegg hadde en populær forgjenger å dra på. Likevel finner vi overhodet ikke spillet her blant andre spill hvor praktisk talt alle også har vært utsatt for den samme ulovlige kopieringen.

At mange produsenter går i retning av internettbaserte spill skyldes først og fremst at det er dette folk ser ut til å virkelig ville ha for tiden. Folk ønsker å spille mot hverandre da ingen AI er like gode konkurrenter som det mennesker er.

I tillegg ligger det også et tildels ubrukt potensiale i å tyne mer penger ut av kundene i form av månedlig spillavgifter.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Enig med det du sier. Som ung(e) hadde jeg ikke mye penger til aa handle spill. Naa har jeg penger men spiller ikke mye lengre. Kan ikke tenke meg til at maalgruppene deres har 500 spenn de kan fise bort paa et spill saa mange ganger i aaret naa heller.

 

Økonomien min var ikke så god heller, men det har kommet seg og det har blitt mye mindre piratkopiering på meg opp igjennom tidene. Nå kjøper jeg alle spillene mine.

 

Det som er negativt å laste ned spill, er at da laster du ned nesten alle spill som er på markedet (mer eller mindre), og man får ikke tid til å spille alle spillene. Man blir helt forvirret og gode spill går i glemmeboken. Vanligvis kjøper du vel bare ett spill om gangen, og da fokuserer du mer på det.

 

Og så liker jeg jo selvfølgelig å ha spillet i hyllen med ekte cover og lukten av nyprodusert plast når gode spill blir lansert ;)

 

Jeg vil si at jeg liker å kjøpe spill og å støtte de spillprodusentene som lager det jeg synes er gode spill. Når vi benytter oss av deres varer, er det jo rett og rimelig at vi skal betale for dem også.

Endret av mortenmm
Lenke til kommentar
Stort sett alle spillene jeg har lastet ned som jeg har likt, har jeg kjøpt. At de slutter med offline spill blir bare idiotisk.

8155649[/snapback]

 

Idiotisk å prøve å tjene pengar? Funcom går med tap.

8155729[/snapback]

idiotisk for meg. Altså. Ikke idiotisk, men... plagsomt? Irriterende? Ah, alikevel, det er DUMT for meg. Der har vi den. Jeg, i motsetning til utrolig mange andre, foretrekker singleplayer fremfor multiplayer. Og hvis de bare lager nettspill blir det mindre, eller ingen, singleplayer, og det er dumt for meg.

 

Men men. penger er penger.

Lenke til kommentar
Enig med det du sier. Som ung(e) hadde jeg ikke mye penger til aa handle spill. Naa har jeg penger men spiller ikke mye lengre. Kan ikke tenke meg til at maalgruppene deres har 500 spenn de kan fise bort paa et spill saa mange ganger i aaret naa heller.

 

Økonomien min var ikke så god heller, men det har kommet seg og det har blitt mye mindre piratkopiering på meg opp igjennom tidene. Nå kjøper jeg alle spillene mine.

Dette var vel mye av poenget mitt som enkelte glatt ikke fikk med seg. Naa som jeg er eldre, jobber og har oekonomien i orden handler jeg spillene (4xbox360, 3PS3 saa langt i aar, mellom 8-10 pc spill i fjor). Men som yngre spilte jeg mye Quake, Doom, Civilization og annet uten aa betale. Og de mellom 12-16 tror jeg ikke kan mase seg til mange spill i aaret.

 

Og så liker jeg jo selvfølgelig å ha spillet i hyllen med ekte cover og lukten av nyprodusert plast når gode spill blir lansert ;)

Helt enig. Halo 1/2, Homeworld serien, Half Life serien, UFO serien, CIV4 og andre spill staar der sammen med et lass DVD'er i hylla. Men de meste er skaffa etter at jeg passerte noenogtyve...

 

Jeg vil si at jeg liker å kjøpe spill og å støtte de spillprodusentene som lager det jeg synes er gode spill. Når vi benytter oss av deres varer, er det jo rett og rimelig at vi skal betale for dem også.

Og det tror jeg da de fleste som kan gjoer. At RIAA og spill produsenter annser hver download som et tapt salg er bare tull og unnskyldninger fra overbetalte C-linje folk i styre-rommet med Ferrarier i parkeringsplassen som ikke kommer opp med bedre forklaringer paa hvorfor firmaet gaar daarlig. At man faktisk proever aa selge samme skiva fra samme artist om igjen med nye laat-tittler kan jo ikke vaere aarsaken til at folk slutter aa handle skiver... At man naa er oppe i Ridgeracer #7 og fremdeles ikke har noe nytt aa tilby annet en at det kommer paa en BlueRay disc med PS3 logo har kanskje lite med daarlige salg aa gjoere i styrerommet hvor fakta og fiksjon er likeverdige tilsetninger i kaffe'n.

 

Tenk over hvor lite Babylon Zoo skiva hadde solgt om folk kunne downloade den foerst og hoere hvor .... den var uten aa legge ut 150,- for den? Lettere tilgang til reviews som forklarer hvor fult av bugs og daarlig handling spill er kan ogsaa vaere en aarsak til lavere salg. Hadde jeg hatt tid til aa lese IGN foerst hadde jeg ikke kjoept hverken Ridge Racer eller Mobile Suit Gundam spillene og kun tatt med Resistance FOM. Ei heller at man bruker $10 mill paa produksjon av et spill som kanskje har et maks marked paa $5mill. Piratkopiering er ei kjekk krykke. Og naar spillene blir dyrere vil folk gjoere mer research foer de handler og luke ut daarlige greier som ellers kunne ha solgt mere.

 

 

Direct2Drive og andre digitale distribueringsformer gaar forresten forbi en del fordyrende ledd men har andre problemer med patcher som ikke funker o.l. Steam er i saa maate ganske bra egentlig.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Her er liste over spill som selger i bøtter og spann (2006):

 

1. World of Warcraft--Vivendi Games

2. The Sims 2--Electronic Arts

3. The Sims 2: Open For Business Expansion Pack--Electronic Arts

4. Star Wars: Empire At War--LucasArts

5. The Sims 2: Pets Expansion Pack--Electronic Arts

6. Elder Scrolls IV: Oblivion--Take-Two Interactive

7. Age of Empires III--Microsoft

8. The Sims 2: Family Fun Stuff Expansion Pack--Electronic Arts

9. Civilization IV--Take-Two Interactive

10. The Sims 2: Nightlife Expansion Pack--Electronic Arts

 

Som dere ser er det ikke bare spill som henvender seg til "jenter og casual gamers".

8155272[/snapback]

Ja, bare 5 stykker :ermm:

 

I tillegg er det WoW som er et onlinespill og dermed har sikret seg mot 99 % av all piratkopiering.

Lenke til kommentar

Funcom solgte drømmefall for bare 350kr nesten MED EN GANG SPILLET KOM UT (og da mener jeg nesten og), og nå koster LIMITED EDITION 200kr!!

Hva hvor mye tror dere de tjente på dette? Syntes dere at dette er en for drøy pris, da burde dere gå å legge dere!! De invisterte masse penger for dette, og måtte motta pengestøtte fra filmfondet for å lage spillet (de får pengestøtte til deres neste spill og). Hvis piracy ikke hadde vært mulig, ville spill vært billigere. Det er for dumt at man skal laste ned alle andre spill en WoW, og så skal du betale en månedssum til dem, de blir jo styrtrike og andre får ikke en dritt!

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Hvis piracy ikke hadde vært mulig, ville spill vært billigere.

8157225[/snapback]

Hehe, ja man ser jo hvor "billige" konsollspillene er, der hvor ulovlig kopiering er på langt nær like stort problem som på PC. Kanskje du burde tenke litt mer over utsagnet ditt?

Ja, bare 5 stykker
Om det så bare hadde vært 1 spill hadde det likefullt illustrert det jeg sier. Husk også at dette er bare de 10 alle mest selgende spillene. Utenfor 10 på topp eksisterer det også et millardmarked og spill som selger i lassevis. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Trur ikke de taper så mye penger, det er vel heller slik at de ikke tjener så mye penger som antatt.

 

Som førsteposten sier, mesteparten av de som laster ned hadde ikke kjøpt spillet uansett. Kun en liten prosentvis kjøper. Jeg er kanskje gammeldags da jeg holder meg til CS, WoW og lignende spill som man MÅ kjøpe om man vil spille.

 

Trur heller filmindustrien "taper" MYE mer, de har rett til å klage, men ikke for mye heller:|

Lenke til kommentar
Det ene er ett MMO, og litt av poenget i artikkelen.

 

Og angående å tenke før man poster, konsoll spill koster mer pga at selskapene som utviklet og selger konsollene krever royalties. Ikke fordi utviklerne er grådige.

8157488[/snapback]

Tilfeldig eksempel fra play.com:

R6 Las Vegas PC: Retail 34,99 £

R6 Las Vegas x360: Retail 49,99 £

 

Altså over hele 40%(!!) dyrere for konsollversjonen. Å si at dette kommer av royalties høres neppe sannsynlig ut!

Lenke til kommentar

Vice, sorry du har kanskje rett i det, siden pc spill er billigere, MEN det er fordi at de risikerer at ingen vil kjøpe spillet.

 

Mange går på kino istedenfor å laste ned grunnet kvaliteten og slikt. Hørte at en fyr fikk en svindyr bot for å legge ut pitbullterje på internett, noe som jeg synes er kjempebra gjort.

 

Jeg synes de har all rett i å gjøre dette, eller la være å produsere ikke online spill til pc, siden nesten ingen der har moral. Jeg er 15 år og har lite penger, men fortsatt laster jeg ikke ned spill eller filmer (når det gjelder musikk er jeg skyldig der, men de tjener ihvertfall penger på musikkvideoer de gir til mtv og sånn) Eneste spill jeg har som er kopiert er gamle som jeg fikk når jeg var liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...