Gå til innhold

Mamma skal ha nytt kamera. Hvilket?

Anbefalte innlegg

Min mor, på drøye 50 år, trenger et nytt digitalt kamera.

For tiden har hun et Canon Ixus 30 som hun er meget misfornøyd med grunnet dårlig fokus og liten lysfølsomhet / mye korn ved bilder innendørs.

Hennes to sønner (der én av disse er undertegnede) har hvert sitt Canon EOS digitalt speilreflekskamera og det er våre bilder som er sammenlikningsmateriale i så måte.

Kriteriene hennes er disse:

1. Må ta MEGET gode bilder

2. Må være brukelig innendørs

3. Må passe i medium håndveske eller i en stor jakkelomme

4. Pris ca 4000-5000kr

5. Bør ha et godt auto-program

Er vel ofte punkt 3 som er vanskelig å kombinere med de øvrige.

Er f.eks Canon Powershot S3 IS for stort (litt mindre enn kamerahuset til EOS 350D)?

Setter stor pris på alle tips, råd og formaninger

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S3 er jo ikke akkurat for lommekamera å regne, men heller ikke forferdelig stort i seg selv, så lenge man ikke skal ha ekstra batterier, minnekort og kabler i kameraveska. Når det er sagt finnes det vel fysisk mindre ultrazoom-kameraer, såvel som canon-modeller med "samme" innmat som S3, men med kortere linsearrangement, f.eks A7xx-serien. Lillesøster har et sånt, og jeg synes det gir bra bilder

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Canon benytter jo de samme prosessorene i de fleste av sine kameraer, så er jo objektivet som skaper kameraet.

At S3 ikke er like lite som et Ixus er jo innlysende, men er det FOR stort?

S3 er jo ikke akkurat for lommekamera å regne, men heller ikke forferdelig stort i seg selv, så lenge man ikke skal ha ekstra batterier, minnekort og kabler i kameraveska. Når det er sagt finnes det vel fysisk mindre ultrazoom-kameraer, såvel som canon-modeller med "samme" innmat som S3, men med kortere linsearrangement, f.eks A7xx-serien. Lillesøster har et sånt, og jeg synes det gir bra bilder

8151598[/snapback]

Lenke til kommentar

Egentlig er det nok bare Fujifilm som gir bra bildekvalitet innendørs eller i dårlige lysforhold med et kompaktkamera.

Jeg ville valgt en av F-modellene, men tror du hun ønsker seg litt mere "flikking" kan S6500 fd anbefales, men denne er forholdsvis stor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...