eirikbr1979 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Jeg trenger en raidkontroller og lurer på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314640&view=detailed Den er pci express x4, vil den fungere på mitt hovedkort av typen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323504 som jo har to pci express x16 Vil jeg få dårlig båndbredde når jeg bruker ene pci-ekspresskontakten til et skjermkort? eirik edit: har forøvrig et 7950gt kort Endret 14. mars 2007 av eirikbr1979 Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Som du muliggens ser, så vil ikke den kontrolleren passe i et PCI-e x16 spor. Porten er alt for lang i forhold til tilkoblingen på kortet. Du må kjøpe en PCI, eller PCI-e x1 (om det finnes) kontroller. HK'et ditt har ikke et PCI-e x4 spor. Lenke til kommentar
eirikbr1979 Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Som du muliggens ser, så vil ikke den kontrolleren passe i et PCI-e x16 spor. Porten er alt for lang i forhold til tilkoblingen på kortet. Du må kjøpe en PCI, eller PCI-e x1 (om det finnes) kontroller. HK'et ditt har ikke et PCI-e x4 spor. 8150804[/snapback] Har nå sjekket wiki og der står det følgende: "Devices may optionally support wider links composed of 2, 4, 8, 12, 16, or 32 lanes. This allows for very good compatibility in two ways. A PCIe card will physically fit (and work correctly) in any slot that is at least as large as it is (e.g. an x1 card will work in an x4 or x16 slot), and a slot of a large physical size (e.g. x16) can be wired electrically with fewer lanes (e.g. x1 or x8; however, it must still provide the power and ground connections required by the larger physical slot size). In both cases, the PCIe link will negotiate the highest mutually supported number of lanes. It is not, however, possible for a device to operate in a slot that is physically smaller than it (e.g. an x4 card can't fit in a slot which is physically an x1 slot — though it could operate in a x4 slot wired with only 1 lane)." Det du sier må derfor være feil? eirik Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Du kan putte et x4 kort i en x16 port ja. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Oi, beklager så mye for bastant feilinformasjon. Det der var jeg faktisk ikke klar over. Da lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Som du muliggens ser, så vil ikke den kontrolleren passe i et PCI-e x16 spor. Porten er alt for lang i forhold til tilkoblingen på kortet. Du må kjøpe en PCI, eller PCI-e x1 (om det finnes) kontroller. HK'et ditt har ikke et PCI-e x4 spor. 8150804[/snapback] Har nå sjekket wiki og der står det følgende: "Devices may optionally support wider links composed of 2, 4, 8, 12, 16, or 32 lanes. This allows for very good compatibility in two ways. A PCIe card will physically fit (and work correctly) in any slot that is at least as large as it is (e.g. an x1 card will work in an x4 or x16 slot), and a slot of a large physical size (e.g. x16) can be wired electrically with fewer lanes (e.g. x1 or x8; however, it must still provide the power and ground connections required by the larger physical slot size). In both cases, the PCIe link will negotiate the highest mutually supported number of lanes. It is not, however, possible for a device to operate in a slot that is physically smaller than it (e.g. an x4 card can't fit in a slot which is physically an x1 slot — though it could operate in a x4 slot wired with only 1 lane)." Det du sier må derfor være feil? eirik 8150842[/snapback] Denne gangen tok han feil, ja... Men det er ikke alltid wikipedia har rett vettu...Hvem som helst kan jo sende inn Lenke til kommentar
eirikbr1979 Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Hehe, det er alltid vittig når noen påpeker wikipedias mangler, det er nesten like populært som å påpeke at baguett ikke uttales med u eller at det er heelt på trynet å gå med sokker i sandaler. Nå har vel så vidt jeg vet problemet storst sett vært artikler av en litt annen karakter enn PCI Express etc. Mitt problem er imidlertid at kortet faktisk IKKE fungerer, jeg er usikker på om det skyldes mine pølsefingre eller at det er noe galt moed kortet. Booter med kortet, men får ikke tilgang til bios på kortet som Highpoint så fint lover. Kortet står altså i den ene av pci express x16 kontaktene mens den andre er opptatt av skjermkortet. Når jeg leser manualen til HK forstår jeg det dithen at konfigurasjonen over ikke burde medføre problemer - forslag mottas med takk. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Høres ut som om du rett og slett må få prøvd kortet i en annen maskin og se om det fungerer der. Du har vel uendelig med tilgang til hardware - hvis ikke vil jeg anbefale deg å lure faren din til å kjøpe seg et HK som støtter ditt skjermkort Fra spøk til alvor: Krissern_, akkurat det er vel ikke så veldig relevant for saken. Om du ønsker å diskutere hvorvidt wikipedia kan regnes som en pålitelig kilde eller ikke, kan du ta det i en mer egnet tråd. Lenke til kommentar
eirikbr1979 Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Høres ut som om du rett og slett må få prøvd kortet i en annen maskin og se om det fungerer der. Du har vel uendelig med tilgang til hardware - hvis ikke vil jeg anbefale deg å lure faren din til å kjøpe seg et HK som støtter ditt skjermkort Fra spøk til alvor: Krissern_, akkurat det er vel ikke så veldig relevant for saken. Om du ønsker å diskutere hvorvidt wikipedia kan regnes som en pålitelig kilde eller ikke, kan du ta det i en mer egnet tråd. 8166063[/snapback] HAHH, FAREN min?! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Ja, faren din som kjøper nye mobiltelefoner og nye ting til PC'en sin hele tiden. Lenke til kommentar
MirMic Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg kjører (Promise SuperTrak EX8350 8P SATA 300 RAID5/RAID6, NCQ/TCQ, PCIe x4) i PCIe x16 slott. På mitt Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16 OG det funker fint og jeg har også spurt promise om dette. Og du trenger ikke å stille ned hastigheten i bios men det gjelder mitt kort kan være andre der ute. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 PCIe x4-kort skal i teorien fungere fint i PCIe x16-porter. Fysisk passer de sammen, logisk og elektrisk. Men jeg har hørt at det er enkelte kompatibilitetsproblemer likevel. Grunnen skal vistnok være at produsentene har optimalisert x16-portene så mye for skjermkort at de har fjernet egenskaper som andre kort trenger. De går altså utenfor PCIe-standarden. Standarden sier at de skal være kompatible. Jeg regner med dette varierer mellom HK-produsentene og brikkesett-produsentene. Dessverre er det vanskelig å finne info om hva som er kompatibelt med hva og hva som følger standarden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 PCIe x4-kort skal i teorien fungere fint i PCIe x16-porter. Fysisk passer de sammen, logisk og elektrisk. Men jeg har hørt at det er enkelte kompatibilitetsproblemer likevel. Grunnen skal vistnok være at produsentene har optimalisert x16-portene så mye for skjermkort at de har fjernet egenskaper som andre kort trenger. De går altså utenfor PCIe-standarden. Standarden sier at de skal være kompatible. Jeg regner med dette varierer mellom HK-produsentene og brikkesett-produsentene. Dessverre er det vanskelig å finne info om hva som er kompatibelt med hva og hva som følger standarden. 8232628[/snapback] Ja, har selv hørt rykter om slikt. (hvor er hovedkortene som fokuserer på stabilitet og IO, istedet for klokking ehele tiden forresten). Det bør jo finnes en slags liste et sted, det er jo i høyeste grad nyttig informasjon. Når de ødelegger denne kompabiliteten har de jo misforstått noe av poenget med PCIe, nemlig at man bare skal trenge en type porter, ikke AGP og PCI feks. AtW Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 quoter litt fra eirikbr her som han hadde funnet på wiki "Devices may optionally support wider links composed of 2, 4, 8, 12, 16, or 32 lanes. som det står her og vis det stemmer så kan de om ønskelig fra produsentens side støtte bruk i andre(Større) porter. ikke skal eller må så er helt opp til produsentene ville lest nøye på hovedkortet for å finne dette ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå