Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbåndsrouter som takler to undernett

Anbefalte innlegg

Caset her i huset er at vi har bra behov for internett selv, samtidig som jeg ønsker å tilby hybelleligheten nettilgang. Var i samtale med Canal Digital i dag, og de tillater deling av nettet (noe jeg trodde de ikke gjorde). Videre så kan de dele ut opp til 4 DHCP adresser per modem, noe som gir meg et ønske for det perfekte oppsett :)

En router som kan dele opp til to undernett, totalt adskilt fra hverandre med egen NAT og DHCP. Dvs. som to routere, egentlig. Men den skal kunne sette QoS settings, slik at f.eks. "min" linje gis høyere hastighet samt prioritet på f.eks. SIP pakker. Hybellinjen skal kunne reduseres i hastighet.

Finnes det en slik boks, som ikke koster alt for mange lapper? Linux PC er sikkert et svar fra flere. Finnes det et vanvittig enkelt system som er kjapt konfigurert, så kanskje... Men jeg har egentlig ingen aktuell PC, og der dette skal plasseres så er det heller ikke spesielt god plass til en PC. Har også alltid hatt sans for "bokser" i nettverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du trenger mao minst tre fysiske grensesnitt på boksen eller støtte for vlan. Mulig at du kan kjøpe deg en Linksys-sak å oppgradere den med open-wrt/dd-wrt eller el. for å få støtte for sistnevnte.

8151115[/snapback]

Har faktisk en WRT54GS liggende, såpass gammel at den nok kjører linux... Kanskje den kan brukes til noe sånt?!? Ville vært strålende.

Hva er forskjellen på open-wrt og dd-wrt? Og er dem stabile? Er ute etter noe som funker dag og natt, uten alt for mye mekking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...