abcd423417984 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hei Jeg har nå brukt Vista i 2 mnd, og har merket meg en ting. PCn min har normalt harddisk-støy når den jobber med IO-operasjoner. Dvs når jeg jobber foran PCn. Men når jeg går vekk i fra PCn for å gjøre noe annet, f.eks. sove eller lese, så opplever jeg at harddisken begynner å jobbe unormalt mye. Dette skjedde aldri i XP, men skjer alltid i Vista. Når jeg går vekk i fra maskina skrur skjermen seg av, men maskina går ikke i hvilemodus eller lignende automatisk. Noen tanker om hvorfor harddisken jobber hardere når maskina ikke er i bruk? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Vista har en rekke funksjoner som krever at den jobber hardt mellom øktene, eller når maskinen er på, men ikke brukes. Det som bruker størst harddiskaktivitet er nok SearchIndexer. Indeksering er en ganske kravstor affære, men gjør at du lynsnart kan få tak i alle filene på maskinen din. Du kan jo sjekke om indekseringen er satt riktig i forhold til dine partisjoner og ønsker, mulig den bruker mer energi enn nødvendig. Gå til kontrollpanel -> Indekseringsalternativer, så klikker du på Endre og krysser av kun de stedene du har behov for å ha indeksert. Andre ting som også bruker en del ressurser er Servicer/bakgrunnstjenester. For eksempel er det tre-fire tjenester som kjører hele tiden som kun har med nettverksdeling av multimediafiler og gjøre, altså helt unødvendige hvis du har en frittstående maskin uten hjemmenettverk. Mange servicer kan skrues helt av og du finner en fin guide om det her, som jeg selv har brukt med gode resultater: http://speedyvista.com/services.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå