Olaaaaa Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Det kommer litt an på hvor dårlig skjøten er. Om du bruker TCP eller UDP kommer litt an på hvordan du streamer. Om du har lyst til å teste pakketapsraten kan du gå inn i et kommandovindu og kjøre kommandoen "netstat -s 2" og la den kjøre mens du ser en hel film. Det den kommandoen gjør er å skrive ut en del statistikk tilhørende TCP, UDP og IP, og oppdaterer alt hvert 2. sekund. Sjekk hvor mange errors du får (om det er i omegn 10 eller 100000). Om du ikke får faretruende mange feil kan du med god samvittighet klappe deg selv på skulderen for godt utført jobb og nyte filmene uten bekymring. Pass forresten på at du ikke holder på med for mye andre ting på nettet når du gjør dette. Da kan du lett ødelegge statistikken. Oh, ang. UDP-trafikk, sjekk wikipedia. Kort sagt handler det om datapakker som ikke blir sendt igjen om de kommer fram feil. Dette i motsetning til TCP. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Det kommer litt an på hvor dårlig skjøten er. Om du bruker TCP eller UDP kommer litt an på hvordan du streamer. Om du har lyst til å teste pakketapsraten kan du gå inn i et kommandovindu og kjøre kommandoen "netstat -s 2" og la den kjøre mens du ser en hel film. Det den kommandoen gjør er å skrive ut en del statistikk tilhørende TCP, UDP og IP, og oppdaterer alt hvert 2. sekund. Sjekk hvor mange errors du får (om det er i omegn 10 eller 100000). Om du ikke får faretruende mange feil kan du med god samvittighet klappe deg selv på skulderen for godt utført jobb og nyte filmene uten bekymring. Pass forresten på at du ikke holder på med for mye andre ting på nettet når du gjør dette. Da kan du lett ødelegge statistikken. Oh, ang. UDP-trafikk, sjekk wikipedia. Kort sagt handler det om datapakker som ikke blir sendt igjen om de kommer fram feil. Dette i motsetning til TCP. 8178672[/snapback] hey.. takk ska du ha Tester det i morgen.. legge tid for meg.. må opp kl 0600 for å gi tulla noe graut og melk !.. ja ja.. gir tilbakemelding på hvordan det gikk i morgen.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Hmm nå gjør du meg nervøs her.. kan du forklare i korte trekk hva UDP-trafikk er? UDP brukes til å sende datapakker uten å opprette en tilkobling. Fordelen er at pakkene sendes direkte uten å måtte sende pakker frem og tilbake for å godkjenne en tilkobling. Det er ingen sjekk på at pakkene kommer frem, altså sendes det ingen svar på at den er mottat andre veien. I det hele tatt er dette en veldig enkel protokoll som krever liten båndbredde og gir liten forsinkelse. Denne brukes derfor i bl.a DNS, altså når nettadressene blir oversatt til IP-adresser. Det sendes en UDP-pakke til DNS-serveren, og den svarer tilbake med UDP. Om pakken ikke kommer frem, må det prøves på nytt, og dette kan gi forsinkelser på f.eks å åpne webadresser. Pakketap merker man ikke når man skal laste ned/opp data like mye som f.eks på DNS og andre "enkle" protokoller som bruker UDP. Endret 18. mars 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Hmm nå gjør du meg nervøs her.. kan du forklare i korte trekk hva UDP-trafikk er? 8178505[/snapback] UDP er en protokoll hvor det er liten eller ingen kontroll av om det som sendes faktisk kommer frem. Typiske anvendelsesområder er multimediastreaming (lyd/bilde) og IP-telefoni. Applikasjoner som krever høy grad av pålitelighet bruker i stedet TCP-protokollen hvor det kontrolleres om pakkene kommer frem, ved at mottaker sender en kvittering for pakkene etterhvert som de kommer frem. Hvis avsender ikke mottar kvittering vil pakken sendes på nytt. Dette medfører nødvendigvis mer trafikk, både som følge av alle kontrollinformasjonen som sendes og som følge av re-transmittering av pakker som ikke kom frem. Dette kan også til en viss grad kamuflere nettverksproblemer, fordi pakker som går tapt som følge av en feil i nettverket blir re-transmittert slik at mottakeren ikke merker at det oppstod feil under overføringen. Med mindre man overvåker/analyserer nettverkstrafikken er det først når feilen blir så alvorlig at overføringen blir merkbart treg at brukerne vil reagere på at "ting" tar for lang tid. Jeg vil anta at DVD-avspillingen din benytter seg av TCP, på samme måte som når du kopierer en fil over nettverket. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Det kommer litt an på hvor dårlig skjøten er. Om du bruker TCP eller UDP kommer litt an på hvordan du streamer. Om du har lyst til å teste pakketapsraten kan du gå inn i et kommandovindu og kjøre kommandoen "netstat -s 2" og la den kjøre mens du ser en hel film. Det den kommandoen gjør er å skrive ut en del statistikk tilhørende TCP, UDP og IP, og oppdaterer alt hvert 2. sekund. Sjekk hvor mange errors du får (om det er i omegn 10 eller 100000). Om du ikke får faretruende mange feil kan du med god samvittighet klappe deg selv på skulderen for godt utført jobb og nyte filmene uten bekymring. Pass forresten på at du ikke holder på med for mye andre ting på nettet når du gjør dette. Da kan du lett ødelegge statistikken. Oh, ang. UDP-trafikk, sjekk wikipedia. Kort sagt handler det om datapakker som ikke blir sendt igjen om de kommer fram feil. Dette i motsetning til TCP. 8178672[/snapback] hey.. takk ska du ha Tester det i morgen.. legge tid for meg.. må opp kl 0600 for å gi tulla noe graut og melk !.. ja ja.. gir tilbakemelding på hvordan det gikk i morgen.. 8178695[/snapback] okey nå har jeg sittet i 90minutter å sett the fotballfactory.. og latt netstat s-2 gå i bakgrunnen.. og dette var resultatet: ICMPv4-statistikker Mottatt Sendt Meldinger 2 2 Feil 0 0 Utilgjengelig mål 0 0 Tid oversteget 0 0 Parameterproblemer 0 0 Stoppede kilder 0 0 Omadresseringer 0 0 Ekko 0 2 Ekkosvar 2 0 Tidsstempel 0 0 Tidsstempelsvar 0 0 Adressemasker 0 0 Adressemaske-svar 0 0 TCP-statistikker for IPv4 Aktive åpne = 5495 Passive åpne = 5423 Mislykkede tilkoblingsforsøk = 63 Tilbakestilte tilkoblinger = 5424 Gjeldende tilkoblinger = 1 Segmenter mottatt = 2406543 Segmenter sendt = 586221 Segmenter overført på nytt = 126 UDP-statistikker for IPv4 Mottatte datagrammer = 139 Ingen porter = 94 Mottatte feil = 0 Sendte datagrammer = 131 Er ikke så sikker på om jeg skjønner alt, men har jeg noe serlig tap av data ? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 En slik kobling anbefales IKKE. Du vil få problemer, om så ikke nødvendigvis på overføring av data med flytkontroll, men f.eks UDP-trafikk. Det vil garantert oppstå pakketap, om ikke veldig mye, men nok til at det kan gi deg problemer. Lodding av signalkabler er generelt ikke anbefalt, da dette ødelegger kabelens egenskaper, bl.a endrer kabelens impedans, som er svært viktig at er korrekt på høye frekvenser. 8178388[/snapback] Hmm nå gjør du meg nervøs her.. kan du forklare i korte trekk hva UDP-trafikk er? Det viktigsta for meg med akkurat denne kabelen, er at jeg kan få sett mine dvd filmer fra filserveren.. den brukes ikke opp mot internett ! kun fra filserver. 8178505[/snapback] Du har ikke akkurat en virksomhetskritisk trafikk med kontinuerlig 90% belastning på kabelen så jeg ville ikke bekymre meg veldig mye når dine tester viser at det faktisk virker. Litt pakketap kan gjøre faktisk overføringshastighet marginalt langsomere det er vel det hele. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Så regner jeg med at du har lært at neste gang legges kabelen i rør! Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Det kommer litt an på hvor dårlig skjøten er. Om du bruker TCP eller UDP kommer litt an på hvordan du streamer. Om du har lyst til å teste pakketapsraten kan du gå inn i et kommandovindu og kjøre kommandoen "netstat -s 2" og la den kjøre mens du ser en hel film. Det den kommandoen gjør er å skrive ut en del statistikk tilhørende TCP, UDP og IP, og oppdaterer alt hvert 2. sekund. Sjekk hvor mange errors du får (om det er i omegn 10 eller 100000). Om du ikke får faretruende mange feil kan du med god samvittighet klappe deg selv på skulderen for godt utført jobb og nyte filmene uten bekymring. Pass forresten på at du ikke holder på med for mye andre ting på nettet når du gjør dette. Da kan du lett ødelegge statistikken. Oh, ang. UDP-trafikk, sjekk wikipedia. Kort sagt handler det om datapakker som ikke blir sendt igjen om de kommer fram feil. Dette i motsetning til TCP. 8178672[/snapback] hey.. takk ska du ha Tester det i morgen.. legge tid for meg.. må opp kl 0600 for å gi tulla noe graut og melk !.. ja ja.. gir tilbakemelding på hvordan det gikk i morgen.. 8178695[/snapback] okey nå har jeg sittet i 90minutter å sett the fotballfactory.. og latt netstat s-2 gå i bakgrunnen.. og dette var resultatet: ICMPv4-statistikker (snip) Er ikke så sikker på om jeg skjønner alt, men har jeg noe serlig tap av data ? 8180191[/snapback] Du har nok ingenting å bekymre deg for, såvidt jeg kan se. Det minimale pakketapet du har på TCP kan være noe så enkelt som congestion control eller lignende. Det at du bruker TCP til streaming, vel, la gå. Det viktigste er at ting fungerer og kabelen som ble ødelagt nå virker. Bra jobba! Lenke til kommentar
okasin Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 takk.. hmm hver bidig dag jeg er på forumet så finner jeg nye ord og utrykk som jeg må prøve å sette meg inn i.. Enkelte av dere har en utrolig dyp innsikt.. En dag vil jeg være på toppen der jeg også he he (håper jeg da.. ) Er det noe annet en TCP ? jeg er åpen for alle forslag jeg Vil at HTPC (multimedia pcene i huset) skal fungere optimalt, har en i stua og en på filmrommet / furtebua.. Hvordan ville du / dere satt det opp da ? med en filserver (foreløpig bare xp pro på denne ), ønsker meg win server 2003. men har ikke råd nå.. 2 multimedia pc`r og 4 andre vanlige alle går på gigabit nett. Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 eneste som kan bli problematisk med såpass mange noder, er at filtjeneren kan begynne å slite med å serve de alle sammen... alternativt kan du gjøre som her i huset.. vi har en filtjener som er basert på linux, og som kjører med over 2 GB med minne.. linux er litt flinkere med caching enn windows og har derfor fordelen av at den fint klarer å serve 2 laptop'er, 2 arbeidsstasjoner, 2 VM'er, og en HTPC. her også går det meste på gigabit (bortsett fra skriverne, og trådløse enheter som laptop'er og mobiltelefoner med wlan) Jeg regner med at hvis nettverket utvides (at f.eks en person til flytter inn) så må jeg også begynne å se på alternativer.. en ting du kan gjøre, er å sette opp filtjeneren med RAID løsninger der separerte RAID arrays tar for seg forskjellige deler av filtjenerområdene dine.. en annen ting er å bytte ut/oppgradere nettverkskortet i serveren med et servernettverkskort fra produsenter som Intel. Da har du plutselig mulighet for å lastbalansere over 2 porter, (med en dertil teoretisk hastighet på 2 gbps) dette burde i utgangspunktet ikke være nødvendig med mindre du streamer mer enn 3 DVD klasse filmer samtidig.. DivX/Xvid krever bare en tidel av den trafikken, så sånn sett kan du lett se hva det er behov for. med filtjenere som innehar opptil 3,5 TB med data, (som den vi har i huset her har kapasitet til) så kan det fort bli mye trafikk på den.. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 hmm høres jo spennende ut det med Linux (den er vell gratis også?), men er ikke linux litt vanskelig da?? Vet du om noen gode norske sider (så det ikke blir noen missforståelser).. som forklarer hvordan jeg setter opp en linux filserver? Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 der er jeg nok ikke rette personen å spørre.. jeg har jobbet med gentoo linux i 6-7 år, og er derfor litt fastbrent i engelsk, og den gammeldagse metoden av å lese deg i hjel på vanskelige instruksjoner... den enkleste utgaven jeg vet om når det gjelder linux, er Ubuntu, men det er også omtrent alt jeg kan si da jeg aldri har hatt spesielt sansen for Debian, som ubuntu er basert på. litt linker: gentoo linux debian linux ubuntu Lenke til kommentar
okasin Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 der er jeg nok ikke rette personen å spørre.. jeg har jobbet med gentoo linux i 6-7 år, og er derfor litt fastbrent i engelsk, og den gammeldagse metoden av å lese deg i hjel på vanskelige instruksjoner... den enkleste utgaven jeg vet om når det gjelder linux, er Ubuntu, men det er også omtrent alt jeg kan si da jeg aldri har hatt spesielt sansen for Debian, som ubuntu er basert på. litt linker: gentoo linux debian linux ubuntu 8181012[/snapback] Helt topp.. la studiene begynne Får begynne å lese litt.. Takk så mye ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå