Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

cat5 og spikerpistol

Anbefalte innlegg

eh kanskje litt missvisende emnetittel?

Anyway.. Jeg har lagt opp nettverkskabel fra filserver i kjeller og til filmrom, men da snekkerene var her og la opp panel på barnerommet for et par dager siden, så viste det seg at de har kjørt en krampespiker på denne kabelen. (kabelen går inne i veggen.. og desverre ikke i rør.. dumme meg !

Med en tester ser jeg at det er kabel nr2 som har tatt kvelden.

Spørsmålet er om det er mulig å bruke noen av de andre lederene i kabelen?

Alle 8 ledningene er vell ikke i bruk til en pc?

Eller må jeg legge opp kabelen på nytt (noe som blir synlig og ikke ønsket fra kjerringa)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye du kan gjøre, men det er også mye du ikke bør gjøre. Dersom en spiker er gått igjennom en cat5, eller generelt en TP-kabel, blir twistingen og de generelle egenskapene til TP ødelagt. Det vil oppstå kapasitans og induktans i kabalen som ikke skal være der. Dette kan, og vil, skape problemer, selv om det ikke nødvendigvis vises.

Lenke til kommentar
viss du har mulegheit til å dra ut den ødelagte kabelen kan du prøve å feste ny i enden å dra den med gjennom. men det er kanskje litt vanskelig i ett drag viss ikkje det går rett fram. du må heller ikkje dra hardt i den nye kabelen

8149407[/snapback]

Nei den går nok litt i vinkler her og der.. og er nærmere 20 meter lang.. så det er bare å gå å legge seg her nå.. så tar jeg det i morgen tidlig.. pokker heller !! forbanna håndtverkere altså..

Takk for alle hjelp iallefall :)

Lenke til kommentar

Tror det er par 1 og 3 som brukes i 100mbps nettverk. Så det skal nok gå bra i teorien, men som tidligere nevnt er cat5 en rimelig skjør kabel (ikke så håpløs som cat6 :thumbdown: ) så høy attenuation og crosstalk kan forekomme pga ødelagt tvinning eller skader på ledere :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
sukk kan jeg banne her i forumet ?

8149375[/snapback]

Nei.

Rettningslinjer

1. Vær snill og grei. Saklighet og høflighet er viktig.

Lenke til kommentar

Gjør som Semikolon sa.

Klipp av pluggen, og teip nye kabelen kant i kant ev. legg den utenpå men teip så det ikke blir hard "kant", da skal jeg si meg sjokkert hvis du ikke klarer å dra den nye igjennom ved følge av den gamle...

Lenke til kommentar
eh kanskje litt missvisende emnetittel?

Anyway.. Jeg har lagt opp nettverkskabel fra filserver i kjeller og til filmrom, men da snekkerene var her og la opp panel på barnerommet for et par dager siden, så viste det seg at de har kjørt en krampespiker på denne kabelen. (kabelen går inne i veggen.. og desverre ikke i rør.. dumme meg !

Med en tester ser jeg at det er kabel nr2 som har tatt kvelden.

Spørsmålet er om det er mulig å bruke noen av de andre lederene i kabelen?

Alle 8 ledningene er vell ikke i bruk til en pc?

Eller må jeg legge opp kabelen på nytt (noe som blir synlig og ikke ønsket fra kjerringa)..

8148982[/snapback]

Det er mulig å måle hvor mange meter fra kabelenden bruddet er. Kanskje du kan gå inn i veggen på dette punktet og splesie skikkelig?

Tar ikke ansvar for masse hull i veggen og enda mer banning. :p

/k

Lenke til kommentar
Det er mulig å måle hvor mange meter fra kabelenden bruddet er. Kanskje du kan gå inn i veggen på dette punktet og splesie skikkelig?

Etter hva jeg vet, og kan tenke meg, så er det umulig å "fikse" et brudd på en TP-kabel skikkelig. Uansett hva man gjør, så mister man egenskapene til kabelen på dette punktet, og på gigabit ethernet kan det ha mye å si.

Man kan putte en switch i veggen, man får kjøpt dobbelplugger som man bare plugger ledningene inn i, osv. men ingen av disse vil være optimale løsninger, og det vil oppstå forsinkelser, støy eller tap i kabelen på dette punktet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet, og kan tenke meg, så er det umulig å "fikse" et brudd på en TP-kabel skikkelig. Uansett hva man gjør, så mister man egenskapene til kabelen på dette punktet, og på gigabit ethernet kan det ha mye å si.

Man kan putte en switch i veggen, man får kjøpt dobbelplugger som man bare plugger ledningene inn i, osv. men ingen av disse vil være optimale løsninger, og det vil oppstå forsinkelser, støy eller tap i kabelen på dette punktet.

8160681[/snapback]

Man kan sette på en skjøt, AMP er en fin produsent av disse. Kable egenskapene ødelegges ikke hvis termineringen er gjort skikkelig :!:

Lenke til kommentar
en kvalitetsskjøyt skal gå bra, men du har alikavel et svakt punkt. bør berre brukast i nødstilfelle.

8161387[/snapback]

Er ikke dette et nødstilfelle? :!: Jeg brukte en skjøt i cat5 ethernet, kabelen var ca. 30m og målingene viste ingen særlig degradering av kvaliteten. Gjør termineringene riktig, pass på revolveringene så vil det ofte gå bra :thumbup:

Jobber som IT-lærling og har bygd en del nettverk på jobben. Både Cat5 og Cat6 som blir brukt hver dag her. Kabelen jeg skjøtet var til bransjens mest ustabile skapning:

:no: basestasjon :no: Men den fungerte som bare det, testet med Fluke Kabeltester.

Endret av -gl1n-
Lenke til kommentar

Jeg fikk nappet ut spikeren der den traff cat5 kabelen.. klippet kabelen, og strakk så en ny kabel frem til det punktet. Loddet så alle kordellene, en etter en med krympestrømpe på hver av dem.. så en større krympestrømpe over alle sammen til slutt.. så var det bare å teste..

Resultatet var helt topp :dribble:

Merker ingen forskjell.. streamer dvd filmer fra filserver og inn på filmrom uten noen som helst hakking.. alt virker !!

johuuu :thumbup:

Lenke til kommentar

En slik kobling anbefales IKKE. Du vil få problemer, om så ikke nødvendigvis på overføring av data med flytkontroll, men f.eks UDP-trafikk. Det vil garantert oppstå pakketap, om ikke veldig mye, men nok til at det kan gi deg problemer.

Lodding av signalkabler er generelt ikke anbefalt, da dette ødelegger kabelens egenskaper, bl.a endrer kabelens impedans, som er svært viktig at er korrekt på høye frekvenser.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forsøkt, siden dette trolig er i et privathus. La gå at kabelen da ikke er sertifisert, at det kan gå feil osv, men sertifiseringskravene til CAT5 er jo laget idiotsikre. Det vil si at for kortere strekk, lavere belastning osv, så er det mye som går.

(Det som er bekymringfullt, er at mye kabling/lapping av kabling foregår på samme måten, men det er en annen sak..)

Eksempel- Mange "kabelstrekkere" bruker en stanleykniv til å terminere med, men da er faktisk kabelen utenfor sertifisering. I de fleste tilfeller vil det virke like bra, men det betyr ikke at det er lurt for det.

Har faktisk vært med på å kjøre 100 mbit i lampettledningX2, som en test. Det er mye som fungerer..

Tror ikke en grundig lodding okasin beskriver er så ille. Greit at kabelen ikke er sertifisert, men dette beror på mange forhold hvordan det virker. Belasting, strålingspåvirking, osvosv. Hvis man har kikket på en del av de skjøteleddene som faktisk er sertifisert, vil man skjønne at en grundig utført loddejobb er minst like god.

Når alt dette er sagt, så er det ikke noen grunn til å fire på kvalitetskrivene på kabling. Om noen år kan man få problemer med nettet, og da er det lett å glemme den loddejobben man gjorde for en del år tilbake. :)

Lenke til kommentar
En slik kobling anbefales IKKE. Du vil få problemer, om så ikke nødvendigvis på overføring av data med flytkontroll, men f.eks UDP-trafikk. Det vil garantert oppstå pakketap, om ikke veldig mye, men nok til at det kan gi deg problemer.

Lodding av signalkabler er generelt ikke anbefalt, da dette ødelegger kabelens egenskaper, bl.a endrer kabelens impedans, som er svært viktig at er korrekt på høye frekvenser.

8178388[/snapback]

Hmm nå gjør du meg nervøs her.. kan du forklare i korte trekk hva UDP-trafikk er?

Det viktigsta for meg med akkurat denne kabelen, er at jeg kan få sett mine dvd filmer fra filserveren.. den brukes ikke opp mot internett ! kun fra filserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...