larsemu Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Jeg skal hindre at gjestebokinnlegg som ikke inneholder noe blir lagt til i gjesteboka. Grunnen er fare for at folk fyller gjestebokfila med tomme innlegg. Hvordan kan dette løses? Vet ikke 100% om dette kanskje kan løses med annet enn PHP, men itilfelle si i fra på [email protected]! For en titt se på dette. Siden er ikke ferdig, men ikke bry dere med det. Det gjøres siden. Endret 14. mars 2007 av larsemu Lenke til kommentar
-morten Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Var vel ikke så veldig mye bedre tråd-emne dette? Sier seg jo selv at du snakker om PHP når du poster i PHP-forumet. "Forhindre tomme innlegg i gjestebok" hadde feks vært bedre. Men løsningen er bare å bruke if (empty($_POST['tekstfelt'])) { die('fyll ut feltene.'); } osv Du kan også bruke javascript og sjekke lengden på innholdet i feltet, men husk at javascript kan slås av. Lenke til kommentar
Ellingsen Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Du kan også bruke: if($innlegg=="Skriv inn beskjed her..." || strlen($innlegg) < 50) die('Innlegget må inneholde mere en 50 tegn'); Jeg ser også på siden din at noen ikke skriver inn email, men lar den teksten du har der bare stå. da kan du kjøre noe av det samme på navn og email også: if($navn=="Skriv inn navn her..." || strlen($navn) < 3) die('Navnet må inneholde minst 3 tegn.'); if($mail=="Skriv inn e-post her..." || strlen($mail) < 5) die('E-mailadressen du skrev inn er ikke gyldig'); Jeg veit ikke hvor mye php du kan, men jeg tipper ikke så mye, så jeg forklarer litt. if sjekker jo om en condition er sann eller ikke, || eller OR kan brukes til og sjekke to conditions i en if() for og sjekke om en av de er sanne, du kan også bruke && som da forutsetter at begge conditionsa er sanne før den returnerer true. strlen() sjekker lengden på en variabel, og < betyr jo som kjent mindre enn. Håper dette var til litt hjelp. Endret 14. mars 2007 av Ellingsen Lenke til kommentar
larsemu Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Hvor i php taggen kan jeg putte inn 'if' kommando. Er ny i PHP! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Eg plar å gjere dette: if (isset($_POST['innlegg'])) { //leggje til innlegg, eller whatever } else { //skjema } Var det noko slik du meinte? Du må sjølvsagt leggje til alle andre verdiar du vil skal verte skjekka i if'en. Lenke til kommentar
larsemu Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Ja, det var noe lignende av det jeg mente. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå