Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kun CO2 utslipp? hva med partikkelutslipp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Co2 er det snakk om global oppvarming, og gjelder hele verden. Partikkelstøv er muligens kanskje ikke like viktig og gjelder mer lokale steder. Uansett så er probleme med CO2 et mye større problem enn det med partikkelstøv uansett hvordan du ser på det.

Lenke til kommentar
Ting som avgjør bilavgift:

 

CO2 utslipp

Vekten

Motorkraft

8149096[/snapback]

Nå ja, men fra 2008 kan det bli forandringer. Og når jeg skrev bilavgift var det egentlig årsavgift jeg mente. Engangsavgiften vil også bli forandret vil jeg tro.

 

Men om miljøet blir bedre med høyere avgifter i "verdens rikeste land" er heller tvilsomt.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Årsavgiften, har ikke den vært det samme for alle biler hele tiden med unntak for veteraner?

 

Men ja det kan godt komme nye regler etterhvert.

8149292[/snapback]

 

Jeg trodde den steg i takt med alt annet.

 

Ironisk nok, er det de gamle bilene (gjerne med v8-ere og opp) som har gammel teknologi og høyt co2 utslipp som slipper billigst unna.

Lenke til kommentar
Årsavgiften, har ikke den vært det samme for alle biler hele tiden med unntak for veteraner?

 

Men ja det kan godt komme nye regler etterhvert.

8149292[/snapback]

Det er varslet nye regler fra 2008 med differensiert årsavgift basert på bl.a. utslipp av diverse ulumskheter.

Lenke til kommentar
Årsavgiften, har ikke den vært det samme for alle biler hele tiden med unntak for veteraner?

 

Men ja det kan godt komme nye regler etterhvert.

8149292[/snapback]

 

Jeg trodde den steg i takt med alt annet.

 

Ironisk nok, er det de gamle bilene (gjerne med v8-ere og opp) som har gammel teknologi og høyt co2 utslipp som slipper billigst unna.

8150003[/snapback]

Jo steg i takt med alt annet men tenkte på det med differienserte avgifter. Det at alle typer biler betalte det samme.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke bare senke prisene på nye biler, slik at alle har råd til å kjøpe nye biler. De som har brukte biler burde fått innbytteavtaler, som gjorde det ekstra rimelig å bytte inn i en ny bil. Tror det ville ha hjulpet mtp. alle de gamle bilene som kjører rundt...

Lenke til kommentar

Statens plan:

2006: varsle avgiftsfordeler med kjøp av dieselbiler

2007: justering av avgifter på diesel, dieselbiler er nå billigere enn bensinbiler. varsle justering av avgifter på dieselbiler / diesel

2008: justering av avgifter på diesel, nå er diesel og bensin noenlunde likeverdige igjen. Inntil; en slående / sjokkerende rapport påviser at partikkelutslipp fra dieselbiler er mer skadelig enn co2. Dette fører til nok en avgiftsøkning på dieselbiler.

2009: en uanhengig gruppe påviser at X stoff fra Y brennstoff / veistøv / lignende er Z ganger farligere en tidligere anntatt. Nye avgifter på vei.

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Det er helt klart på tide med en ny runde med høynet vrakpant, kanskje kombinert med store avgiftsletter på miljøvennlige(!) biler. Bare ett år med en slik kampanje hadde byttet ut store deler av bilparken i Norge. Og det er jo ikke slik at vi ikke har råd til det...

Wow, tenk at jeg stemmer SV?

Lenke til kommentar
Statens plan:

2006: varsle avgiftsfordeler med kjøp av dieselbiler

2007: justering av avgifter på diesel, dieselbiler er nå billigere enn bensinbiler. varsle justering av avgifter på dieselbiler / diesel

2008: justering av avgifter på diesel, nå er diesel og bensin noenlunde likeverdige igjen. Inntil; en slående / sjokkerende rapport påviser at partikkelutslipp fra dieselbiler er mer skadelig enn co2. Dette fører til nok en avgiftsøkning på dieselbiler.

2009: en uanhengig gruppe påviser at X stoff fra Y brennstoff / veistøv / lignende er Z ganger farligere en tidligere anntatt. Nye avgifter på vei.

8151619[/snapback]

 

Hehe, utrolig bra oppsummert. Og summen av alt dette er selvsagt en dramatisk økning av statens inntekter på bekostning av landets bilister. Som vanlig. Man må jo bare elske politikk ;)

Lenke til kommentar
Statens plan:

2006: varsle avgiftsfordeler med kjøp av dieselbiler

2007: justering av avgifter på diesel, dieselbiler er nå billigere enn bensinbiler. varsle justering av avgifter på dieselbiler / diesel

2008: justering av avgifter på diesel, nå er diesel og bensin noenlunde likeverdige igjen. Inntil; en slående / sjokkerende rapport påviser at partikkelutslipp fra dieselbiler er mer skadelig enn co2. Dette fører til nok en avgiftsøkning på dieselbiler.

2009: en uanhengig gruppe påviser at X stoff fra Y brennstoff / veistøv / lignende er Z ganger farligere en tidligere anntatt. Nye avgifter på vei.

8151619[/snapback]

 

Staten i et nøtteskall(med avgifter).

 

 

Hvis staten skal ha alle til å kjøre miljøvennlige biler, så burde de hatt en 1-3 årsperiode der de fjerner avgifter, som et prøveprosjekt på å få folk til å kjøpe mer miljøvennlige biler.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke bare senke prisene på nye biler, slik at alle har råd til å kjøpe nye biler. De som har brukte biler burde fått innbytteavtaler, som gjorde det ekstra rimelig å bytte inn i en ny bil. Tror det ville ha hjulpet mtp. alle de gamle bilene som kjører rundt...

8151542[/snapback]

Utrolig kortsiktig å tenke slik.

Vet du hvor mange km en gjennomsnittlig bil må kjøre før den har forurenset like mye som selve produksjonen av den gjorde?

Til dere andre, vennligst ikke svar men la denne brukeren få tippe selv.

 

Vi er ikke tjent med et bruk-og-kast samfunn.

Lenke til kommentar

Men vi er tjent med et samfunn der unge ikke har råd til bedre biler enn gamle sierraer / 240er som ofte er i så dårlig stand at det er et mirakel at vi ikke har mange fler dødsfall i trafikken enn det vi allerede har?

 

I tillegg til at det er bevist at disse gamle monstrene som bruker to liter bensin og en liter olje på mila forurenser noe så inn i h.. ^^

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke bare senke prisene på nye biler, slik at alle har råd til å kjøpe nye biler. De som har brukte biler burde fått innbytteavtaler, som gjorde det ekstra rimelig å bytte inn i en ny bil. Tror det ville ha hjulpet mtp. alle de gamle bilene som kjører rundt...

8151542[/snapback]

Utrolig kortsiktig å tenke slik.

Vet du hvor mange km en gjennomsnittlig bil må kjøre før den har forurenset like mye som selve produksjonen av den gjorde?

Til dere andre, vennligst ikke svar men la denne brukeren få tippe selv.

 

Vi er ikke tjent med et bruk-og-kast samfunn.

8155497[/snapback]

 

Altså nå er det ikke et bruk og kast samfunn jeg sikter til, men en nyere bilpark. Som jeg sa tidligere, og som JimL virker som han er enig i, synes jeg absolutt at unge burde ha råd til nyere biler = mindre helsefarlig på flere områder. Det er tydelig at du ikke ser disse fordelene, men heller velger å sette fokus på det negative. Greit nok det, men til det trodde jeg vi hadde politikere...

 

Det er vel en grunn til at det for ikke lenge siden var penger å hente ved å kassere den gamle bilen om man hadde en...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Jeg synes dagens unge burde være mer opptatt av boligprisene enn bilprisene. Biler har vel aldri vært billigere enn de er nå, men det å skaffe seg et sted å bo begynner å bli problematisk for de i etableringsfasen.

8156612[/snapback]

 

Den ene begymringen utelukker vel ikke det andre, da bil og bolig er de to tingene som gjør desidert størst innhogg i lommeboken. Da jeg bodde i Norge regnet jeg ut at bilen min kostet meg rundt 50.000 kroner per år, og da har jeg ikke regnet med billån eller verditap, kun driftsutgifter (bensin, bompenger, forsikring, service, årsavgift). Til sammenligning var driftsutgiftene på boligen min (vedlikehold, forsikring, strøm) rundt 25.000 kroner.

 

Dessuten får man ta med i beregningen at en bolig er en investering, altså noe som øker i verdi over tid, mens en bil er en ren forbruksvare som er mer eller mindre verdiløs i løpet av 15 år.

 

Som sagt, den ene økonomiske bekymringen utelukker på ingen måte den andre. Bil er svindyrt og bolig er svindyrt.

Lenke til kommentar
Jeg synes dagens unge burde være mer opptatt av boligprisene enn bilprisene. Biler har vel aldri vært billigere enn de er nå, men det å skaffe seg et sted å bo begynner å bli problematisk for de i etableringsfasen.

8156612[/snapback]

 

Som sagt, den ene økonomiske bekymringen utelukker på ingen måte den andre. Bil er svindyrt og bolig er svindyrt.

8158348[/snapback]

 

Bolig kan også betale ned sitt eget lån i form av pantsetting og investering.

(noe en bil ikke kan gjøre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...