Gå til innhold

Lønn/Jobbmuligheter - C++

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bodd en stund i utlandet og vurdere å søke jobb hjemme i Norge.

Jeg har ca. 5 års erfaring som C++ programmerer (og B.Sc. i "Computer Science").

Er det vanskelig å få jobb i dette feltet i Norge?

Hvordan er lønnen? Lønner det seg heller å "oppgradere" til nyere

språk, som C#?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke være noe problem å få seg jobb med den bakgrunnen, men litt erfaring med C# er nok bare et pluss. De fleste systemutviklingsjobber i Norge er enten Java eller .NET.

Lønn kommer veldig an på hvilken type selskap. Nyutdannede med Bachelor begynner vel på ca. 350K denne høsten i de store konsulentselskapene, så du ligger vel for 100K over det (det siste er bare gjetting).

Lenke til kommentar

Som jeg sa i sted. Java og .NET er det som står i fokus i systemutviklingssammenheng i Norge. Bare følg med på stillinger på finn.no og nav.no så vil du se dette ganske raskt. Det er mangel på folk innenfor begge disse områdene.

Vet ikke hva du mener med programmeringsnivået i Norge, går vel ikke an å svare generelt på det. Ja det finnes mange store spennende prosjekter i Norge som krever programmering på et høyt nivå hvis det er det du mener. F.eks. så jobber Accenture når med pensjonsreformen og NAV integrasjonen som er to sinnsykt store utviklingsprosjekter. Ellers så søker funcom (http://www.funcom.com/) etter mange utviklere innenfor spillutviklere.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at Java og .Net er mest ettertraktet.

Snittlønnen for nyutdannede bachelor ligger i konsulentselskaper på ca 320-330, mens masterkandidater kan forvente 350-380. Her finnes det eksempler både over og under, men mine undersøkelser baserer seg på grunnlønn uten overtid. De som ikke får tillegg for overtid ligger som regel høyere.

Med erfaring kan du kanskje forvente 100-150' mer, men dette blir bare gjetning da det kommer helt an på din kompetanse og forhandlingsevne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...