Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skurrer litt nå her, ifølge Islam er Allah den eneste Gud. Hvor har du alle smågudene ifra. Ja de hadde mange guder tidligere før islam men islam brakte noe nytt og helt uavhengig av alle smågudene.

8160564[/snapback]

Islam lager Allah om til den eneste Gud, før det var han den allmektige Gud i et løst pantheon blant beduinerstammer. At Abrahams Gud kan omformes til å bli en ypperste Gud i pantheon er ikke historisk usannsynlig, siden det var akkurat det Kristendomemn gjorde(Treenigheten). Muhammed bare tok ham tilbake til å være den "eneste" Gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Innenfor Islam er det et meget stort skille mellom Gud og Profet.

Islam annerkjenner Jesus og mange andre profeter, men igjen de holder seg kun til Allah som eneste guden og profeten Mohammed som den siste profet. Og altså ikke noe mer enn det.

8160679[/snapback]

Ja, men hva har det med diskusjonen å gjøre?

Lenke til kommentar
Allah er like ond som den kristne Guden ;)

8149599[/snapback]

Allah og jehovah er da samme fyren, vist vi anntar at han eksisterer da. Islam, kristendommen og jødedommen er bare forskjellige tolkninger av den samme eldgamle guden fra midtøsten.

Lenke til kommentar
Skurrer litt nå her, ifølge Islam er Allah den eneste Gud. Hvor har du alle smågudene ifra. Ja de hadde mange guder tidligere før islam men islam brakte noe nytt og helt uavhengig av alle smågudene.

8160564[/snapback]

Islam lager Allah om til den eneste Gud, før det var han den allmektige Gud i et løst pantheon blant beduinerstammer. At Abrahams Gud kan omformes til å bli en ypperste Gud i pantheon er ikke historisk usannsynlig, siden det var akkurat det Kristendomemn gjorde(Treenigheten). Muhammed bare tok ham tilbake til å være den "eneste" Gud.

8160595[/snapback]

Kristendommen skapte ikke treenigheten, kristenheten og den katolske kirke gjorde det.

Lenke til kommentar

8160564[/snapback]

8160595[/snapback]

Kristendommen skapte ikke treenigheten, kristenheten og den katolske kirke gjorde det.

8162432[/snapback]

Eh treenigheten eksisterte da lenge før den katolske kirke?

Lenke til kommentar

8160564[/snapback]

8160595[/snapback]

8162432[/snapback]

8162453[/snapback]

Den katolske kirke oppstod i år 335. Tror jeg. På dette kirkemøtet ble man enig om treenigheten. Det kan leses i den Nicæianske trosbekjennelsen

Lenke til kommentar

8160564[/snapback]

8160595[/snapback]

8162432[/snapback]

8162453[/snapback]

Den katolske kirke oppstod i år 335. Tror jeg. På dette kirkemøtet ble man enig om treenigheten. Det kan leses i den Nicæianske trosbekjennelsen

8162512[/snapback]

Spesielt=) takk for infoen

Lenke til kommentar

Jesse: Vet du noe om hvordan de ble enige om treenigheten?

Vet du, eller andre, om noen fremgangsmåte, argumenter som ble brukt eller lignende?

Nå vet du at jeg mener at det er mennesker som skaper guder for seg, men det er artig å se det satt ut så konkret i praksis.

Lenke til kommentar

Vet du, eller andre, om noen fremgangsmåte, argumenter som ble brukt eller lignende?

Nå vet du at jeg mener at det er mennesker som skaper guder for seg, men det er artig å se det satt ut så konkret i praksis.

8163698[/snapback]

Treenigheten fantes allerede i flere former i den romerske mytologien. Den romerske keiser Konstantin varøverste religiøse overhode for den romerske religion. Han ble også det første kristne overhodet da kristendommen ble offentlig religion for romerne. I denne overgangsperioden ble mange romerske læresetninger med på lasset. Blant dem treenighetslæren. Den romerske ypperstepresten hadde en hatt på seg der det sto Pontifex Maximus. En fiskehatt. Det samme har paven i dag, en fiskehatt. Og det står fortsatt Pontifex Maximus på hatten.

Lenke til kommentar

8163698[/snapback]

Treenigheten fantes allerede i flere former i den romerske mytologien. Den romerske keiser Konstantin varøverste religiøse overhode for den romerske religion. Han ble også det første kristne overhodet da kristendommen ble offentlig religion for romerne. I denne overgangsperioden ble mange romerske læresetninger med på lasset. Blant dem treenighetslæren. Den romerske ypperstepresten hadde en hatt på seg der det sto Pontifex Maximus. En fiskehatt. Det samme har paven i dag, en fiskehatt. Og det står fortsatt Pontifex Maximus på hatten.

8163921[/snapback]

du kan jo ALT, har du studert teologi? :):thumbup:

Lenke til kommentar

8163698[/snapback]

8163921[/snapback]

du kan jo ALT, har du studert teologi? :):thumbup:

8164005[/snapback]

Nei, jeg er ikke flink i fotball.

Lenke til kommentar

8149599[/snapback]

Gud slik vi kjenner han fra gamle testamentet er nok hakket værre.

"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully."

Gotta love Richard Dawkins.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

8149599[/snapback]

Gud slik vi kjenner han fra gamle testamentet er nok hakket værre.

"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully."

8165496[/snapback]

Slike sitater må jeg bare riste på hodet av. Har du sjekket selv om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Slike sitater må jeg bare riste på hodet av. Har du sjekket selv om dette stemmer?

Jealous and proud of it noen som husker "guden" av guld?

homophobic Gonorra

vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser Da han ga krefter til samson for å rase sammen en bygning med massevis av folk i.

Racist Jødene var hans utvalgte folk, han så på disse som bedre enn alle andre fordi de var av den etnisiteten.

infanticidal Dødsengler som drepte førstefødte

megalomaniacal se på meg, jeg er gud, jeg er allmektig.

pestilential gresshoppesvermer og flere ting

Orker ikke finne alt, men gud gjør så mye rart i det gamle testamentet at jeg ikke ser noen grunn til at Richard Dawkins skal lyve om de andre punktene. Det kan forresten være en oppfordring til andre som er innom denne tråden. Finn resten :)

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Jealous and proud of it noen som husker "guden" av guld?

homophobic Gonorra

vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser Da han ga krefter til samson for å rase sammen en bygning med massevis av folk i.

Racist Jødene var hans utvalgte folk, han så på disse som bedre enn alle andre fordi de var av den etnisiteten.

infanticidal Dødsengler som drepte førstefødte

megalomaniacal se på meg, jeg er gud, jeg er allmektig.

pestilential gresshoppesvermer og flere ting

Orker ikke finne alt, men gud gjør så mye rart i det gamle testamentet at jeg ikke ser noen grunn til at Richard Dawkins skal lyve om de andre punktene. Det kan forresten være en oppfordring til andre som er innom denne tråden. Finn resten :)

8165521[/snapback]

Ikke ett av disse argumentene holder vann. De er enten ukorrekte, upresise, eller tatt fullstendig ut av sin sammenheng. Men jeg er ikke overrasket over å se slike simple angrep på Bibelen som du her henter hos Dawkins. Dawkins er den mest usaklige bibelkritiker som opptrer i det offentlige rom.

Lenke til kommentar

@ Jesse: Nå skal det sies at jeg bare tok eksemplene ut av hodet. Og ikke har googlet rundt etter de mest passende eksemplene for å illustrere best mulig. Men poenget mitt står fortsatt, og istedenfor og avfeie samtlige eksempler som ukorrekte, eller upresise, kan du ikke istedenfor si hvorfor de er det? Å slippe løs gresshoppesvermer som en straff, må vel kunne sies å være pestilential?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...