Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig et høna og egget spørsmål.

Du kunne like godt spurt om en blå bil er fin. Du ville sannsynligvis fått like mange forskjellige svar. Personlig så vil jeg ikke dømme Allah, jeg har ikke snakket personlig med han så jeg kjenner han ikke, men hvis jeg treffer han så skal jeg gjøre meg opp en mening og fortelle deg....

Lenke til kommentar
Det er egentlig et høna og egget spørsmål.

Du kunne like godt spurt om en blå bil er fin. Du ville sannsynligvis fått like mange forskjellige svar. Personlig så vil jeg ikke dømme Allah, jeg har ikke snakket personlig med han så jeg kjenner han ikke, men hvis jeg treffer han så skal jeg gjøre meg opp en mening og fortelle deg....

8148677[/snapback]

jeg tror ikke at han er ond dersom han fins- så mange mennesker tror på han, og derfor tror jeg ikke han er ond. selv er jeg kristen

Lenke til kommentar
jeg tror ikke at han er ond dersom han fins- så mange mennesker tror på han, og derfor tror jeg ikke han er ond. selv er jeg kristen

8148737[/snapback]

Selv om mange mennesker tror på ham, betyr det ikke at han ikke er ond. Det betyr heller ikke at han er god - og til syvende og sist, betyr det heller ikke at han eksisterer.

Islam er en Abrahamisk religion, på lik linje med Jødedommen og Kristendommen - de tror på den samme gud som Abraham trodde på. Å spørre om Allah er ond blir dermed å spørre om din egen Gud er ond. Å anta at Allah er reell blir som å benkete din egen Guds eksistens.

(Jeg vil gjerne ha bekreftet/avkreftet de historiske faktaene jeg legger frem her, da jeg er noe usikker på om jeg har rett.)

Lenke til kommentar
Selv om mange mennesker tror på ham, betyr det ikke at han ikke er ond. Det betyr heller ikke at han er god - og til syvende og sist, betyr det heller ikke at han eksisterer.

Riktig.

Islam er en Abrahamisk religion, på lik linje med Jødedommen og Kristendommen - de tror på den samme gud som Abraham trodde på. Å spørre om Allah er ond blir dermed å spørre om din egen Gud er ond.

Riktig.

Å anta at Allah er reell blir som å benkete din egen Guds eksistens.

8148937[/snapback]

Nah, for det er jo samme guden. Det er Muhammed som er skilnaden her. (Muhammed istedenfor jesus.)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Å anta at Allah er reell blir som å benkete din egen Guds eksistens.

8148937[/snapback]

Nah, for det er jo samme guden. Det er Muhammed som er skilnaden her. (Muhammed istedenfor jesus.)

8149169[/snapback]

Som du sier:

Kristendommens Gud sier noe gjennom Jesus.

Islams Gud sier noe gjennom Mohammed.

I tillegg har Islam Jesus som en av flere profeter.

Til motsetning, Kristendommens Gud sier ingenting gjennom Muhammed, han blir mer som en revolusjonerende type, på lik linje som Jesus er for K.dommen i forhold til Jødedommen.

Kan man da ikke lage en distinksjon mellom de to Gudene, selv om det historiske opphavet er det samme?

Edit.

Vel, jeg mener at de "to" gudene er den samme, da, så jeg vet ikke helt hva jeg vil frem til. Kanskje at en gud er hva du tror den er - og siden en Muslim antageligvis vil benekte at de kristne har rett (og vice versa) - kan man da...

Ok, poenget mitt er, at dersom du er både Muslim og Kristen har du virkelig bomma.

Endret av Graut
Lenke til kommentar
Den jødiske, kristne og muslimske gud er vel den samme. (?)

8149631[/snapback]

Det er bare det at den jødiske, kristne og muslimske gud sier tre forskjellige ting, noe som i bestefall indikerer Schizofreni - i Guden eller menneskene? - jeg vet virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Den jødiske, kristne og muslimske gud er vel den samme. (?)

8149631[/snapback]

Det er bare det at den jødiske, kristne og muslimske gud sier tre forskjellige ting, noe som i bestefall indikerer Schizofreni - i Guden eller menneskene? - jeg vet virkelig ikke.

8149665[/snapback]

Er vel heller profetene og talspersonene som gjør forskjellige ting?

Men til trådstarter, hvorfor spør du ikke om Gud(Allah) er snill.

Alle religionene betrakter Gud som snill, så hva skyldes det?

Lenke til kommentar
Men selve troen er personlig og dermed så syns jeg ikke hva talspersonene sier ikke alltid er relevant.

8149780[/snapback]

Du tror noen hadde trodd uten talspersonene?

Edit. Nei, jeg vet ikke hvordan religion oppstår.

Endret av Graut
Lenke til kommentar
Nå har alle religioner mange talspersoner som ikke alle er samstemte. Man velger hvem man vil høre på.

8149803[/snapback]

Noe som egentlig underbygger det jeg skrev tidligere.

Guder er hva man gjør dem til.

Utdypning:

Jeg sier ikke at noen talspersoner kan ta feil. Jeg sier bare at dette nødvendigvis ikke gjør det de andre talspersonene, de man selv liker, har rett.

En kristen vil nødvendigvis tro på Jesus, fordi det Jesus forkynner er i større overenstemmelse med det livet en Kristen leder. Og det livet en Kristen leder, er i stor grad påvirket av det miljøet en lever i. I Norge har vi en Kristen kulturarv, noe som gjør det naturlig for religiøse nordmenn flest å tilbe nettopp den guden.

Dermed "velger" man også i mindre grad hvilke talspersoner som man vil høre på.

Endret av Graut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...