Gå til innhold

hvordan instalerer jeg linux ubuntu

Anbefalte innlegg

hei

jeg har problemer med og instalere linux ubuntu 6.06.1 server

jeg lastet ned linuxen og pakka ut iso fila og brant ut filene på en cd og fikk instalert det

prøvde og brenne det ut som oppstarts disk med nero, men da kommer inn i noe dos eller et eller annet sånt

er det en tillegs greie til linux ubuntu jeg har lasta ned eller det noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter det jeg trur så skal det ikke vere fler filer du skal brenne, du skal bare brenne en iso fil ikke mange iso filer vis det er det du har gjort skal bare vere den ene der liksom.

prøv dette kan hende det er det som er problemet ditt.

ellers så sender du med et screenshor av filene din har på cden så kan vi se via den der

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Du skal ikke pakke ut .iso-fila

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

"ubuntu 6.06.1 server", sikker på at du vil ha server-varianten? Er du ikke sikker så er svaret nei og du bør laste ned denne filen istedenfor:

ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/edg...esktop-i386.iso

8148484[/snapback]

Kan man bruke samme fil for å prøve ut operativsystemet i windows? Såkalt live cd.

Lenke til kommentar
Du skal ikke pakke ut .iso-fila

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

"ubuntu 6.06.1 server", sikker på at du vil ha server-varianten? Er du ikke sikker så er svaret nei og du bør laste ned denne filen istedenfor:

ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/edg...esktop-i386.iso

8148484[/snapback]

Kan man bruke samme fil for å prøve ut operativsystemet i windows? Såkalt live cd.

8149175[/snapback]

Ja, det er den same cden som blir brukt.

Husk at du ikkje kjører noko gjennom windows. Det er ein eigen boot-sekvens.

hei

jeg har problemer med og instalere linux ubuntu 6.06.1 server

jeg lastet ned linuxen og pakka ut iso fila og brant ut filene på en cd og fikk instalert det

prøvde og brenne det ut som oppstarts disk med nero, men da kommer inn i noe dos eller et eller annet sånt

er det en tillegs greie til linux ubuntu jeg har lasta ned eller det noe jeg gjør feil?

Du seier at du har fått installert ubuntu? Pass på at du fjernar cden frå stasjonen etter installasjonen, slik at den ikkje vel den, men harddisken din under oppstart.

Lenke til kommentar

8149175[/snapback]

Som huf sier starter du ikke Live-CD fra Windows, den starter istedenfor Windows under oppstart.

Og vis du har server-versjoner virker ikke den som Live-CD i det hele tatt. Da trenger du desktop-versjonen, så vis fila du lastet ned heter noe med "server" så har du feil fil og trenger den jeg linka til.

Lenke til kommentar
etter det jeg trur så skal det ikke vere fler filer du skal brenne, du skal bare brenne en iso fil ikke mange iso filer vis det er det du har gjort skal bare vere den ene der liksom.

ellers så sender du med et screenshor av filene din har på cden så kan vi se via den der

8148349[/snapback]

det er en iso fil jeg pakka ut og der var det noen mapper

Lenke til kommentar

8149175[/snapback]

Som huf sier starter du ikke Live-CD fra Windows, den starter istedenfor Windows under oppstart.

Og vis du har server-versjoner virker ikke den som Live-CD i det hele tatt. Da trenger du desktop-versjonen, så vis fila du lastet ned heter noe med "server" så har du feil fil og trenger den jeg linka til.

8150561[/snapback]

holder på å laste ned en som heter noe med alternate

er det den jeg skal laste ned

Lenke til kommentar

8148349[/snapback]

8151082[/snapback]

Du skal ikkje pakke ut noko som helst. Last ned den fila som PHPdude har linka til mange gongar, og brenn den som bildefil (image) på cden.

Lenke til kommentar

8148349[/snapback]

8151082[/snapback]

Du skal ikkje pakke ut noko som helst. Last ned den fila som PHPdude har linka til mange gongar, og brenn den som bildefil (image) på cden.

8153043[/snapback]

har fåt instalert det nå

brente bare ut en cd med iso fila så funka det

men det tok lang tid og instalere

Lenke til kommentar
Tja, er en sannhet med modifikasjoner. Bruker vel 25 minutter totalt for å innstallere ubuntu og 45 for å installere XP, så vil vel ikke si det tar veldig lang tid med tanke på at du innstallerer ett helt OS.

8156147[/snapback]

det går kjappere med xp en linux ubuntu og instalere

Lenke til kommentar
Det spørs sikkert om man tar med f.eks. behov for partisjonering dersom man ikke har noe annet enn NTFS-disker osv.

8187266[/snapback]

Ein kan då vel ikkje ta hensyn til partisjonering i ein slik test? Det er ikkje mogleg å samanlikne på tvers. Om den tar med formatering er vel ei anna sak. Er vel kanskje berre installasjonen av sjølve programvaren, inkl. bootloader.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør en "tidstest" utføres på like vilkår (sannsynligvis helst uten å inkludere re-partisjonering etter min mening) og jeg sier ikke at testen Marsan refererer til inkluderer tid for partisjonering, snarere gjaldt mistanken min trådstarter (f.eks. en installasjon av Ubuntu med repartisjonering fra NTFS->ext3 vs re-installasjon av Windows XP på en NTFS-partisjon), men jeg vet jo ikke, bare gjetter.

Poenget var at det er fort gjort å sammenligne kameler med dromedarer om man ikke helt har oversikt over hva som skjer. Det er uansett ikke så viktig for denne tråden hva som tar lengst tid, jeg ønsket bare komme med et inspill på årsaken til hvorfor noen hadde ulikt syn på hva som tok lengst tid. :-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg ville bare fram til at i mange tilfeller er ubuntu raskere enn xp. Ikke bare i installasjonene men også generelt andre situasjoner. Google litt så finner du mange andre som har kommet fram til det samme.

Edit: typos

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...