Gå til innhold

Hvordan gjøre familepcen "sikker"?

Anbefalte innlegg

Heisann, var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men here it goes:

Nå er jeg dritlei av å måtte reinstallere windows på familiepcen (noen som kjenner seg igjen?). Det går omtrent et halvt år mellom hver gang jeg gir opp å se gjennom registeret og msconfig for å fjerne diverse ting og bare legger inn windows på nytt. Jeg har lagt inn NOD32 som antivirus og maskinen står bak en IPCOP (brannmur) så forutsetningene for en virus/spyware fri maskin burde være der. Firefox er lagt inn som standard nettleser og jeg har lært dem såpass nettvett at de vet at de ikke skal si ja til å installere ting som "popper opp" eller åpne vedlegg de er usikre på. Likevel sniker det seg inn masse ulumskheter fra tid til annen som jeg ikke aner hvordan de klarer. Jeg har da aldri sånne problemer med min maskin.

Slik det er nå har alle hver sin bruker der de lagrer sine ting på "mine dokumenter". Har prøvd å sette disse brukerne til begrensede brukere, men da fungerer spill og programmer dårlig. Har også vurdert å legge inn en eller annen linux distro, men har kommet fram til at brødrene mine spiller såpass mye at det ville føre til mindre hyggelige opprør. Så til spørsmålet mitt:

hvordan sørger dere for at familiens pcer er spyware- og virusfrie, og ellers fungerer som de skal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hatt problemer med virus siden jeg installerte Avast, ZoneAlarm og Spybot og i tillegg Ccleaner, selv om det ikke er noe anti virus\spyware, men det rensker pcen for piss og retter register feil. holder du spybot oppdatert og imuniserer etter hver oppdatering skal du vel være så og si spyware fri.

Synes det er en genial kombinasjon, også er alle gratis :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ærligtalt ikke at det er Antivirus/Brannmur som er problemet her. Problemet ligger i hva de i familien hans surfer etter/på. NOD32 skal være et bra Antivirus program og med en Linux Distro som Brannmur skal det være i orden.

En annen ting som er viktig det er selvfølgelig å ha Antispyware. Ad-aware er jo greit no k da, men jeg har no prøvd Super AntiSpyware og den skal visstnok ta alt som finnes av Spyware. (Står iallefall det på sidene deres).

Men egentlig så holder det ikke med å BARE installere en rein Firefox for å være sikker. Hvis du har en rein Firefox uten å gjøre noe eller modda den så er det på en måte en versjon av Internet Explorer når det gjelder sikkerhet.

Hvis du skal være sikkra mot Popups og skript å greier så må du installere noen Extensions/Addons. Selv har jeg 15 Addons i min Firefox. 14 som jeg har installert og 1 som var forhåndsinstallert. Dette gjør iallefall min Firefox ganske sikker.

Samtidig som at jeg kjører PC-Cillin Internet Security 2007 som gir meg beskjed om det skulle være Spyware på noen sider. (Det er faktisk endel :p)

Det hender seg at forldrene mine og broren min spør om jeg kan se på PC`ene deres pga problemer med enten IE, Virus, Spyware eller noe. Foldrene mine får velge Sikkerhetspakke selv, og Norton 2007 som de bruker oppdateres automatisk. Det samme gjør vel Windowsene deres også.

Ellers er det jo sund fornuft da.

Selv da så kjører jeg da Windows 2000 i dualboot med Windows XP på hovedboksen min og der bruker jeg da PC-Cillin 2007 som sagt. Har ikke gjort så mye med XP`en min enda etter reinstallering, men i 2000 skal det være rimelig sikkert nå. Virus er ikke noe problem her nå iallefall, og når jeg Firefox som nettleser og Thunderbird som Mailklient så ser jeg ikke på det som noe problem. Spyware og Trojanske hester ser jeg heller ikke på noe problem for det tar normalt PC-Cillin seg av, men for å være helt sikker skal jeg installere SuperAntiSpyware og Super Ad Blocker snart.

Å installere en Linux distro. F. eks Ubuntu/Fedora/OpenSUSE kan være en løsning så lenge du installerer Wine, så får du iallefall spillt noen Windows spill.

Her er det iallefall noen tips.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...